• Anonym (Hmm..)

Jobba på ett café och söka jobb på nattklubb och/eller restaurang - Dåligt?

Hej,

ser det dåligt ut om jag söker restaurangarbete, samtidigt som jag arbetar på ett café. Liksom att jag inte byter jobb, utan jag behåller jobbet samtidigt som jag eventuellt skall jobba på resturangarbetet.

Jag är orolig att ställa denna fråga till arbetsgivaren på caféet, då det kanske är underförstått att man inte söker jobb som har med mat och service att göra. Då det kanske är konkurens?

Men jag är osäker..

Är det något oskrivet regel eller att man ser som oseriös personal, om man jobbar på två matställen?

• Svar på tråden Jobba på ett café och söka jobb på nattklubb och/eller restaurang - Dåligt?
  • Anonym (Hmm..)
    Anonym (O) skrev 2022-08-23 16:56:24 följande:

Hör med facket! 

VADÅ hör med Facket?
  • Anonym (.)
    Anonym (Hmm..) skrev 2022-08-23 16:59:41 följande:
    VADÅ hör med Facket?
    Jo du vett facket, fackligt ombud eller så ringer du erat fack och frågar.
    För du är väl med i facket?
  • Anonym (Hmm..)
    Anonym (.) skrev 2022-08-23 17:07:15 följande:
    Jo du vett facket, fackligt ombud eller så ringer du erat fack och frågar.
    För du är väl med i facket?
    Men vad har facekt med detta att göra, jag fattar inte?
  • Anonym (xxx)
    Anonym (Hmm..) skrev 2022-08-23 16:47:20 följande:
    Jobba på ett café och söka jobb på nattklubb och/eller restaurang - Dåligt?

Hej,

ser det dåligt ut om jag söker restaurangarbete, samtidigt som jag arbetar på ett café. Liksom att jag inte byter jobb, utan jag behåller jobbet samtidigt som jag eventuellt skall jobba på resturangarbetet.

Jag är orolig att ställa denna fråga till arbetsgivaren på caféet, då det kanske är underförstått att man inte söker jobb som har med mat och service att göra. Då det kanske är konkurens?

Men jag är osäker..

Är det något oskrivet regel eller att man ser som oseriös personal, om man jobbar på två matställen?

Självklart får du arbeta på mer än ett ställe om du vill. Du behöver inte fråga din  nuvarande arbetsgivare. 
  • Anonym (Hmm..)
    Anonym (xxx) skrev 2022-08-23 17:15:29 följande:
    Självklart får du arbeta på mer än ett ställe om du vill. Du behöver inte fråga din  nuvarande arbetsgivare. 
    Så det finns inget oskrivet regel eller att det skall vara underförstått att man helt enkelt inte skall jobba på två olika matställen. Jag tänker att man är konkurens med varandra. I och för sig är ju den ena på ett fikaställe och det andre är restaurang, men ändå?

Tack för ditt svar! :)
  • Anonym (Fd. fackombud)
    Anonym (xxx) skrev 2022-08-23 17:15:29 följande:
    Så enkelt är det faktiskt inte. Ja man får ha flera anställningar, men man måste kolla med arbetsgivaren eller i sitt anställningsavtal så att det inte finns någon klausus som förbjuder anställda från att arbeta hos konkurrerande verksamhet. Det är många som inte tillåter det. Även företag som inte har det i sina avtal kan se ganska negativt på det.

Till TS, facket har koll på regler kring anställningsfrågor så det är därför folk rekommenerar att du ska kolla med ditt fack. Så gör det. Och läs ditt anställningsavtal ordentligt.
  • Anonym (Fd. fackombud)
    Anonym (Hmm..) skrev 2022-08-23 17:19:34 följande:
    Så det finns inget oskrivet regel eller att det skall vara underförstått att man helt enkelt inte skall jobba på två olika matställen. Jag tänker att man är konkurens med varandra. I och för sig är ju den ena på ett fikaställe och det andre är restaurang, men ändå?

Kan finnas såväl oskrivna som skrivna regler. Men du måste ju kolla upp vad som gäller dig och din arbetsplats. Det kan vi inte veta här. 
  • Anonym (xxx)
    Anonym (Hmm..) skrev 2022-08-23 17:19:34 följande:

Nej, det finns ingen sådan regel. De som äter på restaurangen har inga kundavtal med restaurangen, de kan äta var de vill. Att du jobbar på flera olika ställen gör inte att du tar kunder från restaurangen, gästerna är fria att äta var de vill. 
  • Anonym (Fd. fackombud)
    Anonym (xxx) skrev 2022-08-23 17:29:05 följande:
    Nej, det finns ingen sådan regel. De som äter på restaurangen har inga kundavtal med restaurangen, de kan äta var de vill. Att du jobbar på flera olika ställen gör inte att du tar kunder från restaurangen, gästerna är fria att äta var de vill. 
    Än en gång, jo, det kan finnas en sådan klausul i TS anställningsavtal. Det kallas konnkurrensklausul. Ett café och en restuarang tillhör samma bransch. 
  • Anonym (Hmm..)
    Anonym (Fd. fackombud) skrev 2022-08-23 17:36:28 följande:
    Än en gång, jo, det kan finnas en sådan klausul i TS anställningsavtal. Det kallas konnkurrensklausul. Ett café och en restuarang tillhör samma bransch. 
    Ser det dåligt ut om man frågar sin arbetsgivare vad som gäller?
  • Anonym (xxx)
    Anonym (Fd. fackombud) skrev 2022-08-23 17:36:28 följande:
    Om de inte kan erbjuda en heltidsanställning (och kanske inte ens då) så kan de inte förbjuda TS att arbeta någon annanstans, inte ens på en annan restaurang. Min dotter har själv jobbar i branschen, det är inga problem, och inget man måste ta med sin arbetsgivare. Det är tvärtom väldigt vanligt, att man jobbar på olika ställen. 
  • Anonym (Fd. fackombud)
    Anonym (Hmm..) skrev 2022-08-23 17:38:46 följande:
    Ser det dåligt ut om man frågar sin arbetsgivare vad som gäller?
    Du kan väl börja med att kolla vad det står i ditt anställningsavtal, så behöver du inte oroa dig för det än. För det är ju svårt att säga. En del arbetsgivare gillar inte alls att deras anställda jobbar inom samma bransch. Andra bryr sig inte. Avtal är alltid den bästa platsen att börja.
  • Anonym (Fd. fackombud)
    Anonym (xxx) skrev 2022-08-23 17:40:24 följande:
    Om de inte kan erbjuda en heltidsanställning (och kanske inte ens då) så kan de inte förbjuda TS att arbeta någon annanstans, inte ens på en annan restaurang. Min dotter har själv jobbar i branschen, det är inga problem, och inget man måste ta med sin arbetsgivare. Det är tvärtom väldigt vanligt, att man jobbar på olika ställen. 
    Som sagt så regleras det av anställningsavtalet. Jättebra att det inte var några problem för din dotter, det säger dock inget om hur det är i TS fall. Har hon en konkurrensklausul i sitt anställningsavtal är det den som gäller. 
  • Anonym (Kvinna)

Jag har jobbat på flera restauranger samtidigt i många år. Du behöver inte fråga någon om det.

• Anonym (Fd. fackombud)
    Anonym (Kvinna) skrev 2022-08-23 18:06:58 följande:

Jag har jobbat på flera restauranger samtidigt i många år. Du behöver inte fråga någon om det.

Att det ska vara så svårt att förstå att bara för det gick bra i ert fall, så behöver inte samma gälla andra. 

Till TS! Orkar inte "debattera" mer för det är så fånigt när det finns fakta där ute. Googla konkurrensklausul eller googla bara frågan om man får ha flera jobb i samma bransch TS. Då kommer du att se att frågan inte är så svartvit som en del här vill få det att låta. Det kan vara tillåtet, eller så är det inte det.

Och som sagt, läs igenom ditt anställningsavtal!!!

Lämnar tråden men vill bara säga att inte bara lyssna på "Det går jättebra"-svar. Det bygger på personernas indivuella situation. Säger inte att de ljuger, det gick säkert jättebra. Men det kan vara olika från fall till fall, så kolla upp detta INNAN du skriver på något avtal med en ny arbetsgivare.
  • Anonym (xxx)
    Anonym (Fd. fackombud) skrev 2022-08-23 18:31:03 följande:
    Att det ska vara så svårt att förstå att bara för det gick bra i ert fall, så behöver inte samma gälla andra. 

Till TS! Orkar inte "debattera" mer för det är så fånigt när det finns fakta där ute. Googla konkurrensklausul eller googla bara frågan om man får ha flera jobb i samma bransch TS. Då kommer du att se att frågan inte är så svartvit som en del här vill få det att låta. Det kan vara tillåtet, eller så är det inte det.

Och som sagt, läs igenom ditt anställningsavtal!!!

Lämnar tråden men vill bara säga att inte bara lyssna på "Det går jättebra"-svar. Det bygger på personernas indivuella situation. Säger inte att de ljuger, det gick säkert jättebra. Men det kan vara olika från fall till fall, så kolla upp detta INNAN du skriver på något avtal med en ny arbetsgivare.
    Fast det är ju skillnad på att sälja kaffe på ett café och att sitta som säljchef på ett stort företag. Konkurrensklausulen handlar om att man inte ska få ta kunder med sig t ex. 
  • Anonym (Hmm..)
    Anonym (xxx) skrev 2022-08-23 18:36:35 följande:
    Fast det är ju skillnad på att sälja kaffe på ett café och att sitta som säljchef på ett stort företag. Konkurrensklausulen handlar om att man inte ska få ta kunder med sig t ex. 
    Men nu pratar jag inte om café jobb och sälja bilar, t.ex! Du fåår gärna skapa en egen tråd, för att få svar på dina frågor.

Svar på tråden Jobba på ett café och söka jobb på nattklubb och/eller restaurang - Dåligt?