• Anonym (Ordval)

Folk som använder ordet "efterbliven" som en förolämpning

Jag stör mig på när folk använder sig av det ordet. För jag tycker det indikerar att personen ser ner på folk med olika funktionshinder. Att ligger man efter i utvecklingen på något område så är man mindre värd typ. Jag tycker inte heller det är ok att kalla någon för "cp." Vad tycker ni?

• Svar på tråden Folk som använder ordet "efterbliven" som en förolämpning
  • Phalaenopsis

Jo, men så är det ju. Så länge det anses vara låg status att ha låg IQ kommer det att bli en förolämpning, oavsett hur många gånger man sätter ett längre, krångligare och "finare" namn på det. Idiot, efterbliven, utvecklingsstörd, har intellektuell funktionsnedsättning ... De berörda är som de är. Det är de som tror att omgivningens inställning till avvikande personer förändras bara för att man byter ut stavelserna som är jag verkligt orolig för.

• Anonym (Ordval)
    Phalaenopsis skrev 2022-08-31 17:12:06 följande:

Jo, men så är det ju. Så länge det anses vara låg status att ha låg IQ kommer det att bli en förolämpning, oavsett hur många gånger man sätter ett längre, krångligare och "finare" namn på det. Idiot, efterbliven, utvecklingsstörd, har intellektuell funktionsnedsättning ... De berörda är som de är. Det är de som tror att omgivningens inställning till avvikande personer förändras bara för att man byter ut stavelserna som är jag verkligt orolig för.

Tolkar jag dig rätt att du menar att det är ok att se ner på dessa personer, eftersom det är något folk gör ändå utan att de vill erkänna det?
  • Phalaenopsis
    Anonym (Ordval) skrev 2022-08-31 17:19:42 följande:
    Tolkar jag dig rätt att du menar att det är ok att se ner på dessa personer, eftersom det är något folk gör ändå utan att de vill erkänna det?
    Nej det gör du inte. Jag tycker att det är dåligt att se ned på folk, oavsett begåvning eller brist på sådan. Däremot tycker jag att det är löjligt att tro att man kan skapa mer acceptans för dessa människor i samhället genom att byta benämning. Vill man förändra omgivningens inställning så får man försöka med helt andra och betydligt mer krävande sätt.
  • Anonym (Ordval)
    Phalaenopsis skrev 2022-08-31 17:33:30 följande:
    Nej det gör du inte. Jag tycker att det är dåligt att se ned på folk, oavsett begåvning eller brist på sådan. Däremot tycker jag att det är löjligt att tro att man kan skapa mer acceptans för dessa människor i samhället genom att byta benämning. Vill man förändra omgivningens inställning så får man försöka med helt andra och betydligt mer krävande sätt.
    Aha ja att endast ändra benämning hjälper ju inte. Men kan samtidigt förstå att man inte vill ge det nedsättande benämningar.
  • Anonym (Jaha)
    Anonym (Ordval) skrev 2022-08-31 16:52:48 följande:
    Jag stör mig på när folk använder sig av det ordet. För jag tycker det indikerar att personen ser ner på folk med olika funktionshinder. Att ligger man efter i utvecklingen på något område så är man mindre värd typ. Jag tycker inte heller det är ok att kalla någon för "cp." Vad tycker ni?
    Ja? Det är ju exakt så de tänker. Lägg inte energi på att reta upp dig på såna personer.
  • Postman

Ja det är en del som gärna vill använda dessa uttryck för att trycka ned sina meningsmotståndare. Tycker det är väldigt tråkig och det säger egentligen mer om dem själva än om den som de säger det till.

• Postman

Haha så sant. Jag håller helt med. Finns massor med sådana muppiga exempel i vårt samhälle. Vem är det som så desperat sitter där och försöker omforma dessa benämningar.
  • Citronella

De som har dessa funktionsnedsättningar kanske inte uppskattar att kallas för något som vissa använder som skällsord därför byts namnet ut. Olika saker och tillstånd byter namn hela tiden det är inget konstigt. 
  • Anonym (Nfnf)

Säger rätt ofta ordet efterbliven men kan mena saker som är helt efterblivna också. Inte alltid personer. Ofta är det en persons beteende isåfall och inte själva personen i sig. Skulle aldrig kalla någon det. Har en syster med utvecklingsdtörning så nej jag är inte emot dem på något sätt alls.

• Anonym (Nfnf)

Förknippar inte ens folk med funktionsnedsättning med oret efterbliven. Det är ett så vanligt ord bland iallafall yngre, att något är efterblivet. en tv kan tex vara helt jäkla efterbliven. 

Tror det är så väldigt olika hur man använder ordet.

Men som sagt, skulle aldrig säga det direkt till någon. d får man ju vara riktigt arg isåfall.

• Anonym (Nfnf)

Om ens då. Tror inte jag skulle det.

Svar på tråden Folk som använder ordet "efterbliven" som en förolämpning