• Anonym (Vill sova)

När började era bebisar sova längre på natten?

Min bebis är nu en månad gammal och har sen födseln vaknar varannan timme på natten, & jag har tagit alla nätter ensam eftersom jag ammar. Har dessutom en två-åring hemma som gör att jag inte heller kan vila mig på dagarna och jag börjar bli desperat efter sömn, mår verkligen inte bra av sömnbristen.. 

så min fråga är, när började era bebisar få llängre sömn på natten? Ammade ni eller gav ni ersättning? 

• Svar på tråden När började era bebisar sova längre på natten?
  • Anonym (Tja...)

Jadu, min yngsta sov uselt extremt länge. Jag sov ca 2-3 timmar per dygn första 5 månaderna. Lite längre och längre blev det med tiden,men än idag vid 4 är det ovanligt att han sover mer än 2 timmar i sträck. Jag helammade ett halvår och ammade nattetid till han var 14 månader och delammade mycket längre än så.

• Gasellen87

Det är ju så olika, mitt fjärde barn är snart 6 månader. Hon har snittat på 6-7 h och då har jag väckt henne för  mat eftersom jag måste tömma. Men för ca 2 veckor sedan Började hon vakna ca varannan timme hela nätterna för att amma. Mina andra tre har sovit helt okej med perioder som varit sämre. De sov hela nätter från att jag slutade amma vilket var vid 9 månader, 7 månader samt 11 månader. 

Vet hur det är med sömnbrist och att man nästan blir desperat till slut. Kan inte din sambo avlasta på något sätt iaf på helgerna. Går barnet på förskola? Annars kanske de vore ett alternativ så du kan få sova lite mer på dagen. 

• Qween

Ammade men gav ersättning inför natten. Hon sov mellan 21-07 i egen säng. Då vaknade hon kanske 2 gånger. Blev bättre när jag slutade amma vid 8 månader och hon började sluta vakna för mat, endast napp gick bra och sov längre timmar.

• Kvinna1989

Runt 5-månaders ålder började hon sova som en dröm! (Dvs hela nätter, men såklart med vissa undantag) ca 10 timmar.

Sen vid 7-månaders ålder om jag inte minns fel hade hon en period hon plötsligt sov dåligt, dvs vaknade en del. Det varade ca 1 månad max.

Nu är hon 11 månader och sover allt mellan 9-12 timmar njuter så länge det varar!

Ammade bara tills ca hon var 3-månader , efter de pumpad bröstmjölk / ersättning.

Svar på tråden När började era bebisar sova längre på natten?