• Lisaharvitaskor

    Fråga: Var under 15 år - Juridik

    Hej, jag undrar nu rakt ut om det finns något rättsligt jag kan göra för att få mitt ex att bli dömd alt. om det finns något som man kan göra rent juridiskt som gör att han inte kommer undan resten av livet. 

    För att beskriva vad som hänt så var jag 14 år när han först fattade intresse för mig, jag född 2002 och ha 1994. Vi kysstes när vi var hemma hos honom på en inofficiell dejt, vid tillfället var jag 14. När jag var 15 blev vi tillsammans och var det on och off under 3 år. Under dessa 3 år blev jag utsatt för psykisk misshandel m.m och går idag i terapi för detta samt har fått diagnosen PTSD. Jag vill inte ha någon stor rättslig upprättelse, mer att jag inte vill att han utsätter fler. Den här personen har haft en stor påverkan på mitt liv och jag vill inte att någon annan behöver gå igenom allt jag behövt göra med honom igen. Han har ända sen jag lärde känna honom alltid umgåtts med folk i alla åldrar, men framförallt ugna personer och ibland när jag nu för tiden tittar in på hans sociala konton ser jag alltid väldigt unga personer i hans omgivning som är runt 14 år åldern kommentera hans bilder och umgås med honom. Jag vet såklart inte vad han har för realtion till dessa människor, men jag tycker att andra vuxna bör veta vad han har haft för tidigare historia. Han är tränare för barn och ungdomar, vilket han även var när vi träffades. Det gör mig orolig och jag har flera gånger velat kontakta hans jobb och bara meddela de om att han tidigare varit tillsammans med en person i smama ålder som de han är tränare för nu. 

    Frågan lyder, kan jag göra något rättsligt? Eller kan jag iallafall göra något så han finns med i något register osv? 

  • Svar på tråden Fråga: Var under 15 år - Juridik
  • Mortiscia80
    Lisaharvitaskor skrev 2022-08-22 19:36:04 följande:

    Frågan lyder, kan jag göra något rättsligt? Eller kan jag iallafall göra något så han finns med i något register osv? 


    Nej, du kan inte göra något, varken åt det förflutna eller nutiden. Du behöver bevis för vad han gjorde mot dig för att polisen ska kunna ta ditt ärende vidare och om du ringer hans jobb kan han anmäla dig för ärekränkning, vilket han också har grund för i det läget. Det finns inga "register" för folk som försöker ragga på 14-åringar och groomar dem. Om jag vore du skulle jag också tänka mig för vilka jag berättar detta för, eftersom han även då kan anmäla dig för ärekränkning om det kommer fram till honom.
  • Lisaharvitaskor
    Mortiscia80 skrev 2022-08-22 19:44:55 följande:
    Nej, du kan inte göra något, varken åt det förflutna eller nutiden. Du behöver bevis för vad han gjorde mot dig för att polisen ska kunna ta ditt ärende vidare och om du ringer hans jobb kan han anmäla dig för ärekränkning, vilket han också har grund för i det läget. Det finns inga "register" för folk som försöker ragga på 14-åringar och groomar dem. Om jag vore du skulle jag också tänka mig för vilka jag berättar detta för, eftersom han även då kan anmäla dig för ärekränkning om det kommer fram till honom.
    okej tack för svar. Men vade hade kunnat gillas som bevis? jag har väldigt mycket dagbokdateringar, det finns kvar screeenshots och både hans familj och min familj vet ju om vår relation. Jag skrev ned händelsen vädligt detaljerat när det hände när jag var 14, och det är daterat i en gammal dagbok. Kanske förstås inte är något som är tillräckligt styrkande. Samma med gamla konversationer osv antar jag då..
  • Sisisisi

    Vad har han gjort för brottsligt mot dig? Eller är det bara psykisk misshandel? 


    Keep your child rear facing for as long as possible!
  • Lisaharvitaskor
    Sisisisi skrev 2022-08-22 19:52:15 följande:

    Vad har han gjort för brottsligt mot dig? Eller är det bara psykisk misshandel? 


    Han hade intresse för mig under 15 år, bara det är väl nog egentligen. Ett barn liksom. Sen har det även varit en våldtäkt inblandat, delvis grund till min ptsd diagnos. Den finns det dock inga bevis för, det är tyvärr bara ord mot ord. 
  • Lisaharvitaskor
    Lisaharvitaskor skrev 2022-08-22 20:02:34 följande:
    Han hade intresse för mig under 15 år, bara det är väl nog egentligen. Ett barn liksom. Sen har det även varit en våldtäkt inblandat, delvis grund till min ptsd diagnos. Den finns det dock inga bevis för, det är tyvärr bara ord mot ord. Han har utryckt sig för att ha funnit mig attraktiv och diskuterat det med andra, han tyckte jga var ''sexig'' redan när jag var 14. Och sen att han då kysste mig och träffade mig som 14 åring kan väl egentligen klassas som grooming. 
  • Mortiscia80
    Lisaharvitaskor skrev 2022-08-22 19:49:48 följande:
    okej tack för svar. Men vade hade kunnat gillas som bevis? jag har väldigt mycket dagbokdateringar, det finns kvar screeenshots och både hans familj och min familj vet ju om vår relation. Jag skrev ned händelsen vädligt detaljerat när det hände när jag var 14, och det är daterat i en gammal dagbok. Kanske förstås inte är något som är tillräckligt styrkande. Samma med gamla konversationer osv antar jag då..
    Svårt att säga eftersom bevis viktas olika. Gamla konversationer är så klart bra bevis. Dagboksanteckningar kan ibland räknas som bevis, men de kan lika gärna ha skrivits i år och fejkats, förstår du hur jag menar? Men man kan alltid försöka.

    Enklast är om du pratar med en polis om detta, vad de tror att du har för möjligheter, om dina bevis räcker till osv.
  • Glinda från Oz
    Lisaharvitaskor skrev 2022-08-22 20:02:34 följande:
    Han hade intresse för mig under 15 år, bara det är väl nog egentligen. Ett barn liksom. Sen har det även varit en våldtäkt inblandat, delvis grund till min ptsd diagnos. Den finns det dock inga bevis för, det är tyvärr bara ord mot ord. 
    Det är inte olagligt däremot är misshandel olagligt men det måste finnas bevis. Du kommer också bli ifrågasatt för att du inte anmält honom tidigare. 
  • Lisaharvitaskor
    Glinda från Oz skrev 2022-08-24 11:48:38 följande:
    Det är inte olagligt däremot är misshandel olagligt men det måste finnas bevis. Du kommer också bli ifrågasatt för att du inte anmält honom tidigare. 
    Att vara intresserad och kyssa en 14 åring borde väl ändå vara olagligt? Under 15 är man klassad som barn. 
  • Glinda från Oz
    Lisaharvitaskor skrev 2022-08-24 14:44:42 följande:
    Att vara intresserad och kyssa en 14 åring borde väl ändå vara olagligt? Under 15 är man klassad som barn. 
    Är den ena 14 och den andra 15 är det inte olagligt. Har han sex med en 14- åring nu är det däremot det. 
  • Mortiscia80
    Glinda från Oz skrev 2022-08-24 15:08:32 följande:
    Är den ena 14 och den andra 15 är det inte olagligt. Har han sex med en 14- åring nu är det däremot det. 
    Fast han var ju åtta år äldre än ts. Däremot knappast olagligt att kyssa en 14-åring.
Svar på tråden Fråga: Var under 15 år - Juridik