• Anonym (När tiden kommer)

Hur ska jag begravas?

Jag kommer mest troligt inte att ha någon som kommer att sköta min grav när jag dör och definitivt inte någon som tar hand om den efter att 25 år har gått och graven ska förnyas. Problemet är att jag är emot kremering men för att begravas i en minneslund så måste jag vara kremerad väl? 

Om jag skriver någon sista önskan om en kistbegravning så kommer den att grävas upp när 25 år har gått och jag försvinner då eller? Mitt namn kommer inte att finnas kvar nånstans då längre?

Om jag nu hamnar i en minneslund hur kan jag göra så att mitt namn åtminstone finns kvar nånstans och jag inte bara försvinner helt anonymt för alltid? 

• Svar på tråden Hur ska jag begravas?
  • Elin pelin

Det finns kistminneslund på en del kyrkogårdar. Som namnet säger så är det en minneslund men du begravs i kistan

• Anonym (När tiden kommer)
    Elin pelin skrev 2022-08-29 20:23:10 följande:
    Det finns kistminneslund på en del kyrkogårdar. Som namnet säger så är det en minneslund men du begravs i kistan
    Åh så skönt att höra för jag är verkligen emot att kremeras. Brukar man få sitt namn där också eller är det anonymt bara? 
  • Guldnovan

fonus.se finns en lista på de olika varianterna. För kista finns inte mycket att välja men för askan en hel  del. Alla kyrkogårdar har inte alla varianter däremot. 

• Guldnovan
    Anonym (När tiden kommer) skrev 2022-08-29 20:26:22 följande:
    Åh så skönt att höra för jag är verkligen emot att kremeras. Brukar man få sitt namn där också eller är det anonymt bara? 

Vad jag kan läsa mig till är kistminneslund anonym men i kistlund kan man ha namnet på en platta. 
  • Elin pelin

Från Svenska kyrkans webbsida:

Kistminneslund. Den döda kroppen läggs i en kista, som gravsätts på ett gemensamt gravområde för kistor. Den fungerar ungefär som en minneslund, de anhöriga är inte med vid gravsättningen. På området finns en gemensam smyckningsplats.
  • Anonym (Stina)

Kanske bäst att gå in hos en begravningsbyrå där du bor och ställa dina frågor så guidar dom dig till vad för val det finns på kyrkogårdarna i närheten och hjälper dig att lägga till det i vita arkivet.

Svar på tråden Hur ska jag begravas?