• Anonym (Alkoholist)

Min man dricker i stort sett varje dag

Hejsan! 

Behöver hjälp! Min man dricker varje dag. Började för ett par år sedan då jag upptäckte det. Vi har varit på otaliga läkarbesök, kbt osv. 
    Dock kommer jag på honom fortfarande att vara onykter. Vissa dagar märks det knappt medan vissa dagar är det mer. 
    Han menar på att det inte är så farligt för det är så pass lite han dricker medan för mig är det helt otänkbart att ens tänka tanken att dricka sprit mitt i veckan 
    Vet inte vad jag ska göra men känner att för mig börjar det luta rätt rejält mot en skilsmässa just nu. 
    Sen ibland känns det skitsvårt för det kanske är så att många dricker i veckorna å helgerna å det typ är normalt. 

• Svar på tråden Min man dricker i stort sett varje dag
  • SaraL77

Nej det är inte normalt och du är medboerende. Har ni barn? För så är det verkligen dags att ta ansvar för dig själv och dom.

• Tow2Mater

Ni verkar båda vara extremer; han med att bli full varje dag och du med att känna det helt otänkbart att dricka mitt i veckan.

• Anonym (Alkoholist)
    Tow2Mater skrev 2022-08-20 18:52:59 följande:

Ni verkar båda vara extremer; han med att bli full varje dag och du med att känna det helt otänkbart att dricka mitt i veckan.

Känns som att du missförstod lite vad jag menade. 
  • Guldnovan

Nej det inte normalt. Du kommer inte få honom att sluta. Ställ ultimatum och håll det. Läs på om medberoende och beroende. Kunskap om mekanismerna underlättar och visar fallgropar men han själv ska vilja sluta. 

• Anonym
    Anonym (Alkoholist) skrev 2022-08-20 18:59:17 följande:
    Det var ju precis det du sa.
  • Tow2Mater
    Anonym (Alkoholist) skrev 2022-08-20 18:59:17 följande:
    Jag forstår nog ganska bra vad du menar.
  • Anonym (A)
    Guldnovan skrev 2022-08-20 19:06:25 följande:
    Nej det inte normalt. Du kommer inte få honom att sluta. Ställ ultimatum och håll det. Läs på om medberoende och beroende. Kunskap om mekanismerna underlättar och visar fallgropar men han själv ska vilja sluta. 
    Håller med
  • Anonym (Man51)

Finns bara en väg 
    antingen söker han hjälp och slutar helt 
    och du stöttar till 100 om han tar det beslutet 
    eller så är det skilsmässa som gäller 

finns ingen mellan väg för en alkoholist

• Anonym (Rakt på sak)

Du kan ställa ultimatum: mig eller spriten. Det är enda vägen framåt.

• Anonym (Njet)

Nej, det är inte normalt att vara påverkad dagligen. 

• Anonym (ll)
    Tow2Mater skrev 2022-08-20 18:52:59 följande:

Det är väl inte extremt att inte dricka i veckan? Om man jobbar och det är full fart så  är det väl inte så prioriterat för alla att ta sig ett glas vin mitt i veckan?
    Att dricka varje dag, så att det märks däremot - det är verkligen orossignal på det. 
  • Anonym (ll)
    Dr Nail skrev 2022-08-21 00:35:49 följande:

Har han skadat någon?

Måste man ha skadat någon för att man som familjemedlem ska oroa sig över att personen dricker varje dag? 
  • Anonym (ll)

Ni måste kunna prata om varför han har ökat sitt alkoholintag under de här sista åren. Har det hänt något, arbetslöshet, mer tid att slå ihjäl, hemma mycket under pandemin - ja, vad har hänt? 
    Han kan behöva hjälp att bryta sin ovana. 

Ni kan börja med att inte köpa hem alkohol. 

• Tow2Mater
    Anonym (ll) skrev 2022-08-21 07:29:40 följande:
    Det är väl inte extremt att inte dricka i veckan? Om man jobbar och det är full fart så  är det väl inte så prioriterat för alla att ta sig ett glas vin mitt i veckan?
    Att dricka varje dag, så att det märks däremot - det är verkligen orossignal på det. 
    Nej, det är inte extremt att inte dricka mitt i veckan. Men att känna det helt otänkbart att dricka mitt i veckan är extremt.
  • Anonym (Alkoholist)

Jag har sagt att det är mig eller spriten. Han menar på att han inte dricker sig redlös eller är onykter så då är det ok att dricka i stort sett varje dag.
    Men för mig är det inte ok alls. Så vi är inte alls på samma linje och för mig lutar det åt skilsmässa.

• SaraL77
    Anonym (Alkoholist) skrev 2022-08-24 20:36:54 följande:

Jag har sagt att det är mig eller spriten. Han menar på att han inte dricker sig redlös eller är onykter så då är det ok att dricka i stort sett varje dag.
    Men för mig är det inte ok alls. Så vi är inte alls på samma linje och för mig lutar det åt skilsmässa.

Finns inte så mycket mer att säga. Han väljer spriten framför dig och förhållandet.
  • Anonym (Jag)

Nej det är inte normalt att dricka varje dag, även om han inte blir märkbart påverkad alla dagar. Och för en alkoholist finns ingen mellanväg, han kan inte "dra ner" på det. Han måste sluta helt.

• Anonym (Lämna)

lämna asap, han är en alkis

• Anonym (Qwerty)
    Anonym (Alkoholist) skrev 2022-08-24 20:36:54 följande:

Ja, då har han ju valt. Skilj dig.
Svar på tråden Min man dricker i stort sett varje dag