• Anonym (Vikten)

Viktuppgång, vilken är boven?

Hej, 
    Jag började för ett år sedan äta två olika mediciner. Dels pulssänkande betablockerare (Bisoprolol) 2,5 mg/dag. Men även ssri (sertralin) 50 mg/dag. Jag har sedan dess gått upp över 10 kg i vikt. vilken av medicinerna tror ni har störst påverkan på min vikt?

• Svar på tråden Viktuppgång, vilken är boven?
  • Anonym (Nja)

Du äter mer. Det är problemet.

• Friger

Nu killgissar jag men sänker du pulsen så känns det som att du samtidigt minskar ämnesomsättningen. Gör du av med mindre energi och äter lika tidigare går du ju upp i vikt.

Energiprincipen är väldigt noga på den fronten. Du kan inte skapa energi (fett) ur tomma intet.

• Anonym (V)

SSRI har väl som bieffekt att ge ökad hunger. Vet många som lagt på sig av SSRI. 

• Anonym (A)
    Anonym (Nja) skrev 2022-08-20 19:41:50 följande:
    Du äter mer. Det är problemet.
    Det tror jag med.
  • Anonym (Jag)

Snabb googling antyder att det borde vara bisoprololen som sänker ämnesomsättningen.

• Anonym (ämnesomsättning)

Betablockerare sänker ämnesomsättningen, och ssri kan både sänka ämnesomsättningen och öka aptiten. Så, lose-lose på den fronten.

• Anonym (Jag)

Fast det står att  just sertralin inte har kroppsviktförändringar som allmän biverkning och att viktuppgång eller viktnedgång är sällsynt. 

• Anonym (Vikten)

Tack för era svar :) Då är det nog en kombination av att jag fått bättre aptit, äter mer med andra ord, och att jag fått sänkt puls :P Jag får väl försöka äta lite mindre och röra lite mer på mig. 

• Mrs Moneybags

Betablockerare gör att man i snitt går upp ca 1-2 kg. Så har du gått upp 10 kg är det nog den andra medicinen.

• Anonym (JB)

Har hört från flera att de gått upp i vikt av antidepressiva, även jag själv. Så med stor sannolikhet är det den medicinen men jag är absolut inget proffs. 

Svar på tråden Viktuppgång, vilken är boven?