Ni som är särbo i ny relation med barn från tidigare relation. Hur får ni det att funka?
Hej,
Jag är skild sen 2013 och har två barn på 10 och 13 sen innan, och är nu sedan ca ett halvår i en ny relation med en underbar man. Han i sin tur har två barn på 11 och 15. Vi har båda utmattningsproblematik i bagaget, och våra barn olika funktionsnedsättningsvariabler vilket är en utmaning för oss i sig; att orka med en relation, har energi till barnen, anpassningar, alla vardagssysslor, arbete osv. Så ser ju livet ut för oss alla, att det inte är lätt att få ihop sitt livspussel, men det känns ibland som en stor utmaning att hålla sig någorlunda balanserad och i harmoni.
Vårt s k schema och kontakt ser ut som följande, vi ses 2 dagar på mina barnfria veckor och ibland 1 dag på våra barnveckor. Han har nästan alltid ett barn hemma, så det är mkt pusslande vilket jag förstår är svårt och lite kämpigt, plus att bägge hans barn har problematisk skolgång och frånvaro. Vi har nog sovit ihop 5-6 ggr de här månaderna och jag skulle så gärna vilja mer, och ses mer. Vi hörs på sms varje dag, ganska ofta, pratar i tele i snitt varannan dag.
Hur ser det ut för er som är i liknande situation, hur mkt ses/hörs ni? Hur håller ni lågan brinnande? Jag känner att han liksom försvinner en del, även om vi hörs så känner jag ibland en distans. Han säger att det är pga att han måste begränsa fokus till en sak, t ex barnen, jobbet, mig osv. Jag känner att jag tappar gnistan lite.... Vet inte vad jag ska göra.
Min dröm var nog lite att jag inte skulle behöva vänta 5-10 år att flytta ihop pga barnen... Att man kunde finna en lösning ändå. Jag förstår det är lite komplicerat med barn involverade, men samtidigt så känner jag också att är det rätt, så kan man ju få ALLT att funka.
Hur ser ni på livet idag och att ev bli sambos ngn gång, på kort eller lång sikt.
Jag känner mig jättekär och tycker det känns så svårt att bena ut vad som är vad i min situation.
Ni i samma situation, hur gör nu för att få ert förhållande att kännas bra, vid liv och fungera?
Är jag otålig, ego och krävande här...? Eller känner ni att det handlar om att jag försöker känna vad som är rätt för mig och detta kanske ändå inte funkar, fast det känns rätt med mannen, pga den komplicerade familjesituationen. Han säger att han är nöjd som det är, det känns mer som en pojkvän/flickväns-situation medan jag längtar efter en partner där man kan starta ett liv ihop med det man har liksom.
Tack för att ni läst så långt... Skriv gärna er åsikt och dela era erfarenheter. Kram!
TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2022-08-22 18:40
Vill dock tillägga att han sagt att han är öppen för samboskap senare i framtiden, men känns så ovisst när, och jag tolkar det som att han menar att det blir när barnen flugit ut. Minst 8 år räknar jag då...
TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2022-08-22 18:43
Vi har tyvärr inte samma syn på barnuppfostran... Där skaver det. Men kanske man kan finna en lösning, kompromiss. Vi måste ju inte fostra varandras barn men det behöver finnas en slags kompromiss. Kanske att han känner det ändå inte skulle funka, så därför inte vill bo ihop...? Rädslor finns nog hos bägge att det kanske kan krascha men vem har inte det.