• Anonym (Stackars barn)

Min kille ex använder barnen som vapen!

Hej, jag har träffat världens underbaraste kille och allt är egentligen väldigt bra, förutom att hans ex vill förstöra för oss.

Vi har varit tillsammans i 6 månader men haft kontakt i nästan ett år, hans ex vill inte låta mig träffa de gemensamma barnen 

Nu får han inte ha sina barn pga att vi åkte på semester med mina barn och bekanta på hans barnfria vecka. 
    Inte aktuellt att hans barn blev med då jag inte får träffa dom.

Han har haft dom enstaka tillfällen, typ 3 ggr sen 15/7 och då det passat henne, och då har han fått besked samma dag. De ska ha vv egentligen.

Hon stalkar mig och ifrågasätter min kille varför vi va på samma fest, skickar printscreen på min fb till killen med nedlåtande ors och ber sina vänner skicka följförfrågan på insta. 

Hon kan inte acceptera att han har gått vidare, hur kan jag hjälpa honom??  Han mår jättedåligt, soc är inkopplat men det har inte hört något än. 

• Svar på tråden Min kille ex använder barnen som vapen!
  • Dexter dot com
    Anonym (Stackars barn) skrev 2022-08-22 04:31:09 följande:
    Min kille ex använder barnen som vapen!

Hej, jag har träffat världens underbaraste kille och allt är egentligen väldigt bra, förutom att hans ex vill förstöra för oss.

Vi har varit tillsammans i 6 månader men haft kontakt i nästan ett år, hans ex vill inte låta mig träffa de gemensamma barnen 

Nu får han inte ha sina barn pga att vi åkte på semester med mina barn och bekanta på hans barnfria vecka. 
    Inte aktuellt att hans barn blev med då jag inte får träffa dom.

Han har haft dom enstaka tillfällen, typ 3 ggr sen 15/7 och då det passat henne, och då har han fått besked samma dag. De ska ha vv egentligen.

Hon stalkar mig och ifrågasätter min kille varför vi va på samma fest, skickar printscreen på min fb till killen med nedlåtande ors och ber sina vänner skicka följförfrågan på insta. 

Hon kan inte acceptera att han har gått vidare, hur kan jag hjälpa honom??  Han mår jättedåligt, soc är inkopplat men det har inte hört något än. 

Att inte blanda in barnen redan är efter 6 månader är ju helt normalt men att han inte får träffa sina barn är ju inte rätt. Han får kontakta familjerätten och få hjälp med att kommunicera med sitt ex om deras barn. Du får låta honom sköta det hela utan inblandning från dig.
  • Anonym (...)

Barnen har lika rätt till sin pappa som till sin mamma, enligt lag (om det inte är något fel på föräldern). Har de gemensam vårdnad är hans ord lika starkt gällande som mammans. 
    Är han inte nöjt med hur läget är, så har du redan fått bra tips ovan, att kontakta familjerätten. Vägrar mamman gå dit, så kan han inte göra så mycket tå det eftersom det är frivilligt, men då finns det noterat att hon vägrat, och då kan han sen gå till jurist i stället, men förhoppningsvis ska det inte behöva gå så långt. 

Du däremot ska hålla dig utanför detta, stötta honom ja visst, men ha inte kontakt med henne. Hur kan hon tex komma åt din Facebook? Gör inställningar så att enbart vänner kan se den. 

Bra att soc är inkopplat- får man fråga om vad? Är det din kille som bett dem om hjälp eller finns det någon utanför som gjort orosanmälan? 

• Anonym (Stackars barn)

Hur hon kommit åt min fb är antagligen via någon gemensam bekant, jag har ingen offentlig profil. 

Min kille sa att om dom inte kunde lösa det så fick dom ta hjälp av soc med umgängesavtal, då gjorde hon vad hon säger en orosanmälan, men ingen har kontaktat pappan och det var ändå två veckor sen. 

• Anonym (Hh)
    Anonym (Stackars barn) skrev 2022-08-22 11:09:57 följande:

Hur hon kommit åt min fb är antagligen via någon gemensam bekant, jag har ingen offentlig profil. 

Min kille sa att om dom inte kunde lösa det så fick dom ta hjälp av soc med umgängesavtal, då gjorde hon vad hon säger en orosanmälan, men ingen har kontaktat pappan och det var ändå två veckor sen. 

Blocka henne på Facebook. Skulle hon ändå kunna se  så är det genom någon gemensam bekant som ger henne information och då hade jag tagit bort denna vän om jag hade fått veta vem det är som läcker? 

Även om hon skulle göra en orosanmälan och soc tar kontakt med din kille så skulle de med sannolikhet lägga ner det lika fort.
  • Anonym (K)

Han ska kontakta Familjerätten för samarbetssamtal där han berättar att hon vägrar honom umgänge. Om hon fortsätter bråka behöver han kontakta tingsrätten och ansöka om enskild vårdnad. Utöver det, oavsett vårdnad eller umgänge så bestämmer hon inte vem som träffar hennes barn på hans veckor. Enda invändningen vore om han skulle umgås med knarkare, kriminella eller liknande.

Hon kanske har ringt till soc, kanske inte, men hon har inget att komma med och om de hade tyckt att det vore något att kolla upp så ska de kontakta pappan inom ett par veckor, ungefär. Det står online att det är 14 dagar men de är inte begränsade av någon sådan regel i praktiken. Jag tror han kan andas ut, det finns inget att anmäla, såvida hon inte hittat på lögner om honom eller dig.

• Anonym (...)
    Anonym (Stackars barn) skrev 2022-08-22 11:09:57 följande:

Då har hon nog inte gjort en orosanmälan utan sa det bara. Soc har väldigt kort tid på sig att kontakta vid anmälningar. Ett första bedömningssamtal måste ske, om jag inte missminner mig, inom två veckor. Det betyder att han borde fått ett brev hem eller ett telefonsamtal inom en vecka eller så.

Tycker han själv kan ringa soc och fråga dem vad de kan bidra med. Man måste inte göra en orosanmälan (det gör man ju bara om det är oro för barn), man kan göra en ansökan - då måste soc ta hand om den och se om de kan hjälpa till med något. 
    Men som redan skrivits, umgängesavtal brukar göras via Familjerätten .
  • Anonym (Lämna killen (tyvärr))

Här är ett tråkigt tips. Det är inte din killes fel att hans ex är en häxa, men hans ex är en häxa. Detta kommer påverka ditt liv negativt och bli jäkligt jobbigt. Är det värt det efter ett halvår? Ja det är fegt och fel, men lämna honom. En sådan ex förstör för mycket, så bättre att försöka träffa någon annan. Kanske någon som är ungefär som honom fast utan en häxa till ex?

• Anonym (Stackars barn)

Anonym Lämna killen. 
    Ja det är ju inte jättekul med en sådan människa inpå livet så tanken har slagit mig. 
    Dock är jag nog inte där än...... å då vinner ju hon, detta handlar inte alls om barnen utan att hon vill ha han i sina klor, tragiskt att man kan gå så långt å utsätta sina barn för detta.

• Anonym (Erfaren_man)

Han bör söka ensam vårdnad grundat på att den andre vårdnadshavaren kraftigt försvårar hans umgänge med barnen. Märkligt att han inte redan har agerat betydligt kraftfullare på detta. 

• Anonym (Stackars barn)

Anonym (Erfaren _man) Håller med, han är lite lam, samtidigt så har han väl hoppats på att hon ska inse vad hon gör. Hon försöker även vända hans släkt emot honom , å han blir handlingsförlamad å kör huvudet i sanden, men på nåt vis så måste jag pusha honom, för barnens skull, å för våren också såklart 

Svar på tråden Min kille ex använder barnen som vapen!