• Anonym (Svamp - Hur kan jag lita på VC?)

Vad är det jag har? - Hårbotten

Allt började med en stor klåda i ett område i hårbotten (inte hela hårbotten alltså). Det kom fjällande hud och beskrivningen lät precis som om det rörde sig om svamp, men när jag frågade om det i vårdcentralen, så fick jag det förklarat att det var torr hårbotten.

Jag hade kliat som en galning och ibland lossnade små hårstrån. Precis som det står i beskrivningen på Internet att det kan röra sig om svamp.

I alla fall var det en dag där jag rev ordentligt innan jag la på mig schampo för mjäll/torrhårbotten.

Klådan försvann, men efter dne duschen har det bildats en vårtliknade grej i huvudet. Jag har fortfarande förhoppningar att den skall gå bort av sig själv. Men nu känns det som om det rör sig om aterom.

https://www.1177.se/sjukdomar--besvar/hud-har-och-naglar/harbotten-och-harsackar/ringorm-och-harbottensvamp/

På en bild i 1177, så ser man en mörkhyad persons bakhuvud. Exakt så ser det ut på mig, fast samtidigt en utväxt.

Jag har så pass dåligt med ekonomin att jag vet inte om jag har råd med besök och receptbelagd läkemedel (det är ingen överdrift!). SIST jag var på VC, så fick jag ju inte bra hjälp. Utan det var ju fel. Eller kan det ha varit eksem/torr hårbotten först och sedan fått svamp, på exakt samma ställe p.g.a att huden är extra känslig och lättare mottagen för svamp? Jag har ganska korthår, närheten till snaggad hår. Så det känns pinsamt att gå runt. Jag kan som sagt besöka VC. Men, jag har inte råd...Varken besöket eller receptbelagd medel.

• Svar på tråden Vad är det jag har? - Hårbotten
  • Anonym (Elli)
    Länken har ingenting med aterom att göra. Aterom är en talgcysta, inte en svampinfektion.

Svampinfektioner i hårbottnen kan du behandla med medicinskt mjällschampo (t.ex. Fungoral eller Selsun) som du kan köpa receptfritt på apotek.

Mot aterom finns det inget läkemedel. Om du vill bli av med det behöver det behandlas kirurgiskt, men du kan också bara låta det vara, för det är helt ofarligt.
  • Anonym (Schanpoo)

Byt schampoo och balsam 

• Anonym (Svamp - Hur kan jag lita på VC?)
    Anonym (Elli) skrev 2022-08-20 12:14:39 följande:
    Länken har ingenting med aterom att göra. Aterom är en talgcysta, inte en svampinfektion.

Svampinfektioner i hårbottnen kan du behandla med medicinskt mjällschampo (t.ex. Fungoral eller Selsun) som du kan köpa receptfritt på apotek.

Mot aterom finns det inget läkemedel. Om du vill bli av med det behöver det behandlas kirurgiskt, men du kan också bara låta det vara, för det är helt ofarligt.
    Jag var otydlig i tråden. Jag menar med länken att jag är osäker om det är svampinfektion eller om det är aterom. Aterom behöver nödvändigtvis inte behandlas alltid med operation. Jag har haft aterom tidigare någon annanstans i ryggen.
Svar på tråden Vad är det jag har? - Hårbotten