• Madida

    Vilken hastighet behöver jag?

    Okej, jag är helt lost gällande sånt här. Jag ska beställa bredband och kan då välja mellan olika hastigheter. 100/100, 300/300, 500/500 o.s.v. Och jag har ingen aning om vad jag behöver. 

    Det enda jag gör är att surfa lite här, på sociala medier och sådär samt streamar Netflix. 
    Vad behöver jag?

  • Svar på tråden Vilken hastighet behöver jag?
  • Lillygirl

    Tycker 100/100 ska räcka. Det har vi, fiber. Kan lätt streama 3 personer samtidigt som den 4e sitter och surfar, hackar eller strular aldrig. 
    Tänker annars, börja lägst, det är lättare att sen ringa och be om mer hastighet än mindre. 

  • Madida
    Lillygirl skrev 2022-08-28 19:30:57 följande:

    Tycker 100/100 ska räcka. Det har vi, fiber. Kan lätt streama 3 personer samtidigt som den 4e sitter och surfar, hackar eller strular aldrig. 
    Tänker annars, börja lägst, det är lättare att sen ringa och be om mer hastighet än mindre. 


    Tack för svar :)
  • Anonvm

    Det finns enbart ett extremt fåtal privatanvändare i landet som har praktisk nytta av högre hastighet än 100/100.

    För de allra flesta som inte spenderar dagarna med att ladda ner och upp tunga filer så märker inte användaren ens av om man skulle gå ner från 100/100 till något i stil med 50/10, men jag tror knappt någon leverantör längre erbjuder tjänster med lägre hastighet än 100/100?

    Viktigare då att man väljer en leverantör som kan tillhandahålla en stabil tjänst.

  • Madida
    Anonvm skrev 2022-08-28 20:43:43 följande:

    Det finns enbart ett extremt fåtal privatanvändare i landet som har praktisk nytta av högre hastighet än 100/100.

    För de allra flesta som inte spenderar dagarna med att ladda ner och upp tunga filer så märker inte användaren ens av om man skulle gå ner från 100/100 till något i stil med 50/10, men jag tror knappt någon leverantör längre erbjuder tjänster med lägre hastighet än 100/100?

    Viktigare då att man väljer en leverantör som kan tillhandahålla en stabil tjänst.


    Av de jag kollat upp som finns som alternativ där jag ska bo så verkar Bahnhof vettigast och har ett bra pris.
  • flygrl
    Anonvm skrev 2022-08-28 20:43:43 följande:

    Det finns enbart ett extremt fåtal privatanvändare i landet som har praktisk nytta av högre hastighet än 100/100.

    För de allra flesta som inte spenderar dagarna med att ladda ner och upp tunga filer så märker inte användaren ens av om man skulle gå ner från 100/100 till något i stil med 50/10, men jag tror knappt någon leverantör längre erbjuder tjänster med lägre hastighet än 100/100?

    Viktigare då att man väljer en leverantör som kan tillhandahålla en stabil tjänst.


    Jag har 200/10.
  • Anonvm
    Madida skrev 2022-08-29 10:52:24 följande:
    Av de jag kollat upp som finns som alternativ där jag ska bo så verkar Bahnhof vettigast och har ett bra pris.
    Finns möjlighet att välja Bahnhof så är de alltid mitt personliga första val.

    Mest pga att de är de enda som står upp för den personliga integriteten och inte lämnar ut kunduppgifter hur som helst...
    Men även pga att jag aldrig haft minsta bekymmer med deras tjänster, jag har haft dem som leverantör av bredband via fiber i 3 olika boenden under totalt 13års tid nu.
  • Anonvm
    flygrl skrev 2022-08-29 20:18:16 följande:
    Jag har 200/10.
    Är du en normalanvändare så kommer du inte ens märka nån skillnad om du skulle sänka till 50/10.
  • flygrl
    Anonvm skrev 2022-08-29 21:05:06 följande:
    Är du en normalanvändare så kommer du inte ens märka nån skillnad om du skulle sänka till 50/10.
    Jag är nog typ en normalanvändare så troligen är det som du säger. Men det finns alltså dom som har lägre än 100 uppladdningshastighet, jag tex. med 10 men däremot 20 gånger högre nerladdningshastighet.
  • Madida
    Anonvm skrev 2022-08-29 21:03:05 följande:
    Finns möjlighet att välja Bahnhof så är de alltid mitt personliga första val.

    Mest pga att de är de enda som står upp för den personliga integriteten och inte lämnar ut kunduppgifter hur som helst...
    Men även pga att jag aldrig haft minsta bekymmer med deras tjänster, jag har haft dem som leverantör av bredband via fiber i 3 olika boenden under totalt 13års tid nu.
    Skönt att höra, då testar jag deras 100. Tack för hjälpen {#emotions_dlg.flower}
  • flygrl
    Madida skrev 2022-08-30 07:11:23 följande:
    Skönt att höra, då testar jag deras 100. Tack för hjälpen {#emotions_dlg.flower}
    Jag har förresten också hört positivt om just Bahnhof från bekanta som har dom som leverantör så du gör nog ett klokt val där. Att dom står upp för kundernas integritet är värt respekt imho. Solig
  • Madida
    flygrl skrev 2022-08-30 22:00:13 följande:
    Jag har förresten också hört positivt om just Bahnhof från bekanta som har dom som leverantör så du gör nog ett klokt val där. Att dom står upp för kundernas integritet är värt respekt imho. Solig
    Toppen, tack Solig
Svar på tråden Vilken hastighet behöver jag?