Anonym (SKV) skrev 2022-08-31 18:03:05 följande:
TS, det är också så att om du inte själv medverkar till att din identitet hålls skyddad, kan skyddet komma att tas bort. Och varför har du ens skyddad identitet om du inte bryr dig om säkerheten?
Herregud....Att vi skall komma bort ifrån ämnet. Men okej, jag skall svara dig och det är något som jag redan egentligen har skrivit om, så om du läst tråden, så skullle du fatta.
Det är som så att jag visst bryr mig om säkerheten.. Men jag känner mig trygg med att ha skyddad identitet på den grand jag har nu. Jag känner att det inte behövs att komma till den nivån att jag måste berätta för arbetsgivaren. Just för att jag vet att min familj (min familj är dem som jag har flytt ifrån) ändå inte så pass kompetenta att de kan kontakta ditten och datten för att veta vart jag är.
Dem kan t.ex Googla mig eller ringa skatteverket för att ta reda på vart jag är. Men p.g.a att jag har skyddad identitet, så kan dessa ändå inte hitta mig eller få sina uppgifter om mig utlämnade till dem.
Inte heller kan dem ringa plötsligt till företaget och fråga efter mig. Jag är långt borta ifrån den orten jag kommer ifrån. Jag känner mig säker och min familj har ingen aning om vart jag är.
Därför känner jag att det är onödigt i den punkten av att berätta för varje arbetsgivare att jag har skyddad identitet.
Dessutom är jag orolig att folk skall tro att jag har skyddad identitet för att jag är kriminell och rymmer ifrån kriminellt gäng eller något.
Jag har aldrig skrivit att jag ''inte bryr mig om säkerheten''. Jag menade att jag inte bryr mig om den överdrivna säkringen om vad arbetsgivaren skall göra och tänka för min säkerhet. Det är bara onödigt. Jag känner mig redan säker med den skyddad identiteten jag har. Jag tänker itne och vill inte leva på försörjning hela tiden. Jag kan faktiskt jobba och vill jobba och äntligen har ett jobb. Men jag vill ha svar på mina frågor. För att det går inte att kontakta Skatteverket p.g.a långa köer.
Så jag hade hoppats på att få vettigt svar här, vilket jag måste tyvärr säga, att jag inte får. JAG FÅR ALLA MÖJLIGA SVAR, FÖRUTOM DET SVAR JAG VILL KOMMA ÅT.
Jag har haft skyddad identitet i flera år. Jag vet hur jag skall handskas för min säkerhet. Jag är inte ny på den banan. Det enda som är nytt, är att jag skaffat jobb, vilket jag är väldigt glad för.
Jag har äntligen ett jobb. Jag har annars ett helt tomt CV.
Så kan jag nu äntligen få ett svar på mina frågor eller skall jag kanske välja att avsluta jobbet och gå tillbaks till bidrag?
Jag har levt ett isolerad liv resten av mitt liv. Jag har ingen jobberfarenhet och vill inte sabotera något med mitt arbete genom missförstånd eller krångel. Känner jag att jag vill låta bli nämna om min skyddad identitet, så är det upp till mig. Jag fick ett jobb och är otorligt glad!