• Hejida1989

    Vilket ssri preparat hjälpte er bäst

    Hej! Har haft citalopram 30 mg i fem år och det har inte fungerat sådär jättebra och det sista året så levde jag med daglig ångest och panikattacker samt social fobi.
    Pratade med läkare för en månad sen och bytte då till Escitalopram 20 mg och har gått på den dosen i över en månad nu.
    mådde bra i två veckor men sen bara small de till och mått skit sen dess, har fruktansvärd yrsel, torra ögon, ser suddigt, trött, fruktansvärd huvudvärk och känns som hjärnan är i en dimma. 
    Men jag tog även tbe vaccin för tre veckor sedan och hade corona för 1,5 månad sen men tror ändå det är medicinen..

    har fått en ny läkartid imorgon och vet inte om jag ska avsluta medicineringen med escitalopram. villen medicin hjälpte er? känns hopplöst

  • Svar på tråden Vilket ssri preparat hjälpte er bäst
  • Sythir

    20 mg Escitalopram är likvärdigt med 40 mg Citalopram, vilket innebär att du gjort en höjning. Förmodligen därför du får dessa biverkningar. Samt att en månad är för tidigt för att ge en utvärdering då det kan ta upp till tre månader innan biverkningarna försvinner och måendet vänder.

    För övrigt fungerar alla SSRI i princip likadant på signalsubstanserna i hjärnan så jag tvivlar på att det blir någon skillnad om du byter till ett annat SSRI-preparat. Men jag kan ha fel så ta inte mina ord på det. 

    Om biverkningarna blir för överväldigande för dig att fortsätta med just SSRI så skulle jag vända mig till andra preparat, likt SNRI som Venlafaxin.

Svar på tråden Vilket ssri preparat hjälpte er bäst