• Anonym (Förvirrad)

Fick HPV / cellförändringar trots fast partner i över 15 år

För några år sedan fick jag genomgå en konisering pga cellförändringar som uppstått till följd av HPV virus. Jag har dock bara haft sex med min man sedan 17 år tillbaka. Betyder det att han varit otrogen  mot mig? Jag har alltid gjort mina cellprover som jag ska och fick alltså besked om HPV först för 3 år sedan. Var han i så fall otrogen för 3 år sedan eller hur länge kan man bära på detta virus? Han blånekar till otrohet och hävdar bestämt att det isf är jag som varit otrogen ( vilket jag ju med säkerhet vet att jag inte varit). 

• Svar på tråden Fick HPV / cellförändringar trots fast partner i över 15 år
  • Anonym (Bea)

En av er har varit otrogen.

• Anonym (Lugn)

Det är inte säkert att de testat för HPV innan, det är inte samma sak att testa för HPV och att kolla efter cellförändringar. En del regioner införde HPV-testning senare än andra. Så det behöver inte betyda något att de upptäckt det först nu. 

Ring till barnmorskan och fråga om du är osäker :)

• Anonym (Kfkf)

Det verkar ju lite skumt. Men man vet väl inte säkert hur länge man går runt med hpv.

• Glinda från Oz

Om ni inte var oskulder när ni träffades så kan det ha legat latent i kroppen och brutit ut först nu (eller för tre år sedan som du sa) 

• McIris

Jag hade så. Jag blev smittad ca 16 år innan det upptäcktes. Då hade jag tyvärr redan fått livmoderhalscancer. Men hade ingen aning att man kunde ha hpv så länge. Haft normala cellprover innan dess.

• Anonym (Förvirrad)
    McIris skrev 2022-08-27 08:27:13 följande:

Jag hade så. Jag blev smittad ca 16 år innan det upptäcktes. Då hade jag tyvärr redan fått livmoderhalscancer. Men hade ingen aning att man kunde ha hpv så länge. Haft normala cellprover innan dess.

Nu hängde jag inte riktigt med. Hade du tagit dina cellprover hela tiden men vipps så hade det utvecklats till cancer? 

jag har tagit mina cellprover och allt har sett bra ut för att plötsligt vara grava förändringar/ väldigt nära cancer. Tycker detta är hemskt. Både rädslan för att få cellförändringar igen plötsligt samt olustkänslan om att min man ev ljuger om Ev otrohet. 

• Anonym (P)

Var ni båda oskulder när ni träffades? Om inte så kommer väl viruset från en tidigare relation? 

• McIris
    Anonym (Förvirrad) skrev 2022-08-28 06:50:44 följande:

Nu hängde jag inte riktigt med. Hade du tagit dina cellprover hela tiden men vipps så hade det utvecklats till cancer? 

jag har tagit mina cellprover och allt har sett bra ut för att plötsligt vara grava förändringar/ väldigt nära cancer. Tycker detta är hemskt. Både rädslan för att få cellförändringar igen plötsligt samt olustkänslan om att min man ev ljuger om Ev otrohet. 

Exakt så. Varit på alla cellprov som erbjudits och aldrig haft cellförändringar. Och plötsligt 3 år senare på ett vanligt cellprov fanns cellförändringar som efter vidare utredning visade cancer.

En hel del får så eftersom vissa cellförändringarna sitter högre upp i livmoderhalsen på en del kvinnor i de sk körtelcellerna och det har varit svårt att ta cellprov som ger utslag på dessa. Tror det har utvecklats lite kring cellprov. Hade min cancer för 6 år sedan. Har aldrig tänkt tanken att min man varit otrogen, viruset kan bli kvar så länge tyvärr.

Svar på tråden Fick HPV / cellförändringar trots fast partner i över 15 år