• VickyM

    Present vid barnkalas

    Hur gör ni när era barn är sjuka när de är bjudna på barnkalas? Ger barnet presenten till kompisen i efterhand, eller struntar ni i det? Mitt barn vill så gärna själv behålla leksaken istället?. 

  • Svar på tråden Present vid barnkalas
  • Erika71

    Vi gav presenten senare. Det känns som ett bra tillfälle att visa sitt barn att presenter är till för att glädja någon annan, inte sig själv. 

  • Anonym (Förälder)

    Beror lite på vem som fyllt år. Är det någon i klassen so  he  ibtr leker med mycket då brukar vi sparar till ev nästa kalas. 
    Är det någon hen leker med ofta el annan kompis så får personen det när vi ses nästa gång, kanske fixar lite fika så det blir litet minikalas

  • Anonym (Man)

    Jag håller med föregående talare. Ett bra tillfälle att visa att man, tex vid en födelsedag, sätter någon annan före sig själv. Även om man jättegärna vill ha den där saken.

  • Anonym (C)

    Har vi planerat att gå, alltså tackat ja till inbjudan, ger vi presenten senare om vi blir sjuka. 

    Dom kalas vi inte kan närvara vid och vet det i god tid, ger vi inte present i efterhand 

  • Anonym (Jepp)

    Mitt barn har fått behålla nån gång när vi var sjuka. Blev ledsen över att inte kunna gå på kalas och blev glad av att få presenten. Vill minnas det var en klasskompis och menar, de vet ju inte om man köpt presenten redan eller inte när man blivit sjuk. Hade själv inte förväntat mig något till mig eller mina barn i efterhand om de inte kunde komma. 

  • Anonym (Anna)

    Det beror på. Vi köper ofta present nära inpå och om vi tänkt göra det på fredagen och barnet blir sjukt på torsdagen så finns det ju inte någon present. Jag involverar heller inte mina små så mycket i detta så det finns liksom ingen present för dem att resonera kring.
    Men OM det funnits en present och OM det varit en kamrat som de tycker väldigt mycket om så brukar vi försöka ses vid ett senare tillfälle, fika lite, fira och överlämna present. Att behålla vore inte aktuellt då. Annars som jag skrev, om barnen inte vet om den så kan den hamna i presentgarderoben för senare bruk....

  • Spucks
    Anonym (Förälder) skrev 2022-08-28 08:19:56 följande:

    Beror lite på vem som fyllt år. Är det någon i klassen so  he  ibtr leker med mycket då brukar vi sparar till ev nästa kalas. 
    Är det någon hen leker med ofta el annan kompis så får personen det när vi ses nästa gång, kanske fixar lite fika så det blir litet minikalas


    Precis så gör vi också ... alltså i alla fall tönker jag så teoretisk, vet inte om det förekom någon gång. Är det "bara" en förskole-/klasskompis som barnet aldrig eller nästan aldrig träffar utanför (för)skolan, får födelsedagsbarnet inte presenten, för då anser det jag mest som "tack för kalaset".
    Är det däremot n
    ågon som barnet oftas träffar privat sparar vi absolut presenten till nästa tillfället vi ses.
  • Anonym (Ger ändå)

    Vi sparar presenten och ger den när vi ses istället. Vi försöker köpa presenter som passar respektive barn. Dessutom tycker våra barn om att få glädja sina kompisar.

  • Anonym (Mamma)

    Behåller presenten och ger till mitt eget barn vid nästa jul eller födelsedag, vilket som kommer först. Är man sjuk och inte går på kalaset behöver man inte ge present heller.

  • Anonym (Man)

    Jag tycker flera förslag i tråden är bra. Det enda jag skulle låta bli är att ge den till mitt eget barn(om det inte är i anslutning till barnets egen födelsedag). Känns som det ger fel signaler till ett barn.

  • Anonym (beror)
    VickyM skrev 2022-08-28 08:03:48 följande:
    Present vid barnkalas

    Hur gör ni när era barn är sjuka när de är bjudna på barnkalas? Ger barnet presenten till kompisen i efterhand, eller struntar ni i det? Mitt barn vill så gärna själv behålla leksaken istället?. 


    Det beror på.

    Är det bästisen så ger vi presenten efteråt. Är det bara en kompis från klassen som inte umgås särskilt mycket annars så behåller vi presenten och kanske använder till nåt annat tillfälle. 
Svar på tråden Present vid barnkalas