Anonym (Redan panik) skrev 2022-08-28 14:12:20 följande:
Tack för svaret!
Det är inte min första dag på universitet någonsin, men det är första dagen på ett 3-årigt program. Det känns mer 'på riktigt' än att bara läsa strökurser, jag känner mer press.
Tänk om jag är sämre än alla andra? Vi haft en introduktionsdag redan och de flesta verkar ju trevliga, men jag ser ändå katastrofer framför mig. :( Att jag kommer göra bort mig socialt, prestera sämre än alla andra, få underkänt på flera uppgifter och hamna efter- kanske bli utan CSN.
Ja, helt enkelt att allt kommer gå åt helvete.
Jag tänker såhär ofta när jag ska gå utanför min komfortzon. Det är ohyggligt! Jag mår bokstavligt talat illa.
Att tycka det är jobbigt och nervöst att göra någon nytt och okänt är väldigt vanligt. Om en vecka från idag kommer det sannolikt att kännas lugnare.
Vad gör det egentligen om du skulle vara sämre än alla andra? Du blir inte bedömd utifrån dina kursares prestationer, utan från fastställda betygskriterier. Du får inte sämre betyg för att du råkat få Einstein som kursare. Om "alla andra" är bättre än dig, så utnyttja det. Studera i grupp och diskutera och fråga och klura tillsammans. Men jag känner igen känslan av att "alla andra" fattar så mycket bättre och kan så mycket mer. Förmodligen känner dina kursare likadant om dig.
Jag kan nästan garantera att du kommer att få underkänt på någon inlämningsuppgift, du kommer att kugga tentor och du kommer att hamna efter. Det är verkligheten för de flesta som pluggar på universitetet. Det är absolut ingen stor grej att få retur på en uppgift eller skriva omtenta, varken i dina lärares ögon eller för CSN! Det är bara att bita ihop och ta in det man missat, de flesta klarar det, så varför skulle du inte göra det?
Och det här med att göra bort sig socialt, det gör väl alla då och då? Om du plågas av pinsamma saker du gjort, försök istället tänka efter vad dina kompisar gjort för pinsamma grejer som du minns långt efteråt. Troligen kommer du inte på en enda grej. Om du inte minns det de gjort, varför skulle de minnas det du gjort?