• Hyllemor

    Förskola - ställ alla "dumma" frågor du undrar över men aldrig har vågat fråga personalen om.

    Hej allihop! Nu har inskolningarna på förskolorna runtom i landet dragit igång, även för mig som arbetar på en storabarnsavdelning (med nära samarbete med yngrebarnsavdelningen.)

    Nu i augusti så märker man som förskoleanställd av alla dessa småfrågor från föräldrar, som: "varför får jag inte kika in genom persiennerna när mitt nyinskolade barn sover?" eller "varför blir personalen irriterad när vi tar sovmorgon till klockan 11?" eller "varför kan ni inte säga till dagen innan ni målar så att jag kan klä mitt barn i oömma kläder?"

    Okej, det brukar förvisso inte vara frågor som sägs rakt ut av föräldrarna, utan snarare att man märker att föräldrarna blir irriterade över saker som vi som personal inte riktigt där och då har tid att förklara. Därför tänkte jag hjälpa till här.

    Ställ alla dumma frågor du kommer på angående konstiga regler i förskolan, så kommer jag att göra mitt bästa för att reda ut svaren. Jag har trots allt arbetat med barn i 20+ år i olika delar av landet och inom olika former av inriktningar.


    Förskollärare, barnskötare, bemanningsteam, pooltjänster, städare, kockar, köksassistenter, servicevärdar och ledningsgrupp, samt alla andra yrkesgrupper inom förskolan får mycket gärna också lov att svara i tråden. 


    Försök hålla god ton och ett trevligt bemötande - både ni som undrar och ni som svarar!

Svar på tråden Förskola - ställ alla "dumma" frågor du undrar över men aldrig har vågat fråga personalen om.