• BadAnarchist

    Otrevligt på barnmorskemottagning

    Var hos barnmorskan idag och fick en barnmorska jag tidigare haft som är?.. ja, lite hysterisk om man säger så. 


    Hon börjar med att tillrättavisa mig om att jag måste vara noga med att hålla koll på tiderna(var 5 min sen) Och säger att jag borde skriva upp sådant med en irriterad ton. Sen skäller hon i princip ut mig för att jag inte har tagit några blodprov och frågar varför. Då svarar jag som det är att jag gick dit för att ta blodprov men blev avisad av läkarna som sa att jag inte fick göra några prov då jag inte hade någon legitimation. Detta då mitt leg blivit stulet alternativt borttappat och att jag väntar på att Skatteverket ska höra av sig när min legitimation är färdig Så jag kan hämta upp det. Hon nöjde sig inte där utan fortsatte och undrade Varför jag inte fixat mitt leg tidigare, varpå jag svarar kort att Skatteverket inte haft några tider förens nyligen.

    Hon skickade också med en lapp och sa att jag skulle få hem en tid för att göra prov för gravid diabetes (Glukosbelastning eller vad det heter). Då blir jag lite irriterad och kritisk eftersom att jag inte litar på hennes omdöme då hon av någon anledning alltid noterar ?Hög riskgravitet? i mina journaler, av någon konstig anledning Som jag inte vet eller bryr mig om att fråga. Hon är inte den ordinarie utan har haft henne 2 ggr tidigare när den jag brukar ha inte är tillgänglig. Hon jag brukar ha skriver ?Normal graviditet. Jag frågar iaf varför jag ska göra det eftersom jag varken har diabetes i familjen eller har haft högt blodsocker. Hennes svar?

    ?Jag Tycker ditt BMI är lite högt? 

    Jag tränar alltså, lyfter tunga vikter och har gjort det 4 ggr i veckan under 3 år, det är väll uppenbart att mitt BMI kommer visa något högre än normalt. Jag väger inte 85kg (innan graviditet) för att jag käkat chips på soffan. Konsumerar sällan socker och rör på mig dagligen, så jag blev lite irriterad då jag inte anser att det ska finnas någon anledning till att misstänka gravid diabetes. Det är heller inte rutin på min mottagning att göra detta, utan det är helt hennes egna bedömning, trots att jag inte har haft högt blodsocker. Så länge man har normalt blodsocker på kontrollerna ska det väll inte vara några problem även om man nu skulle ha fetma tänker jag. Har gått upp totalt 4 kg sedan inskrivning och är i vecka 25, så jag har inte gått upp massa heller. Vilket jag hört kan hända när man har gravid diabetes. (vet dock inte hur vida det stämmer) 


    Gick därifrån sjukt sur och irriterad. Tänker prata med min ordinarie när hon kommer tillbax ang detta. 


    rant over 

  • Svar på tråden Otrevligt på barnmorskemottagning
  • Loke o Alexander

    Kunde ana innan du skrev om BMI att det var anledningen till glukosbelastningen! Typiskt, alltid BMI som styr. Men det skadar ju inte att göra en glukosbelastning, vem som helst kan drabbas av graviditetsdiabetes. har själv haft graviditetsdiabetes och jag gick upp väldigt lite i vikt under graviditeten (under 10 kg). Mina blodprover hos BM visade normalt blodsocker men belastningen visade på diabetes. Behövde dock aldrig läkemedel eller insulin, räckte med att tänka på kosten. 

    Skönt att du har en annan ordinarie barnmorska! Klart man ska känna förtroende för sin BM.


    Mamma till Loke, Alexander & Freja
  • nernu

    hur lång är du? 

    Oavsett om hon har rätt i sak eller inte så verkar hon lite otrevlig. 

  • Evalinda

    Okej, det här är olika delar.. 5 min är kanske inte så mycket men ringde du och informerade om att du blev sen? Bm kan ha haft ett pressat schema och när patienter kommer sent ökar hennes stress. 


    Angående proverna så utgår jag ifrån att när du blev nekad att ta så informerade du bm om det via 1177 eller telefon? Det är ju inga läkare som sitter på provtagningen utan undersköterskor eller sjuksköterskor och de följer de rutiner som finns. Skulle rek att ha två id (alltså körkort och pass, eller id och pass om du inte har körkort) just för att undvika såna här situationer, vid en graviditet är det ju många kontroller, ul, etc som man behöver kunna legitimera sig för. 


    Jag tycker absolut du kan prata med din ord bm om glukosbelastning och hur du kände. Där jag bor fick alla göra en och jag hade ärftlighet så två per graviditet. Gott smakar inte lösningen men det är ju fint att se att allt är som det ska, jag valde att se det så.. 

    BMI är ju ett trubbigt redskap tyvärr. Du nämner ju bara vikten men hur lång är du?

  • molly50
    molly50 skrev 2022-08-30 09:22:37 följande:
    Visst är de pressade,som alla andra inom vården.
    Men det ger dem ju inte rätt att vara otrevliga för den sakens skull.
    Och att komma försent med 5 minuter är väl så´nt som kan hända.
    Bussen kan vara försenad t ex,om man åker buss. 
    Det är ju något som står utanför ens kontroll.
    Och det har varit semestertider så det kan mycket väl vara så att TS inte lyckats få sitt leg tidigare. 
    Så jag tycker inte du behöver döma TS så hårt och framförallt inte önska livet ur hennes barn.
    Det är bara fruktansvärt onödigt! 
    Jag ska tillägga att TS borde ha informerat BM dels om att hon skulle bli sen till besöket,men också att hon blev nekad att ta proverna då hon saknade leg.
    Och det sistnämnda borde hon ha informerat BM om direkt då hon blev nekad. 
  • Persikaplommon
    Visst kan hon bete sig trevligare , men varför ser du som ett stort problem att göra glukosbelastning?
    Hellre glukosbelastning på onödan , än att missa graviddiabetes.
  • BadAnarchist
    Evalinda skrev 2022-08-30 09:17:39 följande:

    Okej, det här är olika delar.. 5 min är kanske inte så mycket men ringde du och informerade om att du blev sen? Bm kan ha haft ett pressat schema och när patienter kommer sent ökar hennes stress. 


    Angående proverna så utgår jag ifrån att när du blev nekad att ta så informerade du bm om det via 1177 eller telefon? Det är ju inga läkare som sitter på provtagningen utan undersköterskor eller sjuksköterskor och de följer de rutiner som finns. Skulle rek att ha två id (alltså körkort och pass, eller id och pass om du inte har körkort) just för att undvika såna här situationer, vid en graviditet är det ju många kontroller, ul, etc som man behöver kunna legitimera sig för. 


    Jag tycker absolut du kan prata med din ord bm om glukosbelastning och hur du kände. Där jag bor fick alla göra en och jag hade ärftlighet så två per graviditet. Gott smakar inte lösningen men det är ju fint att se att allt är som det ska, jag valde att se det så.. 

    BMI är ju ett trubbigt redskap tyvärr. Du nämner ju bara vikten men hur lång är du?


     


    är 168 lång, men det är fortfarande helt irrelevant och förstår inte besattheten av folket i kommentarsfältet att ?räkna ut? mitt BMI. Jag har förklarat i inlägget varför mitt BMI är högt och att det inte beror på fetma. Har en hel del muskler och lågt kropps fett i förhållande till det. Så mitt BMI blir därför ett felaktigt mått och blir irrelevant, i frågan om jag är hälsosam. Man kan inte gå till någon som har masa muskler och kalla dem ohälsosamma eller säga att dem lider av fetma för att deras BMI var högt. Det är procenten fett som  på kroppen i mitt fall som spelar roll inte vikten i sig. Skulle ju vara bizzart att gå till en body builder och säga att dem lider av fetma pga högt BMI. Är man soff potatis däremot och har högt BMI pga det så kan man dra slutsatsen att personen troligtvis lider av tex fetma.

  • Evalinda
    BadAnarchist skrev 2022-08-30 12:31:47 följande:

     


    är 168 lång, men det är fortfarande helt irrelevant och förstår inte besattheten av folket i kommentarsfältet att ?räkna ut? mitt BMI. Jag har förklarat i inlägget varför mitt BMI är högt och att det inte beror på fetma. Har en hel del muskler och lågt kropps fett i förhållande till det. Så mitt BMI blir därför ett felaktigt mått och blir irrelevant, i frågan om jag är hälsosam. Man kan inte gå till någon som har masa muskler och kalla dem ohälsosamma eller säga att dem lider av fetma för att deras BMI var högt. Det är procenten fett som  på kroppen i mitt fall som spelar roll inte vikten i sig. Skulle ju vara bizzart att gå till en body builder och säga att dem lider av fetma pga högt BMI. Är man soff potatis däremot och har högt BMI pga det så kan man dra slutsatsen att personen troligtvis lider av tex fetma.


    Du läste väl att jag skrev att det är ett trubbigt redskap? Jag tränar själv dagligen så du behöver inte dra allt det där. Det var dessutom BM som gjorde sin bedömning, inte vi. Ring till dem så du får framföra dina känslor och fråga henne istället.
  • BadAnarchist
    Evalinda skrev 2022-08-30 12:47:51 följande:
    Du läste väl att jag skrev att det är ett trubbigt redskap? Jag tränar själv dagligen så du behöver inte dra allt det där. Det var dessutom BM som gjorde sin bedömning, inte vi. Ring till dem så du får framföra dina känslor och fråga henne istället.

     


    Men varför frågade du då om du nu tycker att det var så irrelevant och ?fattar grejen? Jag bara ifrågasatte varför det är sådan besatthet av att vilja veta mitt exakta BMI (Vilket var det du frågade efter, annars hade du inte frågat om min längd, vilket jag gav svar på). 

  • Magical

    Tagga ner TS. Prata med din ordinarie BM så ordnar allt upp sig. 

Svar på tråden Otrevligt på barnmorskemottagning