• Iufhdbfngtn

Två knölar i munnen som gör sjukt ont!

Som titeln lyder har jag två knölar längst bak in i munnnen på va sin sida. Det gör sjukt ont när jag sväljer och jag har ingen aning om vad det kan bero på. Jag va också sjuk för inte längesen men det här håller i. Funderade på om det kunde va visdomständerna men känns konstigt att det bara gör ont när man sväljer då.

är det någon som har liknande problem eller vet vad det beror på?
    jag blir galen att det inte försvinner.

• Svar på tråden Två knölar i munnen som gör sjukt ont!
  • Tukt
    Iufhdbfngtn skrev 2022-08-29 20:43:03 följande:
    Två knölar i munnen som gör sjukt ont!

Som titeln lyder har jag två knölar längst bak in i munnnen på va sin sida. Det gör sjukt ont när jag sväljer och jag har ingen aning om vad det kan bero på. Jag va också sjuk för inte längesen men det här håller i. Funderade på om det kunde va visdomständerna men känns konstigt att det bara gör ont när man sväljer då.

är det någon som har liknande problem eller vet vad det beror på?
    jag blir galen att det inte försvinner.

Det är väl halsmandlarna som är infekterade. Har hört, sett att det inte är ovanligt att man kan få problem med dessa vid omikron.
  • Anonym (K)

Så du har alltså ont i halsen ungefär där halsmandlarna sitter.

• Iufhdbfngtn

Alltså vad jag har sett så sitter halsmandlarna ner i halsen. jag har mer ont innan svalget helt

• Anonym (K)
    Iufhdbfngtn skrev 2022-08-29 20:52:36 följande:

Alltså vad jag har sett så sitter halsmandlarna ner i halsen. jag har mer ont innan svalget helt

Med andra ord, vanligt halsont.
  • Drottningen1970
    Iufhdbfngtn skrev 2022-08-29 20:52:36 följande:

halsmandlarna sitter (när de är svullna) nästan på varsin sida om gomseglet. (På sidorna)
  • Anonym (K)

Saken är den att särskilt när man nyss varit sjuk så är man mer känslig för nya infektioner, så du kan lika gärna ha fått ett nytt virus.

• Iufhdbfngtn

A det kanske är halsmandlarna då man får hoppas att det ger sig snart. längesen jag hade så här ont såhär länge

• Tukt

Halsmandlarna sitter så man tydligt kan se dom. Förutsatt att de är så stora att man förstår att det är dom. För det där kan variera.
    Att man har ont i dom är oftast för man har en infektion i kroppen, men som jag förstått kan man också bara få infekterade halsmandlar. En del har ju de frekvent och behöver därför operera bort dom. Men går att bota med penicilin.

• Iufhdbfngtn

Aa jag ser ju faktiskt inget speciellt kollad på det igen och det sitter nog längre upp för att det ska vara dom.

• Anonym (SSK)

Kanske borde ringa vårdcentralen och be om en tid för att kolla upp det? Då får du ett definitivt svar på vad det är. 

Svar på tråden Två knölar i munnen som gör sjukt ont!