• rosen94

6 år och kissar i sängen

Har en pojk på 6 år som de senaste 2 veckorna har börjat att kissa i sängen. Det har skett olyckor tidigare till och från, runt en gång i månaden/varannan månad. Inget vi har lagt någon större vikt vid utan tänkt att det växer bort. Men nu har det varit varje natt en tid och oftast vaknar han ett par gånger av att det är blött i sängen (mitt i natten och tidigt på morgonen). 
    Han tycker givetvis att detta är jättejobbigt och är ledsen och rädd samtidigt som det märks att han börjar få dåligt självförtroendet. Vi har försökt förklara för han att det är flera barn i hans ålder som kissar i sängen men han vill inte tro på oss utan tror han e helt ensam om detta. Han är rädd/orolig att någon ska få veta detta o säger att vi inte får berätta för någon. Vi har varit tydliga mot han att vi inte ska berätta för någon att han inte behöver vara orolig för det.
    Vi har försökt att väcka han innan vi går och lägger oss så han får gå upp och kissa. Även försökt undvika vätskeintag ett bra tag innan sänggående men inget har hittills hjälpt. Jag vet inte vad vi ska göra. Sluta och väcka han för det hjälper ändå inte? Han har blivit orolig över detta även dagtid att det ska ske en olycka. Men vi har försökt förklara att det är "vanligt" att barn kissar i sängen när de sover men han vill inte tro oss.
    Vad gör man? Är det bara o vänta och se om det går över, om det är något tillfälligt? Han behöver få sova, blir annars lätt sur o grinig på dagen.
  • Svar på tråden 6 år och kissar i sängen
  • LFF
    rosen94 skrev 2022-08-21 11:19:15 följande:
    6 år och kissar i sängen
    Har en pojk på 6 år som de senaste 2 veckorna har börjat att kissa i sängen. Det har skett olyckor tidigare till och från, runt en gång i månaden/varannan månad. Inget vi har lagt någon större vikt vid utan tänkt att det växer bort. Men nu har det varit varje natt en tid och oftast vaknar han ett par gånger av att det är blött i sängen (mitt i natten och tidigt på morgonen). 
    Han tycker givetvis att detta är jättejobbigt och är ledsen och rädd samtidigt som det märks att han börjar få dåligt självförtroendet. Vi har försökt förklara för han att det är flera barn i hans ålder som kissar i sängen men han vill inte tro på oss utan tror han e helt ensam om detta. Han är rädd/orolig att någon ska få veta detta o säger att vi inte får berätta för någon. Vi har varit tydliga mot han att vi inte ska berätta för någon att han inte behöver vara orolig för det.
    Vi har försökt att väcka han innan vi går och lägger oss så han får gå upp och kissa. Även försökt undvika vätskeintag ett bra tag innan sänggående men inget har hittills hjälpt. Jag vet inte vad vi ska göra. Sluta och väcka han för det hjälper ändå inte? Han har blivit orolig över detta även dagtid att det ska ske en olycka. Men vi har försökt förklara att det är "vanligt" att barn kissar i sängen när de sover men han vill inte tro oss.
    Vad gör man? Är det bara o vänta och se om det går över, om det är något tillfälligt? Han behöver få sova, blir annars lätt sur o grinig på dagen.
    Har det hänt något som gör att han blivit oroligare och därmed inte har koll på blåsan nattetid på samma vis? Kan det ha med skolstart att göra?

Mina tvillingkillar kissade ibland också i sängen på natten vid den åldern så det är absolut inte ovanligt. 

Om han tror att det är något fel på honom så kanske det skulle lugna honom om ni gick till doktorn? Berätta då att doktorn inte får prata med någon alls om honom och hans problem (och se gärna till att även doktorn berättar det för att han ska känna sig trygg).

Annars är det bara att vänta ut det hela och se till att det finns kisskydd i sängen så inte madrassen blir våt också. 
  • kazzibrazzi

Ni borde kolla upp så de inte finns någon förklaring till det, exempelvis förstoppning?

• rosen94

Nej inte vad vi vet. Utan han verkar mest orolig för att det ska ske en olycka på dagen bara för det händer när han sover. O det har vi märkt att innan vi ska gå på morronen eller han ska följa med sambon och se på fotboll tex. Då är det flera besök på toa oavsett om det verkar behövas eller ej.
    Sen oron att vi ska berätta för någon, han var på mig i morse igen. Men jag har förklarat för han att vi inte berättar för någon om han själv inte vill. Sen tror jag mycket beror på tröttheten, att han inte får sova en hel natt. Vi har funderat på om vi ska testa och sätta klockan och gå och väcka han runt den tiden han själv brukar vakna men av vad jag har läst så ska man undvika det. En gång går tydligen bra och det brukar vi göra innan vi går och lägger oss men det verkar inte göra någon skillnad och är inte särskilt poppis heller.

Ja, vi har dubbelbäddat för att underlätta det lite så det bara är o ta bort det övre blöta lagret medans han duschar av sig. Lite tristare när det kommer på täcket o behöva tvätta det. Nu händer det som tur är inte varje natt.

• rosen94
    kazzibrazzi skrev 2022-08-22 21:26:19 följande:

Ni borde kolla upp så de inte finns någon förklaring till det, exempelvis förstoppning?

Tror inte det är förstoppning. Han går på toa och sitter där ett tag varje morgon innan vi ska gå iväg Så tycker att vi borde ha märkt det och han har inget sagt.
  • Loet

Kan det vara urinvägsinfektion? Om det nu händer 2 ggr per natt istället för enstaka ggr.

• Maskrosungen

Når blev han torr? Dag? Natt?
    Tänker att ett besök till doktorn kan vara bra. Ta med ett urinprov för att utesluta urinvägsinfektion och diabetes.

Finns sjuksköterskor på barnkliniken som är specialutbildade i detta. Be om en remiss om det fortsätter under längre tid.

Kanske kissar han inte ut hela mängden och har resurin? kanske är hans hormon påverkat på något sätt (det som gör att man kan koncentrera urinen och hålla sig på natten). I annat fall kanske ni får börja om med larm på natten och se om det hjälper.

• rosen94
    Loet skrev 2022-08-23 18:25:25 följande:

Kan det vara urinvägsinfektion? Om det nu händer 2 ggr per natt istället för enstaka ggr.

När jag läser om symptomen blir jag lite tveksam till det. Han har ingen feber och har inte sagt att det gör ont att kissa eller ont i magen.

Det är inte helt nytt med att han kissar i sängen, det har hänt olyckor tidigare också men då har de varit runt en gång i månaden. Nu senaste tiden har det varit mer eller mindre varje natt.1-2 gånger brukar han vakna till, mitt i natten och tidigt på morgonen.

Känns mer o mer hopplöst. Så trött på allt tvättande men vad ska man göra? Bara att kämpa på och se om det blir nån bättring framöver?

• Litorina

Om ett barn börjar kissa i sängen bör man få det kollat hos läkare.
    Om det inte finns några medicinska skäl som tex förstoppning kan jag rekommendera enureslarm. 

• rosen94
    Maskrosungen skrev 2022-08-23 19:37:40 följande:

Når blev han torr? Dag? Natt?
    Tänker att ett besök till doktorn kan vara bra. Ta med ett urinprov för att utesluta urinvägsinfektion och diabetes.

Finns sjuksköterskor på barnkliniken som är specialutbildade i detta. Be om en remiss om det fortsätter under längre tid.

Kanske kissar han inte ut hela mängden och har resurin? kanske är hans hormon påverkat på något sätt (det som gör att man kan koncentrera urinen och hålla sig på natten). I annat fall kanske ni får börja om med larm på natten och se om det hjälper.

Han var mellan 3-3.5 år när han blev torr dagtid, hade lite kämpigare med just natten, då var han lite över 4 år. Men han har haft olyckor till och från sen dess. Men då inte varje natt utan runt en gång i månaden något vi tänkte att det växer bort.

Vi har pratat om att besöka någon läkare på något vis men han är inte alls intresserad av det och skulle vägra att följa med.
  • Maskrosungen

Om han inte vill kanske ni ändå kan ta med ett urinprov som första steg. Sen gäller det ju att han förstår att doktorn kanske kan hjälpa. Tex finns det tabletter man kan t om man har låg egen hormonell produktion. 

Svar på tråden 6 år och kissar i sängen