• Anonym (tess)

Kraftig ångest

Hej!

Nån som kan reflektera? Haft så kraftig ångest som typ aldrig går över. Hade såhär i många månader innan de blev lite bättre. Kände mig instängd och kvävd. Kände mig kluastrofobisk pga att ångesten va så stark. Ville ut fast jag redan va ute. Försökte duscha varmt/kallt, cykla, vara ute i skogen men inget fick bort ångesten. Lugnanade tabletter hjälpte knappt. Blev bara dåsig och seg, men ångesten va stark. Svårt att förklara känslan. men den va så stark så hade ingen aptit samt kunde inte somna. Sov oroligt 3 h per dygn...

Jag va livrädd att jag var fast i nån ångestbubbla där det inte blev bättre.... att ingen nånsin skulle förstå eller skulle kunna hjälpa mig. Kände som starka ångesten blivit permanent. Kändes som jag hade en tight dykardräkt på mig som jag inte fick av mig. De va hemsk. NÅn som haft liknande ?

• Svar på tråden Kraftig ångest
  • Cheeses

Har du testat antidepressiva?

• Anonym (tess)
    Cheeses skrev 2022-08-21 09:52:05 följande:

Vill helst undvika...  ser det mer som en sista utväg
  • andiie

Min tolkning är att du har varit med om något som föregått den här situationen (ex nåt traumatiskt), alt. att du befinner dig i en situation just nu som genererar ångesten.

Ex osunda destruktiva relationer eller stress, tidigare obearbetade saker. Nåt som är bekant?

Kan givetvis vara nåt fysiologiskt också, men mer ovanligt.

Under ångesten kan det finnas allt från sorg, ilska, skam och såklart rädsla.

Hur känns det i kroppen just nu?

• andiie

Sen vill jag tillägga att du beskriver en ond spiral där du blivit orolig/ångestfylld för ångesten i sig. Vilket skapar en ond cirkel. Inte oväntat. Väldigt mänskligt reaktion.

• Anonym (Nfnf)

Ja hade så nästan hela tiden förut. Bra mat, motion och rutiner hjälpte. Sömn är jätteviktigt med. Bra sömn. Melatonin hjälpte för mig. Inga antidepressiva funkade. 

• Anonym (Nfnf)

Ångest är ju att  kroppen säger ifrån om något. överbelastning. 

• Anonym (e)

Du pratar som att det redan gått över men också att du inte ens testat antidepp?

• Anonym (Nfnf)
    Cheeses skrev 2022-08-21 09:52:05 följande:

Bättre att få komma på vad som ger ångesten. I mitt fall var det intet jag hade gjort samma dag, utan dagen innan. Kört slut på mig själv, använt för mycket energi. Jag var helt slut helt enkelt. Även om jag inte fattade det själv. Hjärnan tar in intryck från allt vi gör och nu för tiden matas man ständigt med intryck från mobiler , tv, ljud osv. Bra att tänka på sådant. Ut i skogen eller gå vid havet. Det om nåt funkar.
  • Anonym (Nfnf)

Trodde nästan jag var knäpp ett tag. hade ju inte gjort något! Pigg var jag, trodde jag iallafall. Men dagen innan hade jag gjort mycket saker. det var anledningen.

• Anonym (Nfnf)
    Anonym (e) skrev 2022-08-21 11:54:55 följande:

Du pratar som att det redan gått över men också att du inte ens testat antidepp?

Bättre om man kan klara sig utan. Ångest är kroppens sätt att säga ifrån! 
  • Anonym (e)
    Anonym (Nfnf) skrev 2022-08-21 11:57:21 följande:
    Bättre om man kan klara sig utan. Ångest är kroppens sätt att säga ifrån! 
    Ja, då borde man klara sig utan lugnande också...Nja, så enkelt är det inte. Mediciner är hjälpmedel och det TS beskriver gör att jag ändå rekommenderar att testa. Självklart struntar man inte i att förbättra sin hälsa och ev terapi men hjälpmedel som sagt.
  • xxxCrazytrainxxx

Jag känner igen det där du beskriver ts.
    Jag var jätte emot antidepressiva, men hade jag inte tagit det hade jag inte suttit här och skrivit idag. 
    Det är först nu jag äntligen kan gå igenom en behandling för min ptsd. Hade jag inte ätit antidepressiva i 2 år först hade jag aldrig kommit till den punkt jag är idag. 
    att ta antidepressiva är inget dåligt, för vissa hjälper det men för vissa andra gör det inte. Det är individuellt för var och en.
    Hjärta

Svar på tråden Kraftig ångest