• Alina89

    Energidryck, alkohol och socker innan jag visste. Och fetma.

    Jag känner mig förtvivlad..
    Jag har sett fram emot att bli mamma en dag, men tänkt att jag vill bli hälsosam innan jag blir gravid, för att ge mitt barn de bästa förutsättningarna tiil att bli en frisk och välmående människa.

    Har alltid haft oregelbunden mens, och upptäckte inte förrän i vecka 7 att jag var gravid.

    Dessa veckor åt jag väldigt mycket socker, drack 1-2 nocco om dagen (180mg koffein x2), drack alkohol vid kanske 7 tillfällen varav 2 av gångerna var så att jag blev berusad. Slutade med allt så fort jag fick veta.
    Och till råga på allt så är jag väldigt överviktig..

    All forskning jag läst om detta pekar på en massa risker som jag redan utsatt fostret för.

    Någon med liknande erfarenhet?

  • Svar på tråden Energidryck, alkohol och socker innan jag visste. Och fetma.
  • Lillygirl

    Tänker att så bra du fick veta att du var gravid redan i vecka 7. Moderkakan har inte tagit över ännu, embryot lever fortfarande av gulekroppen och har ingen direkt koppling till dig på flera veckor till, du har inget att oroa dig över. 

    Ställ istället in dig på nu att leva bättre resterande tid, fetma är ingen automatisk risk vid graviditet, absolut inte! Om du håller dig borta från socker, vetebröd och annat ohälsosamt samt begränsar din viktuppgång till maximalt 6 kilo är det precis som vilken graviditet som helst. Och bara för att du har ätit socker ett par veckor nu är det absolut inte kört på den fronten. Om du känner att suget sen blir för stort och har problem att hålla en bra kost, prata med en barnmorska så finns det hjälp att få. 

    Grattis till graviditeten! Mvh sjuksköterska 

Svar på tråden Energidryck, alkohol och socker innan jag visste. Och fetma.