• Torna
    Thu 1 Sep 2022 07:27
    3024 visningar
    12 svar
    12
    3024

    Hjärtljud under 110

    Hej, vet inte om denna tråd hamnar under rätt kategori men hittade inget bättre.

    Gravid v 36, hjärtljuden på bebis har vid alla kontroller varit inom rätt intervall fastän de alltid varit lite lägre än vid förra mätningen. Vi har nu fått veta att de ligger ganska långt, omkring 110 och med jämna mellanrum går ner under 110 och ibland även under 100. Har också haft sf mått som ligger under kurvan i 3 veckors tid. Varit på kontroll och de menar att allt ser bra ut men kan inte svara på vad de lägre hjärtljuden beror på, säger bara att kurvan ser fin ut. 

    Är det någon annan som varit eller är i samma sits? Oroar mig såklart över hjärtfel som inte upptäcks förrän efter födseln och isf hur bebisen klarar förlossningen. Är för övrigt en väldigt aktiv bebis!

  • Svar på tråden Hjärtljud under 110
  • Anonym (Oj..)
    Thu 1 Sep 2022 09:22
    #1
    -2

    Alltså varför sitter du här inne å skriver när du bör vara på förlossningen och plocka ut ungen nu?? du kommer ångra dig sen när det blir begravning och inte dop ni planerar. Säger inte detta för att vara dum eller dryg. Utan du bör vara mer orolig än vad du är. Sf måttet har stannat av och hjärtljuden är 110 och i bland lägre än 100. Det är allvar 

  • Torna
    Thu 1 Sep 2022 09:46
    #2
    Anonym (Oj..) skrev 2022-09-01 09:22:39 följande:

    Alltså varför sitter du här inne å skriver när du bör vara på förlossningen och plocka ut ungen nu?? du kommer ångra dig sen när det blir begravning och inte dop ni planerar. Säger inte detta för att vara dum eller dryg. Utan du bör vara mer orolig än vad du är. Sf måttet har stannat av och hjärtljuden är 110 och i bland lägre än 100. Det är allvar 


    Jag var inne på förlossningen och de skickade hem mig med den beskrivning jag gav här.. Därför jag undrar om det finns andra i liknande situation som kan berätta hur det gått...
  • Anonym (Oj..)
    Thu 1 Sep 2022 12:58
    #3
    Torna skrev 2022-09-01 09:46:09 följande:
    Jag var inne på förlossningen och de skickade hem mig med den beskrivning jag gav här.. Därför jag undrar om det finns andra i liknande situation som kan berätta hur det gått...
    Du behöver stå på dig och åka tillbaka till förlossningen. Bästa är om din partner eller annan närstående ringer in och är orolig för då tas det mer på allvar. Dom skickar hem många som inte ska hem och det är för dom det slutar dåligt. 
  • Thu 1 Sep 2022 13:17
    #4
    Torna skrev 2022-09-01 07:27:29 följande:
    Hjärtljud under 110

    Hej, vet inte om denna tråd hamnar under rätt kategori men hittade inget bättre.

    Gravid v 36, hjärtljuden på bebis har vid alla kontroller varit inom rätt intervall fastän de alltid varit lite lägre än vid förra mätningen. Vi har nu fått veta att de ligger ganska långt, omkring 110 och med jämna mellanrum går ner under 110 och ibland även under 100. Har också haft sf mått som ligger under kurvan i 3 veckors tid. Varit på kontroll och de menar att allt ser bra ut men kan inte svara på vad de lägre hjärtljuden beror på, säger bara att kurvan ser fin ut. 

    Är det någon annan som varit eller är i samma sits? Oroar mig såklart över hjärtfel som inte upptäcks förrän efter födseln och isf hur bebisen klarar förlossningen. Är för övrigt en väldigt aktiv bebis!


    Jag var in till förlossningen i v 39 och då såg man att hjärtljuden under sammandragningar gick under 100 ibland. Iblant tom under 80. Jag fick stanna kvar och förlossningen sattes igång 12 timmar senare. De sa att det inte är någon fara för barnet där och då för hjärljuden gick upp till fina 150 mellan sammandragningarna men de var oroade hur bebisen skulle må om förlossningen sattes igång och sammandragningar blev förlossningsvärkar. Tycker du ska ringa förlossningen och be dem förklara för dig varför det inte är något oroande med din bebis låga hjärtfrekvens. Ring nu så du slipper gå och fundera och oroade dig. 
  • Anonym (LenaL­amm)
    Thu 1 Sep 2022 13:42
    #5
    +2

    I ditt läge skulle jag dra en vit lögn om att du upplever minskade fosterrörelser och åka direkt till förlossningen. Det i kombination med det du skriver borde räcka för att de ska ta in dig på övervak eller igångsättning.

    Uppdatera gärna om hur det går, kommer tänka på er!

  • Torna
    Thu 1 Sep 2022 15:38
    #6
    Anonym (LenaLamm) skrev 2022-09-01 13:42:30 följande:

    I ditt läge skulle jag dra en vit lögn om att du upplever minskade fosterrörelser och åka direkt till förlossningen. Det i kombination med det du skriver borde räcka för att de ska ta in dig på övervak eller igångsättning.

    Uppdatera gärna om hur det går, kommer tänka på er!


    Ringt förlossningen igen. De kollade igenom mätningarna från besöket och tyckte inte att det fanns någonting alls att oroa sig för. Men pratade med en barnmorska och hon skulle efter att jag ställt en miljon frågor be en läkare ringa upp senare idag.. Fick typ svaret att man kan inte mäta hjärtljuden 24/7 fram till förlossningen. 

    Har så svårt att ljuga, även om det bara är en vit lögn. Skrockfull som jag är tror jag att det då kommer slå tbx... Men bara hjärnspöken kan ju få en att tro att bebis rör sig mindre. Så minsta lilla oro som uppstår kring rörelser kommer jag ringa hysteriskt över. Inväntar läkarens samtal nu.

    Är så svårt, man vill ju tro på sjukvården, men man hör också skräckhistorier. 
  • Fri 2 Sep 2022 15:10
    #7
    Torna skrev 2022-09-01 15:38:45 följande:
    Ringt förlossningen igen. De kollade igenom mätningarna från besöket och tyckte inte att det fanns någonting alls att oroa sig för. Men pratade med en barnmorska och hon skulle efter att jag ställt en miljon frågor be en läkare ringa upp senare idag.. Fick typ svaret att man kan inte mäta hjärtljuden 24/7 fram till förlossningen. 

    Har så svårt att ljuga, även om det bara är en vit lögn. Skrockfull som jag är tror jag att det då kommer slå tbx... Men bara hjärnspöken kan ju få en att tro att bebis rör sig mindre. Så minsta lilla oro som uppstår kring rörelser kommer jag ringa hysteriskt över. Inväntar läkarens samtal nu.

    Är så svårt, man vill ju tro på sjukvården, men man hör också skräckhistorier. 
    Har du pratat med läkaren? 
  • Anonym (Sandr­a)
    Fri 2 Sep 2022 23:10
    #8

    Är du inne på förlossningen? Givetvis ska detta tas på största allvar

  • Anonym (Sofie­)
    Sat 3 Sep 2022 03:13
    #9

    Tyvärr kan man inte alltid lita på sjukvården. Stå på dig, du behöver inte ljuga. Hoppas det går bra!

  • Anonym (LenaL­amm)
    Wed 7 Sep 2022 11:25
    #10

    Hur har det gått ts?

  • Torna
    Wed 2 Nov 2022 09:49
    #11
    +2
    Anonym (LenaLamm) skrev 2022-09-07 11:25:41 följande:

    Hur har det gått ts?


    Lite sent svar men blev så nojig av att läsa mer och mer så behövde stänga av lite. Allt har gått bra, fick en del extra kontroller och på BF +3 föddes en liten kille som var helt perfekt men vägde lite för lite bara. Nu är han snart 4 veckor och alla kontroller har sett bra ut! Oklart varför hjärtljuden var låga.
  • Anonym (Sofie­)
    Wed 2 Nov 2022 19:41
    #12
    Torna skrev 2022-11-02 09:49:24 följande:
    Lite sent svar men blev så nojig av att läsa mer och mer så behövde stänga av lite. Allt har gått bra, fick en del extra kontroller och på BF +3 föddes en liten kille som var helt perfekt men vägde lite för lite bara. Nu är han snart 4 veckor och alla kontroller har sett bra ut! Oklart varför hjärtljuden var låga.
    Grattis! 
Svar på tråden Hjärtljud under 110