Vad är det för skillnad mellan falsk tillit och falsk alarm?
Som rubriken råden. Förstår inte.
TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2022-08-29 21:39
Herregud menade ju såklart _skillnad mellan falskt alarm och falsk anmälan...Zzzzz
Som rubriken råden. Förstår inte.
TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2022-08-29 21:39
Herregud menade ju såklart _skillnad mellan falskt alarm och falsk anmälan...Zzzzz
I vilka sammanhang?
I vilka sammanhang?
Om man genuint vill ha svar på en undran är det ganska bra om man inte bara slänger ur sig en fråga utan bakgrund, förklaring osv som att folk lättare kan förstå vad man menar...
Nåväl, jag får väl gissa vad du menar...
Om det gäller en orosanmälan som gjorts på barn(som är min gissning) och att någon säger att det var en falsk anmälan så innebär det att anmälaren hittat på något som inte skett. Säger man istället att det var falskt alarm så innebär det att att det heller inte skett något men att man faktiskt trodde det från början.
Men ja, det är ju väldigt svårt att svara på något när du inte ger någon vettig information eller förklaring till din fråga.
Om man genuint vill ha svar på en undran är det ganska bra om man inte bara slänger ur sig en fråga utan bakgrund, förklaring osv som att folk lättare kan förstå vad man menar...
Nåväl, jag får väl gissa vad du menar...
Om det gäller en orosanmälan som gjorts på barn(som är min gissning) och att någon säger att det var en falsk anmälan så innebär det att anmälaren hittat på något som inte skett. Säger man istället att det var falskt alarm så innebär det att att det heller inte skett något men att man faktiskt trodde det från början.
Men ja, det är ju väldigt svårt att svara på något när du inte ger någon vettig information eller förklaring till din fråga.
Alarm och anmälan är ju två helt olika saker. Ett alarm är exempelvis något som händer om brandlarmet går av, men det inte finns någon brand. Dvs det var ett falskalarm.
Om någon går till polisen och anmäler att du våldtagit dom fast du inte ens var i samma stad vid tidpunkten så är det en falsk anmälan.
Drottningen är rätt ute ovan.
Men, för att förtydliga, och jag är medveten om att det kan låta petigt med definitionerna, men det inte inte vare sig falskt alarm eller falsk anmälan, däremot finns falsk angivelse, falsk beskyllning och falskt larm.
Du kan läsa om falsk angivelse och falsk beskyllning på åklagarmyndighetens hemsida.
www.aklagare.se/ordlista/
Falsk beskyllning hette tidigare falsk tillvitelse, ändringen skedde 1 juli i år.
Både falsk angivelse och falsk beskyllning handlar om att påstå något om en person. Att anmäla, eller påstå i förhör att Lisa slår sina barn eller att Muhammed smugglar knark.
Falskt larm är att "genom oriktig uppgift att det föreligger fara för en eller flera människors liv eller hälsa eller för omfattande förstörelse av egendom föranleder onödig säkerhetsåtgärd" (BrB 16:15).
Ett falskt larm behöver alltså inte peka ut en person eller ens påstå att ett brott ha skett. Om man ringer in och säger att blixten har slagit ner och gjort så det börjar brinna i Folkets hus, och därmed orsakar en utryckning är det falskt larm.
Så:
Falsk angivelse och falsk beskyllning=påstå att någon begår brott
Falskt larm`= påstå att nåt hänt som orsakar nån form av utryckning.
Falskt alarm handlar om given information som visat sig felaktig, gärna då i en spänd situation av något slag (finns måååånga varianter där), det är ett talesätt. En anmälan är en anmälan, en officiell handling.
Försöker du träna inför högskoleprovet eller nåt...?