CSN lån påverka bostadslån?
Nu i höst ska jag börja studera på universitetet på heltid i 3år. Jag är dock kluven hur mycket lån jag ska ta ut. Jag har nu ansökt om studielån+tilläggslån för första året.
Då kommer jag få ut ca 16 000kr/mån (12 000 av dessa är lån). Eftersom jag pausat min amortering under studenttiden och endast betalar 1000kr i ränta på bolånet/mån samt ansökt om bostadsbidrag för att få ner hyran till ca 2500kr/mån känner jag att mycket av pengarna har jag möjlighet att lägga undan.
Min primära dröm är att i framtiden kunna köpa ett hus, jag har en stor kontantinsats på min lägenhet (700 000) men har fått tanken om att ifall jag investerar resterande CSN lån i en fond under dessa 3 år så bör det förhoppningsvis växt till sig efter 3år. Om inte, så får jag helt enkelt fortsätta spara detta som pensionspengar o betala av CSN lånet? Låter detta galet eller klokt?
Men hur ser banken på CSN lån? Jag menar avbetalningsplanen är ju lång o räntan låg. Kan de stjälpa mig mer att ha stort CSN lån när jag ansöker om lån för hus i framtiden än att ha en mindre kontantinsats och inga CSN lån?