• Anonym (Hm)

Linser bättre än glasögon eller tvärtom? Hjälp!

Vad är fördelen respektive nackdelen med glasögon/linser?

Linser verkar bekvämt att ta i de på morgonen och när sova. 

Hur gör ni som har synfel?

• Svar på tråden Linser bättre än glasögon eller tvärtom? Hjälp!
  • Anonym (Em)

Jag använde linser i drygt 20 år innan jag gjorde en laseroperation. Glasögon använde jag bara hemma på kvällarna eftersom det är mycket bekvämare med linser! Jag hade månadslinser, hade gärna haft endags men det blir mycket dyrare. 

• Anonym (Hm)
    Emerencia skrev 2022-08-30 20:28:11 följande:

Glasögon! Bara att ta av och på. 

Ja men då ser andra så lite av sitt ansikte?..
  • Anonym (Mon)

Jag har linser. Tycker att glasögonen lätt är i vägen. Linser funkar i alla lägen  Typ simning löpning, kampsport med mera. Däremot har jag ett ganska stort och komplicerat synfel. Så jag får inte hundraprocentig syn med endast linser, vilket jag får med glasögon. Trots det, väljer jag linser. 

• Anonym (Hm)
    Anonym (Em) skrev 2022-08-30 20:32:01 följande:

Jag använde linser i drygt 20 år innan jag gjorde en laseroperation. Glasögon använde jag bara hemma på kvällarna eftersom det är mycket bekvämare med linser! Jag hade månadslinser, hade gärna haft endags men det blir mycket dyrare. 

Vad kostar linser per månad? Måste man byta ut de eller hur fungerar det? 

Vad kostar en laseroperation och hur länge ?håller? operationen? 

• Fjäril kär

Jag har använt linser i 25 år och tycker det är superskönt. Använder dock glasögon när jag är sjuk då bakterier lätt annars hamnar i ögonen och orsakar infektioner. Skönt också vid lövsprickning och pollen att alternera mellan glasögon och linser. 
    Jag har månadslinser och tar nya varje månad. 

• Anonym (Myran)

Jag har rätt svåra synfel med brytningsfel också. Jag föredrar linser alla dagar i veckan. Mina linser kan jag ha i dygnet runt..dvs att jag sätter i linserna och sen brukar jag ha dem i emellan 1-3 veckor i sträck beroende på hur jag jobbar. Tar ur linserna när jag jobbar natt annars har jag dom dygnet runt. Sjukt smidigt.

Prismässigt beror det helt på vilka linser du får utprovade det finns billigare och dyrare. Jag har precis beställt linser nu. 604kr får 12 månadslinser(6 till varje öga) De räcker alltså i 6 månader. Sen tillkommer linsvätska. Betalar typ 100kr per flaska som räcker i ca 3-4 månader.
    Så typ 130kr månaden betalar jag för linserna. 

• Anonym (Em)
    Anonym (Hm) skrev 2022-08-30 20:34:22 följande:

Vad kostar linser per månad? Måste man byta ut de eller hur fungerar det? 

Vad kostar en laseroperation och hur länge ?håller? operationen? 

Mina linser tog jag ur varje kväll och satte i varje morgon. använda samma par i en månad, sedan bytte jag par. Linserna + linsvätska blev ca 200 kr/mån. Men sånt beror ju på vad man har för linser, synfel osv. 

operationen kostade ca 35 000 kr och håller tills jag blir ålderssynt och behöver göra ett linsbyte alt använda glasögon igen. Helt klart värt att göra op!

• Anonym (Glasögonorm)

Glasögon, linser på semester. Jag kan inte se lika bra med standard linser som glasögon så jag väljer glasögon. Kanske om jag skulle välja hårda linser men jag trivs med glasögon. Kör inte bil eller jobbar inte i linser för jag ser inte tillräckligt bra...
    Skulle jag göra operation skulle jag göra en "icl" och ingen laser operation.
     Men jag älskar mina glasögon, har 3 par klara med styrka och två par solglasögon! (Hyr 3 par, bästa lösningen ever!)

• Anonym (Båda)

Haft linser dagligen från -88 tills för några år sen. Då började jag bli långsynt också förutom väldigt närsynt. Det går inte ihop alls. Läsglasögon, jovars, funkar väl så där. Men sminka sig med linserna på- glöm det. Allt en halvmeter framför mig är sudd. Så numer har jag nästan alltid glasögon. Utom när vi ska bort och jag inte behöver se bra. Däremot se bra ut. För det är en fördel med linser- man ser bättre ut. Och kan ha solglasögon.

• Anonym (S)

Hittills föredrar jag glasögon, men har inte hittat linser som är rätt för mig ännu.

Min plan är att ha glasögon i huvudsak men komplettera med linser.
    har främst tänkt att ha linser vid fysisk aktivitet (gym/simning tex) men också vid promenader.

Jag gillar glasögon, det är enkelt och kan om man vill användas som en accessoar. Upplever hittills också att ögonen blir mindre trött av glasögonen. 

• Emerencia
    Anonym (Hm) skrev 2022-08-30 20:32:35 följande:
    Ja men då ser andra så lite av sitt ansikte?..
    Beror helt på vilka typer av bågar man använder. Tycker själv att jag är snyggare med glasögon än utan. 

Gjorde ett test att vara på krogen med och utan. Fick många fler "friare" med ön utan. 
  • Anonym (Enlinsad)
    Anonym (Båda) skrev 2022-08-30 21:52:47 följande:

Haft linser dagligen från -88 tills för några år sen. Då började jag bli långsynt också förutom väldigt närsynt. Det går inte ihop alls. Läsglasögon, jovars, funkar väl så där. Men sminka sig med linserna på- glöm det. Allt en halvmeter framför mig är sudd. Så numer har jag nästan alltid glasögon. Utom när vi ska bort och jag inte behöver se bra. Däremot se bra ut. För det är en fördel med linser- man ser bättre ut. Och kan ha solglasögon.

Ungefär samma här, jag började med linser 1989 och för några år sedan kom problemet med långsynthet. Lika med läsbrillor som mer eller mindre fungerade som hårband, alltid på skallen ifall jag skulle behöva läsa ett sms eller så.

Då fick jag ett råd av en vän som jobbat med linsutprovning i många år!

Testa att använda bara en lins. Det tar ett tag att vänja sig, men efter en vecka- tio dagar gick det som smort.
    Kan inte heller sminka mig med linser på, ser inte alls hur det blir.

Jag kanske inte ser lika dåligt som du, jag ser ju men det blir suddigare och suddigare ju längre bort det är. Skulle inte kunna köra bil t ex utan linser eller glasögon.

Testa det vetja!
  • Anonym (Båda)
    Anonym (Enlinsad) skrev 2022-08-31 16:49:42 följande:
    Ungefär samma här, jag började med linser 1989 och för några år sedan kom problemet med långsynthet. Lika med läsbrillor som mer eller mindre fungerade som hårband, alltid på skallen ifall jag skulle behöva läsa ett sms eller så.

Då fick jag ett råd av en vän som jobbat med linsutprovning i många år!

Testa att använda bara en lins. Det tar ett tag att vänja sig, men efter en vecka- tio dagar gick det som smort.
    Kan inte heller sminka mig med linser på, ser inte alls hur det blir.

Jag kanske inte ser lika dåligt som du, jag ser ju men det blir suddigare och suddigare ju längre bort det är. Skulle inte kunna köra bil t ex utan linser eller glasögon.

Testa det vetja!
    Jättebra tips som säkert kan funka, men tyvärr inte för mig. Jag är nämligen synskadad på ett öga så med lins på det andra ser jag inte ändå på nära håll. Jag ser aningens bättre på det synskadade ögat med glasögon eller linser, men inte så jag kan se istället för det andra ögat. Har -5 på linserna tror jag och vad sjutton på läsglasögonen? +2 kanske. Se dåligt är bara förnamnet.  
  • Anonym (Enlinsad)
    Anonym (Båda) skrev 2022-08-31 17:02:24 följande:
    Jättebra tips som säkert kan funka, men tyvärr inte för mig. Jag är nämligen synskadad på ett öga så med lins på det andra ser jag inte ändå på nära håll. Jag ser aningens bättre på det synskadade ögat med glasögon eller linser, men inte så jag kan se istället för det andra ögat. Har -5 på linserna tror jag och vad sjutton på läsglasögonen? +2 kanske. Se dåligt är bara förnamnet.  
    Okej, synd. För det är verkligen en befrielse för mig.

Jag har -3 på linser och +3 på läsglasögon. Så, jo du ser ju klart sämre.
Svar på tråden Linser bättre än glasögon eller tvärtom? Hjälp!