• Anonym (medelålders tant)

När är man medelålders?

Ålderskrisar just nu av olika anledningar. Är jag medelålders? När är man medelålders? 35? 45? Äldre än så? Eller är det i mitten av livet? Både på mammas och pappas sida blir de flesta bara 50, vilket skulle göra mig medelålders vid 25 vilket jag passerat med flera år då jag är 32 :( övre medelåldern då?

Kanske hängt upp mig på ordet men behöver en siffra tror jag.

• Svar på tråden När är man medelålders?
  • Anonym (Polarforskare)

Att gå bort när man är i 50-årsåldern är väldigt tidigt i dagens Sverige och att då utifrån det sätta medelålderns begynnelse till 25 känns inte särskilt vettigt. Sedan är det förstås en definitionsfråga vad medelålders egentligen innebär. Själv tycker jag väl att medelåldern börjar någonstans vid 35-40 och sträcker sig uppåt 65 dvs. när man börjar gå i pension. Är du 32 är du i mina ögon fortfarande rätt ung, så ta det lugnt.

• Anonym (Tja)

Jag är 44 och känner att jag precis börjat kvalificera som medelålders. 

• Anonym (Kaffedraken)

Jag vet inte.

Men jag har läst ofta att kvinnor säger att män inte får upp den när han är över 45.

• Anonym (---)
    Anonym (Kaffedraken) skrev 2022-08-25 05:23:43 följande:

Jag vet inte.

Men jag har läst ofta att kvinnor säger att män inte får upp den när han är över 45.

Och VAD har det med TS ämne att göra? Du är forumets mästare (i negativ mening) på att skriva om saker i andras trådar, som inte hör till ämnet.
  • Fjäril kär

Statistiskt sett infaller medelåldern kring 45-50. Den är ju uträknad utefter hur gamla vi blir i Sverige. Just kring 45-50 infaller ju oftast en hel del ålderskrämpor som tex klimakteriet för oss kvinnor. Och då är man definitivt medelålders.

• Anonym (Medeltant)

Jag skulle säga att den börjar vid 35 kanske och slutar vid typ 65. En del får det att låta som att det är något dåligt att vara medelålders. Det förstår jag inte alls. Medelåldern är ju större delen av livet, för de flesta. 

• Anonym (Kajsa)

När man ser bilderna på Maud Olofsson och Fredrik Reinfeldt från Alliansens glansdagar och de har förändrats så mycket. De var en tant och en gubbe då, hur kan de se så unga och fräscha ut helt plötsligt? 

• sextiotalist

börjar kring 45-50 och fortsätter till 65-70. 
    Att ens föräldrar går bort så tidigt är nog rätt ovanligt, både män och kvinnor har ju idag en medellivslängd på över 80 år

• Anonym (45-50 år)

45-50 börjar medelåldern. Det går att läsa vid en enkel sökning på nätet.

• Anonym (v)

40-60

Sedan blir du "äldre"

Svar på tråden När är man medelålders?