• Anonym (Tanten)

Nagelsvamp, nån?

Haft, hur fick ni bukt på den?  Haft den på gång över 2 år o nu är båda stortånaglarna drabbade. Porös o lossat från botten. Sätter nu på medicin från apoteket, men läk sa hon tror det behövs via munnen tagen svampmedicin. OM det hjälper. Ser avskyvärt ut, halva nageln borta på ena foten o missfärgade är dom. Känns att allt mera lossnar. Ska man leva utan tånaglar då eller...tips, berättelser? Tack

• Svar på tråden Nagelsvamp, nån?
  • Anonym (Mia)

Min dotter fick det som åttaåring (jätteovanligt hos barn och såg inte heller ut som det brukar, inte ens läkaren fattade först vad det var, hann därför bli riktigt illa innan vi började behandla).

Vi behandlar varje dag med Nailener 2in1. Badar fötterna varje kväll och filar naglarna släta ca en gång i veckan. Hon får nog leva med infektionen resten av livet, men behandlingen gör att det ser lite mer ok ut. Hennes stortånagel ramlade av. Har nu vuxit ut igen men ser inte normal ut. När hon blir äldre provar vi nog andra, starkare läkemedel, tex tabletter, men de är inte godkända för barn. 

Men ligg i och ge inte upp så kan det med tiden se relativt ok ut iaf. Vi pausade behandlingen under fem dagar pga en resa och det syntes ordentligt att vi slarvat. 

• Anonym (Freddan)

Magen kan rasa av tabletterna. 

Hitta en läkare som, under lokalbedövning, går med på att dra bort dem. Sen kan nya, friska naglar växa ut. Störst chans hos någon invandrarläkare, för detta är mer vanligt i utlandet. 

• Anonym (Tanten)

Dra bort dom...okeej, men ser inte nästa ut likadan? Tänkte svampen är väl i husen liksom....

• Anonym (Sofia)

Jag har testat tabletter - gav inget resultat.
    Det enda som fungerar enligt en duktig fotvårdare/ssk är fotbad av typen Curafoot eller Bioph+. Två gånger om dagen i 20 minuter. Samt fila, luftiga skor, osv.
    Det är det där med två gånger om dagen som jag inte får ihop i flera månader, men tycker att det hjälper lite när jag kommer ihåg det/hinner under en längre period. Du kan droppa ättika på efter varje fotbad också. 

• Anonym (Samma situation)

Tyvärr kan det vara något du blir tvungen att leva med. Jag tog tabletter i 1,5 år men det hjälpte inte alls. Nu filar jag naglarna en gång i veckan och har på Loceryl för att det ska se okej ut. På somrarna när jag badar har jag på nagellack (ska man egentligen inte ha men jag har haft skiten i snart 10 år, de första åren följde jag sådana regler men nu vill jag bara att det ska se vettigt ut) 

• Anonym (Jim Knopf)

Det finns ju, vad jag förstått, riktigt effektiva läkemedel mot nagelsvamp, men de är samtidigt rätt tuffa mot bl.a. hjärtat och behandlingen måste därför övervakas av läkare. Det är vad jag läst mig till i alla fall, men jag är alltså inte fackman på något vis.

Hoppas du kan komma till rätta med dina problem, ts, för det låter riktigt jobbigt det du berättar.

• Anonym (Hjälp)

Har också en nagel angripen av svamp på ena stortån, missfärgad och lossnat nästan hela vägen nu.. Applicerar Nalox varje kväll, nån med erfarenhet av den? Vem bör man söka hjälp hos, husläkaren eller fotvårdsterapeut?

• Anonym (Tanten)
    Anonym (Samma situation) skrev 2022-08-24 22:52:20 följande:

Tyvärr kan det vara något du blir tvungen att leva med. Jag tog tabletter i 1,5 år men det hjälpte inte alls. Nu filar jag naglarna en gång i veckan och har på Loceryl för att det ska se okej ut. På somrarna när jag badar har jag på nagellack (ska man egentligen inte ha men jag har haft skiten i snart 10 år, de första åren följde jag sådana regler men nu vill jag bara att det ska se vettigt ut) 

Läk sa rakt ut att 50% bara får hjälp av medicinen man tar i tablettform....lät inge vidare att satsa på 6månader.
Svar på tråden Nagelsvamp, nån?