Anonym (Mimmi) skrev 2022-08-29 21:13:51 följande:
Som sagt, det är bara att läsa i FASS. Jag blir chockad när jag ser att kunskapen på FL är så pass låg. Gravida uppmanas att inte ta CS för att bebisen KAN får abstinenssymtom (kan betyder inte att all får det)
Skulle det vara som du säger skulle det inte vara narkotikaklassat och det skulle inte vara så hårda regler kring det, det skulle vara möjligt att få utskrivet på VC.
Du missförstår vad narkotikaklassat är.
Doserna är så låga att man inte kan bli beroende.
Att spädbarn kan födas med abstinensbesvär efter amfetaminanvändning är vad som är dokumenterat. Den dos en vuxen person får är naturligtvis inte tänkt till ett spädbarn eller ett foster.
Jag tycker det är du som visar på skrämmande låg kunskap. Kan du vara snäll och förklara om region Uppsala (alltså det som förr kallades landstinget) ljuger i sitt informationsmaterial eller bara är felinformerade?
Snälla bara googla och gå in på vilken seriös vårdsida som helst så får du svaret. Nu gör du dig nämligen rätt löjlig när du fortsätter påstå saker som är så lätta att motbevisa.
Här får du även ett citat från 1177. har de också fel? Var vänlig och svara på om du anser att du har mer koll och hur du kommit fram till det.
Ingen risk för beroende
Det finns inte någon känd risk för att bli beroende av läkemedlen när de används som behandling av adhd. Centralstimulerande medel är narkotikaklassade, men behandlingsdosen för adhd ger inte beroende eller rus.