• Anonym (.)

Måste man berätta för sin arbetsgivare att man har skyddad identitet?

Hej,
    om det inte handlar om oro för att papper om sig själv skall komma till fel händer, är det då okej att inte berätta för sin arbetsgivare att man har skyddad identitet.

Jag tänker om arbetsgivare skriver på papper om löneutskick på ett annorlunda sätt för personer som har skyddad identitet.

Jag vill helst undvika att säga att jag har skyddad identitet, just för att det kanske tillkommer misstankar om att jag har det p.g.a kriminalitet. Och jag har inte bekymmer eller orolig att arbetsgivaren håller det hemligt med mina uppgifter eller inte. Jag är bara glad att jag kan jobba som alla andra.

Som sagt, så undrar jag om en arbetsgivare fyller i en särskilt papper eller dylikt för löner om personer som har skyddad identitet?

På mitt nya jobb så har jag valt att inte nämna min sekretess och då har det precis börjat en ny ägare i restaurangen och dessutom har lönen blivit knasig för min del. Jag vet inte om det beror på att jag lämnat in mina bankkontouppgifter och så ganska nyligen eller om det beror på något annat...

• Svar på tråden Måste man berätta för sin arbetsgivare att man har skyddad identitet?
  • Anonym (Qwf)

Det kan ju vara bra att arbetgivaren vet om det så att om någon ringer och frågar efter dig så de kan svara att du inte jobbar där.
    vi fick veta om en kollega med skyddad identitet av just den anledningen, att vi inte fick säga till någon att hon jobbade där.

• Anonym (Nej)

Nej, du har ingen skyldighet att berätta att du har skyddad identitet, men om det äventyrar säkerheten för platsen där du jobbar kan det vara bra om de vet. Du uppger den identitet du har och sedan är det bra med det. Om du har problem med inbetalningarna så följ steg för steg var det kan ha gått fel, prata med lönekontoret i första hand.

• Anonym (Ellen)

Jag som kommer från arbetsgivarsidan säger att vi behöver vetskap om det för att säkerställa rätt skydd, för dig som individ. Hur ska vi veta vad vi kan säga, göra, lämna ut osv om vi inte vet om det - då står du helt oskyddad! Dvs vi kommer hantera allt kring din anställning, underlag, arkiv, utbetalningar, telefonnummer, kontaktuppgifter precis som för vilken annan person som helst med risk för att vi röjer din identitet.
    Hos oss har vi tydliga riktlinjer för detta, beroende på vilken grad av skyddade uppgifter det handlar om. Men det utgår från att vi känner till det.
    Skyddade personuppgifter | Skatteverket

• Anonym (.)
    Anonym (Qwf) skrev 2022-08-31 16:00:50 följande:

Det kan ju vara bra att arbetgivaren vet om det så att om någon ringer och frågar efter dig så de kan svara att du inte jobbar där.
    vi fick veta om en kollega med skyddad identitet av just den anledningen, att vi inte fick säga till någon att hon jobbade där.

Anonym (Nej) skrev 2022-08-31 16:01:33 följande:

Nej, du har ingen skyldighet att berätta att du har skyddad identitet, men om det äventyrar säkerheten för platsen där du jobbar kan det vara bra om de vet. Du uppger den identitet du har och sedan är det bra med det. Om du har problem med inbetalningarna så följ steg för steg var det kan ha gått fel, prata med lönekontoret i första hand.

Anonym (Ellen) skrev 2022-08-31 16:09:04 följande:

Jag som kommer från arbetsgivarsidan säger att vi behöver vetskap om det för att säkerställa rätt skydd, för dig som individ. Hur ska vi veta vad vi kan säga, göra, lämna ut osv om vi inte vet om det - då står du helt oskyddad! Dvs vi kommer hantera allt kring din anställning, underlag, arkiv, utbetalningar, telefonnummer, kontaktuppgifter precis som för vilken annan person som helst med risk för att vi röjer din identitet.
    Hos oss har vi tydliga riktlinjer för detta, beroende på vilken grad av skyddade uppgifter det handlar om. Men det utgår från att vi känner till det.
    Skyddade personuppgifter | Skatteverket

Hej och tack för att ni försöker hjälpa mig. Men nu gav ni det svar som jag hade hoppats att jag inte skulle få. Jag bryr mig inte om ''säkerheten''. Jag känner mig så pass trygg att jag nöjer mig helt enkelt att ha skyddad identitet, men att mina uppgifter skulle ''äventyras'' bryr jag mig inte om.

Du, Ellen, du som kommer ifrån arbetsgivarsidan. Har det något betydelse om man har skyddad identitet eller inte. Fyller arbetsgivaren på en särskild papper för personer som har skyddad identitet, för löner?

Det fet markerade är endast det som jag är intresserade över att få svar på. Om det gäller min säkerhet, har jag full kontroll över själv och är själv ansvarig för.

Tack ändå för svaren! Men jag är som sagt endast intresserad över om löner. Läs det fetmarkerade, tack! :)
  • Anonym (Ag)
    Anonym (.) skrev 2022-08-31 15:58:42 följande:
    Måste man berätta för sin arbetsgivare att man har skyddad identitet?

Hej,
    om det inte handlar om oro för att papper om sig själv skall komma till fel händer, är det då okej att inte berätta för sin arbetsgivare att man har skyddad identitet.

Jag tänker om arbetsgivare skriver på papper om löneutskick på ett annorlunda sätt för personer som har skyddad identitet.

Jag vill helst undvika att säga att jag har skyddad identitet, just för att det kanske tillkommer misstankar om att jag har det p.g.a kriminalitet. Och jag har inte bekymmer eller orolig att arbetsgivaren håller det hemligt med mina uppgifter eller inte. Jag är bara glad att jag kan jobba som alla andra.

Som sagt, så undrar jag om en arbetsgivare fyller i en särskilt papper eller dylikt för löner om personer som har skyddad identitet?

På mitt nya jobb så har jag valt att inte nämna min sekretess och då har det precis börjat en ny ägare i restaurangen och dessutom har lönen blivit knasig för min del. Jag vet inte om det beror på att jag lämnat in mina bankkontouppgifter och så ganska nyligen eller om det beror på något annat...

Om det blivit fel med din lön, så måste du prata med din arbetsgivare. 

• Anonym (.)
    Anonym (Ag) skrev 2022-08-31 17:47:40 följande:

Om det blivit fel med din lön, så måste du prata med din arbetsgivare. 

FOLK FÅR GÄRNA SVARA PÅ DET FET MARKERADE, TACK!!!!

Har det något betydelse om man har skyddad identitet eller inte. Fyller arbetsgivaren på en särskild papper för personer som har skyddad identitet, för löner?
  • Anonym (Nej)

Din lön har inte med din identitet att göra. Prata med lönekontoret och chefen.

• Anonym (Ag)
    Anonym (.) skrev 2022-08-31 17:51:59 följande:
    FOLK FÅR GÄRNA SVARA PÅ DET FET MARKERADE, TACK!!!!

Har det något betydelse om man har skyddad identitet eller inte. Fyller arbetsgivaren på en särskild papper för personer som har skyddad identitet, för löner?

Inte i ditt fall, eftersom de inte vet om det. 

Om du börjar med att prata med din ag så får du reda på varför det blivit fel. Det har antagligen inte med det att göra. 

• Anonym (SKV)

TS, det är också så att om du inte själv medverkar till att din identitet hålls skyddad, kan skyddet komma att tas bort. Och varför har du ens skyddad identitet om du inte bryr dig om säkerheten?

• Anonym (.)
    Anonym (SKV) skrev 2022-08-31 18:03:05 följande:

TS, det är också så att om du inte själv medverkar till att din identitet hålls skyddad, kan skyddet komma att tas bort. Och varför har du ens skyddad identitet om du inte bryr dig om säkerheten?

Herregud....Att vi skall komma bort ifrån ämnet. Men okej, jag skall svara dig och det är något som jag redan egentligen har skrivit om, så om du läst tråden, så skullle du fatta.

Det är som så att jag visst bryr mig om säkerheten.. Men jag känner mig trygg med att ha skyddad identitet på den grand jag har nu. Jag känner att det inte behövs att komma till den nivån att jag måste berätta för arbetsgivaren. Just för att jag vet att min familj (min familj är dem som jag har flytt ifrån) ändå inte så pass kompetenta att de kan kontakta ditten och datten för att veta vart jag är.

Dem kan t.ex Googla mig eller ringa skatteverket för att ta reda på vart jag är. Men p.g.a att jag har skyddad identitet, så kan dessa ändå inte hitta mig eller få sina uppgifter om mig utlämnade till dem.

Inte heller kan dem ringa plötsligt till företaget och fråga efter mig. Jag är långt borta ifrån den orten jag kommer ifrån. Jag känner mig säker och min familj har ingen aning om vart jag är.

Därför känner jag att det är onödigt i den punkten av att berätta för varje arbetsgivare att jag har skyddad identitet.

Dessutom är jag orolig att folk skall tro att jag har skyddad identitet för att jag är kriminell och rymmer ifrån kriminellt gäng eller något.

Jag har aldrig skrivit att jag ''inte bryr mig om säkerheten''. Jag menade att jag inte bryr mig om den överdrivna säkringen om vad arbetsgivaren skall göra och tänka för min säkerhet. Det är bara onödigt. Jag känner mig redan säker med den skyddad identiteten jag har. Jag tänker itne och vill inte leva på försörjning hela tiden. Jag kan faktiskt jobba och vill jobba och äntligen har ett jobb. Men jag vill ha svar på mina frågor. För att det går inte att kontakta Skatteverket p.g.a långa köer.

Så jag hade hoppats på att få vettigt svar här, vilket jag måste tyvärr säga, att jag inte får. JAG FÅR ALLA MÖJLIGA SVAR, FÖRUTOM DET SVAR JAG VILL KOMMA ÅT.

Jag har haft skyddad identitet i flera år. Jag vet hur jag skall handskas för min säkerhet. Jag är inte ny på den banan. Det enda som är nytt, är att jag skaffat jobb, vilket jag är väldigt glad för.

Jag har äntligen ett jobb. Jag har annars ett helt tomt CV.

Så kan jag nu äntligen få ett svar på mina frågor eller skall jag kanske välja att avsluta jobbet och gå tillbaks till bidrag?

Jag har levt ett isolerad liv resten av mitt liv. Jag har ingen jobberfarenhet och vill inte sabotera något med mitt arbete genom missförstånd eller krångel. Känner jag att jag vill låta bli nämna om min skyddad identitet, så är det upp till mig. Jag fick ett jobb och är otorligt glad!

• Anonym (QA)

Fråga
    "

Måste man berätta för sin arbetsgivare att man har skyddad identitet?"
    Svar: Nej
  • Anonym (QA)

Fråga
    Svar: Nej

• Anonym (Nej)

Så ts, för tredje gången: NEJ du måste inte berätta för din ag om din skyddade identitet och NEJ det har inget med din lön att göra.

• Anonym (.)
    Anonym (Nej) skrev 2022-08-31 17:56:07 följande:

Din lön har inte med din identitet att göra. Prata med lönekontoret och chefen.

Jag har försökt prata med arbetsgivaren tidigare. Men hon är ny chef i företaget. Så jag har inte fått min lön från det arbetet från förra månaden. Så hon har inte hand om det som har varit.

Men lönekontoret kanske jag skall kontakta då?

Jag har inte super koll på vem eller vilka man skall prata med. Jag är också osäker på att kontakta arbetsgivaren ytterligare. Jag vill inte vara jobbig och det här är en av mina första arbeten i livet. Annars jag mest tagit uppdragsarbeten.

Så jag kämpar till fullo för att inte vara den ''dumme''. Jag är dessutom timvikariat. Så man skulle kanske lätt ''ta bort mig'' från listan.

Men jag kanske skall istället kontakta lönekontoret. Om dem nu är personerna man skall kontakta?

Men kortsvar: En arbetsgivare fyller inte i något särskild papper angående om löner för anställda som har skyddad identitet?
  • Anonym (Ellen)
    Anonym (.) skrev 2022-08-31 16:20:49 följande:
    Anonym (Nej) skrev 2022-08-31 16:01:33 följande:

Hej och tack för att ni försöker hjälpa mig. Men nu gav ni det svar som jag hade hoppats att jag inte skulle få. Jag bryr mig inte om ''säkerheten''. Jag känner mig så pass trygg att jag nöjer mig helt enkelt att ha skyddad identitet, men att mina uppgifter skulle ''äventyras'' bryr jag mig inte om.

Du, Ellen, du som kommer ifrån arbetsgivarsidan. Har det något betydelse om man har skyddad identitet eller inte. Fyller arbetsgivaren på en särskild papper för personer som har skyddad identitet, för löner?

Det fet markerade är endast det som jag är intresserade över att få svar på. Om det gäller min säkerhet, har jag full kontroll över själv och är själv ansvarig för.

Tack ändå för svaren! Men jag är som sagt endast intresserad över om löner. Läs det fetmarkerade, tack! :)
    För oss som är en offentlig verksamhet så är det superviktigt. För vi är skyldiga att på begäran lämna ut uppgifter om löner. Någon kan tex vilja veta lönerna för hela projektgruppen på fastighetsförvaltningen, då måste vi lämna ut en sådan lönelista utan att ifrågasätta vem som begär ut detta och vad hen ska ha informationen till. En person som då inte talat om att hen har någon grad av skyddade uppgifter kommer att hamna på den listan. Och därmed kan ju en "obehörig" få kännedom. Personen kommer också att finnas synlig med fullständiga uppgifter hos chef och administratör. Det krävs förstås behörighet för att arbeta med löner och personalfrågor men det går att lägga på olika nivåer. Uppgifter för någon som har skyddad identitet ska hanteras med varsamhet och den behörigheten läggs inte ut för alla. Utan det kan vara en chef för hela omsorgskontoret som har behörighet att hantera just dessa, när det gäller godkännande av personalärenden, löner mm. 
    Hur det ser ut inom privat vet jag inte, för när jag senast hade ett sådant jobb låg det inte inom mina arbetsuppgifter att hantera detta. 
Svar på tråden Måste man berätta för sin arbetsgivare att man har skyddad identitet?