• Anderssonaandersson

Pcos - tolka provsvar

Hej,

jag har många symptom på pcos och bad därför att få göra blodprov för det (i samband med att jag gjorde cellprov). Jag fick svaret att jag ej har pcos. Tidigare har dock en annan gynekolog sagt att jag troligtvis har det.

Jag undrar ändå om jag har ?höga? värden. Är någon bra på att tolka?

Svaren blev följande:

FSH: 9,2
    LH: 3,3
    Testosteron: 0,9
    TSH: 2,5

Har jag tagit tillräckligt med prov?
    Gjordes mensdag 3.

TACK på förhand!

• Svar på tråden Pcos - tolka provsvar
  • Jag är bara jag

Det viktigaste provet vid misstänkt PCO är progesteron. Det tas dag 21 eller en vecka efter förmodad äl. PCO ger ofta utebliven äl och det är just det man kollar med progesteron. Jag minns inte riktvärdet för LH. Ditt FSH är något högt, men tror jag inom det normala. TSH är normalt, men bör ligga lägre vid konstaterad infertilitet eller upprepade m.f.

• Anderssonaandersson

tillägg: vid cellprovet sa gynekologen att hon kunde se att jag haft ägglossning.

Anderssonaandersson skrev 2022-08-24 21:58:37 följande:

Tack för svaret! Tycker du att man då missat progesterontest?

• Jag är bara jag
    Anderssonaandersson skrev 2022-08-24 21:58:37 följande:
    Tack för svaret! Tycker du att man då missat progesterontest?
    Ja, du bör abolut ta det. Och dessutom göra VUL. Då syns ju PCO med äggblåsorna som ett radband.
  • Anderssonaandersson

okej, då kommer jag nog att själv ta prov hos Werlabs istället för att gå tillbaka och be om ett nytt test.
    Hoppas man får en bra analys På Werlabs.

Jag är bara jag skrev 2022-08-24 22:03:21 följande:
    Ja, du bör abolut ta det. Och dessutom göra VUL. Då syns ju PCO med äggblåsorna som ett radband.
  • Jag är bara jag
    Anderssonaandersson skrev 2022-08-25 07:18:17 följande:

okej, då kommer jag nog att själv ta prov hos Werlabs istället för att gå tillbaka och be om ett nytt test.
    Hoppas man får en bra analys På Werlabs.

Gör du det. Dom litar jag på.
Svar på tråden Pcos - tolka provsvar