• Self

    Komma in på juristlinjen eller kört?

    Börjar tröttna på mitt halvkassa jobb. Jag har mediokra gymnasiebetyg och kan ingen matte alls men är bra på att resonera och väldigt allmänbildad, politiskt kunnig och lättlärd. Mina alternativ är alltså rätt snäva pga mitt genuina förakt för matte och  betygen. Hittade en kurs som har platsgaranti där de 20 bästa eleverna får en plats på juristprogrammet. Hur stor kan chansen vara att man kan hamna där om man läser ut alla böcker ett halvår innan, någon som har gått den vägen?

    Min andra fråga är om man hade stått ut med människorna på programmet  om man är lite äldre, normalt socialt begåvad och har lite självinsikt. Jag har ingen aning hur illa det är, kanske har helt fel men bilden av juristlinjen är Axel Von Guldpung som skryter om sina bilar varje dag tills jag exploderar. Har någon egna erfarenheter?  

  • Svar på tråden Komma in på juristlinjen eller kört?
  • complicit

    Vad menar du med läser ut alla böcker? Är det intagningsprov?

  • Tow2Mater

    Ar väl bara att ta tjänstledigt och prova? Kommer du inte in kan du säkert använda de där poängen i en annan examen, prata med studievägledare vad som kan vara aktuellt.

  • Daisy28
    Self skrev 2022-08-27 12:11:50 följande:
    Komma in på juristlinjen eller kört?

    Börjar tröttna på mitt halvkassa jobb. Jag har mediokra gymnasiebetyg och kan ingen matte alls men är bra på att resonera och väldigt allmänbildad, politiskt kunnig och lättlärd. Mina alternativ är alltså rätt snäva pga mitt genuina förakt för matte och  betygen. Hittade en kurs som har platsgaranti där de 20 bästa eleverna får en plats på juristprogrammet. Hur stor kan chansen vara att man kan hamna där om man läser ut alla böcker ett halvår innan, någon som har gått den vägen?

    Min andra fråga är om man hade stått ut med människorna på programmet  om man är lite äldre, normalt socialt begåvad och har lite självinsikt. Jag har ingen aning hur illa det är, kanske har helt fel men bilden av juristlinjen är Axel Von Guldpung som skryter om sina bilar varje dag tills jag exploderar. Har någon egna erfarenheter?  


    Uppfyller du behörighetskraven?

    Chansen går inte att uttala sig om, hänger på mer än att läsa alla böcker från pärm till pärm tre gånger.

    Som på alla program finns det olika typer av studenter, ålder, bakgrund, ambitionsnivå. Tricket är attt lära sig ignorera de man inte tål och hitta studievänner bland övriga.
Svar på tråden Komma in på juristlinjen eller kört?