• anon88

    20 miljoner

    Hej allihop, såg en annons ute på en lägenhet för 20 miljoner. Vem har ens råd med det...

    Jag förstår inte hur man kan få så mkt i lån eller spara ihop så mkt. 

    Jag har samlat några 100K över några år för att kunna ta lån till 3 miljoner. 

    Är det aktier folk får ihop sina pengar på ? eller vad gör dem?

  • Svar på tråden 20 miljoner
  • Embla twopointoh
    anon88 skrev 2022-08-29 17:39:07 följande:
    20 miljoner

    Hej allihop, såg en annons ute på en lägenhet för 20 miljoner. Vem har ens råd med det...

    Jag förstår inte hur man kan få så mkt i lån eller spara ihop så mkt. 

    Jag har samlat några 100K över några år för att kunna ta lån till 3 miljoner. 

    Är det aktier folk får ihop sina pengar på ? eller vad gör dem?


    Ärvda pengar/rika föräldrar

    Sparat sedan barnsben

    Hög inkomst

    Smarta investeringar

    Är väl några förklaringar till varför en del har råd.


  • Anonym (Brf, brf, brf, hus, brf)

    Har man sedan 1990 åkt med i bostadsprisökningarna så är 20 miljoner inte så sanslöst mycket pengar.

  • Anonym (Johanna)

    Alltså när någon jonglerar med så pass mycket pengar finns det ju i princip alltid redan ett kapital sedan länge. Man säljer tex en släktgård för x antal miljoner kronor och har därmed grundplåten till att kunna köpa ett dyrare objekt. Man kanske använder andra fastigheter som säkerhet för att låna pengar etc etc.

    Min särbo äger en jordbruksfastighet med ett antal  ekonomibyggnader, stor mark, en del skog och ett boningshus på 300 kvadratmeter. Mäklaren har just satt priset till 12 miljoner om det skulle säljas idag som det är. 

  • Tecum

    De flesta har tjänat pengarna själva. Många chefer har miljonlöner, inte så svårt att spara ihop 20 mille då. Sen har vi idrottsmän, företagare som satsat i rätt bransch, kändisar, entreprenörer som vågat och vunnit, aktie-och fastighetsklippare. Det är fler än man tror som drar in väldigt mycket pengar.

  • Anonym (bo)

    Man kan också ha hittat på något finurligt som Skype exempelvis...

  • Anonym (Swedski)

    Finns många korrupta politiker, och andra i samhället som skott sig på våra skattepengar. Det går fort då att få ihop såna belopp.

  • Anonym (Swish4)

    Hej 

    Jag kan berätta om vår resa. Vi köpte i centrala Stockholm 2012, köpte en trea för 8 miljoner, vi båda tjänande bra och la in 10 % i kontantinsats från min mans lägenhet. Alla tyckte vi var galna som köpte så dyrt. Men vi sålde 1 1/2 år senare och fick då 10,2 miljoner. Dessa pengar la vi in i vårt nya boende som då kostade 11,7 miljoner. Idag är den värd 19 miljoner. Idag skulle vi inte ha råd att köpa vårt egna boende. 

  • Xlr8
    anon88 skrev 2022-08-29 17:39:07 följande:
    20 miljoner

    Hej allihop, såg en annons ute på en lägenhet för 20 miljoner. Vem har ens råd med det...

    Jag förstår inte hur man kan få så mkt i lån eller spara ihop så mkt. 

    Jag har samlat några 100K över några år för att kunna ta lån till 3 miljoner. 

    Är det aktier folk får ihop sina pengar på ? eller vad gör dem?


    Vänta tills den är såld och typ 1-2 månader till och kolla folkbokföringen. Han/hon har råd. Han/hon har med säkerhet en inkomst en bra bit över 300k/året.
    Det finns dom som drar in 6-siffrigt rent i månaden.
  • Xlr8
    Anonym (Swish4) skrev 2022-08-29 23:01:05 följande:

    Hej 

    Jag kan berätta om vår resa. Vi köpte i centrala Stockholm 2012, köpte en trea för 8 miljoner, vi båda tjänande bra och la in 10 % i kontantinsats från min mans lägenhet. Alla tyckte vi var galna som köpte så dyrt. Men vi sålde 1 1/2 år senare och fick då 10,2 miljoner. Dessa pengar la vi in i vårt nya boende som då kostade 11,7 miljoner. Idag är den värd 19 miljoner. Idag skulle vi inte ha råd att köpa vårt egna boende. 


    Smart, nu har ni då långt under  70% belåning dvs max 1% amortering. 
  • Anonym (Brf, brf, brf, hus, brf)
    Anonym (Swish4) skrev 2022-08-29 23:01:05 följande:

    Hej 

    Jag kan berätta om vår resa. Vi köpte i centrala Stockholm 2012, köpte en trea för 8 miljoner, vi båda tjänande bra och la in 10 % i kontantinsats från min mans lägenhet. Alla tyckte vi var galna som köpte så dyrt. Men vi sålde 1 1/2 år senare och fick då 10,2 miljoner. Dessa pengar la vi in i vårt nya boende som då kostade 11,7 miljoner. Idag är den värd 19 miljoner. Idag skulle vi inte ha råd att köpa vårt egna boende. 


    Precis så. Men vi började på 90-talet och är nu uppe i 12 ggr pengarna (om man räknar bort skatten.)

    Min mosters lägenhet ligger nu på 80 ggr hennes inköpspris på 80-talet.
Svar på tråden 20 miljoner