• Meddelande borttaget
  • Svar på tråden Svårt med mat för dagen 😑
  • Anonym (Ekonomi)

Nej. Men vi gör inte av med hela lönen varje månad, så vi har reserver. 

• Meddelande borttaget
  • Meddelande borttaget
  • Friger

Jag är bättre förberedd än de flesta. Sitter på stora förråd med mat. Ved ur egen skog att värma husen med och en bra lön.

Men...

Världsproduktionen av gödsel faller snabbt pga att det är brist på gas vilket innebär ett reellt hot mot även nästa års skörd. Kina kämpar mot en skuldkris. Sanktionerna mot Ryssland får svårförutsägbara konsekvenser. Kriget i Ukraina. Inflationen. Räntorna. Elpriset.

Blir det en kall vinter i år så blir det ju spännande på riktigt.

Det är många faktorer... Tror inte någon vet vart det tar vägen. Det är klokt att vara orolig.

• Meddelande borttaget
  • Meddelande borttaget
  • KCL

Ja, jag är orolig för vintern. Om elräkningen kommer fyrdubblas som de varnar om kommer vi landa på elräkningar på 20-25 tusen. Då blir det knapert. 

• Anonym (jupp)

Ja, jag är också orolig. Det får bli kallare inne, minimalt med elektronik- och spisanvändning (barnen kommer göra revolt) och fattigmat (barnen kommer göra revolt igen). Att mitt numera ex sen en vecka totalt flytt fältet hjälper ju inte ett dugg heller.

• Meddelande borttaget
  • Anonym (Tänk långsiktigt)

Om du redan nu vet att ni har dålig ekonomi så förbered er. Gå ut i skogen och plocka svamp och bär nu när det finns. Ta med barnen och gör utflykt. 
    När rotfrukterna kommer billigt om någon månad passa ppå att handla på dig sådant som har lång hållbarhet. Kolla kort datum, extrapriser m.m. redan nu så du jobbar upp en buffert. 

Svar på tråden Svårt med mat för dagen 😑