• Anonym

fråga om springmask!

Suck, dags igen!! Tror det är åttonde gången nu på mindre än ett år.
    Känner mig lite desperat vad det gåller städningen. Man ANDAS ju in äggen!
    Jag undrar om någon vet ifall äggen dör av minusgrader?
    Kan man lägga saker som inte går att tvätta i frysen? Nån som vet!?
    Och hur länge behöver de i så fall ligga där?

• Svar på tråden fråga om springmask!
  • Anonym

nja, är inte så säker på den saken... Tvätta i minst 60 grader bara...

• Anonym

tycker synd om dig vet hur de känns
    jag tror jag ÄNTLIGEN är av med ohyran!

Har verken barn, eller hund eller katt
    Jag städade jag städade och hade mig, bytte sängkläder och tvättade..

Nu har jag själv inte haft springmask på 3 månader, tog sista kuren vanguin i dec, både jag och sambon, trots att han aldrig visat symtom eller så MEN jag drabbas.. suck! Men iaf.. vi tog båda vanguin, städade tillsammans, ÅT RÖDBETOR, masken ska inte gilla rödbetor.. vet inte varför men vi åt å åt och åt, tog kuren igen efter 2 veckor men köpte även en till förpackning efter 1 vecka, jag tror nästan de va de som gjorde de..

Och de är så skönt
    Annars kan du ju hänga ut sängkläder, och vädra, äggen dör i solen, solsken. De va rådet jag fick i höstas!

• Anonym

Tack för tipsen! Ja, solen har jag också hört att de ska dö av, men jag trodde inte det hjälpte när det är såhär kallt.

• Anonym

Lite vårsol, lite kyla!

och MASSA RÖDBETOR och vanguin
    om du inte är gravid (som jag råkar va) kan du få ett starkare läkemedel hos en läkare

• Mia med 2

vad är springmask? kan en människa få det eller är det husdjur ni pratar om?

• Anonym

clemenza
    små vita maskar i avföringen

både djur och människor kan ha de men de smittar inte sägs de mellan djur och människa

symtom består av KLÅDA KLÅDA kring ändtarmen + att man kan se små vita maskar, (upp till nån cm långa ibland) som krälar omkring i avföringen!

• Mia med 2

nämen usch vad läskigt, och det kan man alltså få genom att andas in "fel luft"?

• Anonym

Jag har läst MYCKET om springmask, nu efter alla våra omgångar.
    Människan är enda värddjuret, så husdjur kan alltså inte ha det.
    Däremot kan de leva i pälsen på djur.

• Anonym

Jag tvättar ju allt som går att tvätta, men min fråga är (förutom VARFÖR!??...)
    Vad jag gör med sånt som inte går att tvätta, t.ex en hög med serietidningar som legat på golvet vid sängen och blivit dammiga. Jag har lagt dom i frysen faktiskt.
    Men är det nån som vet ifall det hjälper?

• Anonym (ja me)

Jag har oxå problem med det. Men jag får bara det vid mens, så himla konstigt....Har behandlat mig med Vanquin, men de kommer tillbaka vid mens o när mensen är borta är de oxå borta. Fattar ingenting.....

• Anonym

de där med mens kommer jag oxå ihåg eller jag fick de alltid under graviditeten då jag skulle ha haft min mens, väldigt skumt

• Anonym

Lägg i frysen eller ute om det är ca 10 grader kallt. Mjukisdjuren skall ni inte glömma- lägg även de i frysen el ute.

• Anonym (urk)

ojoj..när jag var liten drabbades jag av spring mask nu och då, inte alls kul! Men jag minns att min mamma brukade ha ut alla sängkläder, mjukisdjur ALLT ut på balkongen och vädras! I minusgrader givetvis!
    Lycka till och hoppas ni blir av med eländet!

• Anonym

fy vad snuskigt det är. jag är gravid i v 30 nu och den sista veckan så har det börjat klia runt anus, jag har faktiskt inte kollat där bak eller i avföringen. men om jag nu skulle ha det hur har jag blivigt smittad?? kan man bli det av offentliga toaletter. och kan min kille bli smittad och även min son. vi sover i samma säng? det där med att det smittas via luften kan inte stämma. det kan ju inte gå via luftvägen, lungorna det är ju liksom inte vägen till magen/tarmarna!! ????
    kram

• Anonym

Till "anonym"; jo, visst smittar det via luften. Du kan läsa mer här.
    www.infomedica.se/artikel.asp
    Går din son på dagis? Det är ju en jättevanlig barnsjukdom.
    Kanske är det sonen som smittat dig och inte tvärtom.

Svar på tråden fråga om springmask!