• Tessan o Melvin

upphöjda blodådror och stickingar i händerna

Mina händer ha svullnat ganska mkt den senaste veckan. Nu ha jag börjat känna att det sticker i händerna och ha svårt att knyta ihop dom. Blev lite orolig när jag såg att mina ådror va tydligt markerade och stack upp en bit så det nästan går att greppa dom!
    Är detta vanligt eller nåt att oroa sej för?
    Är väldigt varm om händerna som alltid varit kalla innan....

• Svar på tråden upphöjda blodådror och stickingar i händerna
  • Ladiebird

Kan vara karpaltunnelsyndrom du fått. Det innebär att nerverna i handlederna kommer i kläm och då får man symptom som stickningar, domningar, svårt att greppa saker, svårt att knyta händerna osv.
    Testa att hålla händerna en stund över huvudet, ta ner dom igen och öppna-knyt händerna växelvis och sen upp med dom över huvudet igen. Håll på så en stund,blir det bättre är det kanske troligt att det är just detta och då får du förmodligen skaffa dig skenor till händerna.
    För min egen del hade jag både natt-och dagskenor och det försvann först ca 7 mån efter förlossningen.

• Tessan o Melvin

Jag testade det du skrev, och händerna blir som vanligt när jag håller dom högt en stund. Men så fort jag tar ner dom igen så strömmar blodet ut och ådrorna blir upphöjda, tjocka och tydliga. Jag ha sämre känsel i fingrarna oxå...
    Ska prata med BM på måndag och se vad hon säger.

Svar på tråden upphöjda blodådror och stickingar i händerna