• Mrbure

    Sjuk från aktivitetsstöd

    Hej,

    Har en sån orolig känsla i magen. Jag har en inbokad resa till min bror i Grekland då han är sjuk.

    Jag har idag aktivitetsstöd och det som "gör" att jag fortfarande har rätt till det är att jag måste delta i möten på onsdagar. 

    Om jag är sjuk tre onsdagar i rad - det borde väl ändå gå undan - lagligt sätt? Ser ju inte bra ut, visst, men sitter verkligen i en knivigt sits :/

    Någon som kan rådge om jag är på rätt spår (etiska frågor kan jag skippa)??


    Arbetsförmedlingen aktivitetsstöd
  • Svar på tråden Sjuk från aktivitetsstöd
  • Anonym (M)

    Ser ju väldigt misstänkt ut. Speciellt om du inte kan några av de andra dagarna heller.

  • Anonym (N)

    Om du har bra närvaro i övrigt ska det väl funka. De har så mkt att göra så de lär inte orka bry sig

  • Anonym (N)
    MagganTop skrev 2022-08-20 15:39:53 följande:

    Kan du inte säga som det är?


    Känner också lite så. Det är ju ingen semester utan en familjemedlem som är sjuk. de kanske har hårda regler dock
  • Mrbure

    Arbetsförmedlingen känns inte som den organisation som skulle godkänna det, skulle de även säga nej så kan jag ju inte heller sjuka mig.

    Någon som har gått igenom liknande med sjukdom från aktivitetsstöd? Några problem alltså

  • Anonym (S)

    Nja, AF kan ju komma att kräva läkarintyg om det är så att du är sjuk 3 veckor på raken.
    Det är väldigt misstänksamt om du skulle vara sjuk just på de dagar som du ska vara på plats och inte annars. De kanske erbjuder dig en annan dag samma vecka och vad gör du då?

    Varför måste du vara borta så länge?
    Går det att korta ner resan?
    Är din bror allvarligt sjuk?
    Isåfall skulle jag nog prata med dem. De är ju människor de med.
    Tror annars att resan och tiden med din bror riskerar att bli förstörd av risken att stå utan inkomst eller bli avstängd

Svar på tråden Sjuk från aktivitetsstöd