• Anonym (mamma)

Barns aktiviteter varannan vecka, hur resonerar ni?

Mitt barn är drygt 10 år. Jag bor i en medelstor stad, centralt. 
    Barnet bor varannan vecka hos mig och varannan hos pappan, som bor 2 mil utanför stan, i princip mitt i skogen. 

Barnet går på en aktivitet en gång i veckan, och vill nu börja  på ytterligare en. Jag tycker inte att 2 aktiviteter per vecka är mycket, snarare lite i den åldern, jag själv gjorde massor efter skolan när jag var 10. 

Pappan tycker att det blir mycket skjutsande i o m detta. Han har ytterligare barn som är små som ska hämtas på förskola.

Hur resonerar ni? Jag tycker att den som valt att bosätta sig ute på landet är den som får stå sitt kast och skjutsa barnet på saker hen vill göra på sina veckor. Inte att det ska vara jag som ska lösa det när vi har delad vårdnad. 
    Pappan nyttjar även fritids fortfarande vilket jag inte gör då barnet går hem till mig efter skolan och kan vara hemma ensam ett par timmar tills jag kommer hem om jag inte kommit hem från jobbet än. 
    Jag kan se framför mig när pappan inte får nyttja fritids längre hur barnet och hens kompisar kommer att hänga hos mig varje dag tills hen blir hämtad av pappan på hans veckor. 
    Då kommer jag att kräva att han betalar mer i matkostnader för barnet. 
    Han tycker att jag är egoistisk, men det är ju inte mig det handlar om utan barnet. Ska hen inte få gå på aktiviteter eller träffa kompisar efter skolan för att han tycker det är jobbigt att köra?

Tänker man inte igenom logistiken innan man flyttar ut i tjottahejti?

• Svar på tråden Barns aktiviteter varannan vecka, hur resonerar ni?
  • Anonym (S-G)

Gå till nån utomstående för att diskutera igenom hur ni ska lösa det.

• LFF
    Anonym (mamma) skrev 2022-09-01 08:38:20 följande:

Barnet bor varannan vecka hos mig och varannan hos pappan, som bor 2 mil utanför stan, i princip mitt i skogen. 

Barnet går på en aktivitet en gång i veckan, och vill nu börja  på ytterligare en. Jag tycker inte att 2 aktiviteter per vecka är mycket, snarare lite i den åldern, jag själv gjorde massor efter skolan när jag var 10. 

Pappan tycker att det blir mycket skjutsande i o m detta. Han har ytterligare barn som är små som ska hämtas på förskola.

Hur resonerar ni? Jag tycker att den som valt att bosätta sig ute på landet är den som får stå sitt kast och skjutsa barnet på saker hen vill göra på sina veckor. Inte att det ska vara jag som ska lösa det när vi har delad vårdnad. 
    Pappan nyttjar även fritids fortfarande vilket jag inte gör då barnet går hem till mig efter skolan och kan vara hemma ensam ett par timmar tills jag kommer hem om jag inte kommit hem från jobbet än. 
    Jag kan se framför mig när pappan inte får nyttja fritids längre hur barnet och hens kompisar kommer att hänga hos mig varje dag tills hen blir hämtad av pappan på hans veckor. 
    Han tycker att jag är egoistisk, men det är ju inte mig det handlar om utan barnet. Ska hen inte få gå på aktiviteter eller träffa kompisar efter skolan för att han tycker det är jobbigt att köra?

1) Kontakta tex Familjerätten för att diskutera med utomståendes hjälp (så det inte blir infekterat och pajkastning)

2) Fundera över om barnet faktiskt ska bo varannan vecka om det nu är så krångligt med aktiviteter och snart även med kompisar. Detta kan ni också ta med Familjerätten.

3) Barnet får avstå en eller båda aktiviteterna när det är pappavecka eftersom pappa tycker det är jobbigt att skjutsa

4) Hur ser det ut med eventuell kollektivtrafik? Kan barnet ta sig själv till och från aktiviteterna?
  • Anonym (F)

Två aktiviteter per vecka är i den åldern är fullt tillräckligt. Du kan inte jämföra med din egen uppväxt, livet för barn ser helt annorlunda ut numera och de är dessutom mycket mer stressade pga skärmar och skolan så man måste tänka på att hålla ett lagom tempo.

Jag tycker att den som envisas med att barnet ska gå två aktiviteter i veckan får stå sitt kast och skjutsa barnet själv. Du verkar inte ha någon förståelse för pappans situation utan han ska bara anpassa sig, helst såg du väl att han flyttade också för det är ju helt hans eget fel att bo så dumt till när DU tycker att ert barns liv ska funka på ett visst sätt. Vill/kan/orkar han inte skjutsa så är det så. Då får barnet gå varannan vecka eller så skjutsar du själv. Eller så kanske det går bussar till och med. Och två mil utanför stan är faktiskt inte särskilt långt bort om man ska vara ärlig.

Du kan glömma det där med att kräva mer pengar för matkostnader om barnet med kompisar hänger hemma hos dig. Klarar du inte av att sätta gränser kring mat i ditt eget hem så är det ditt problem.

Menar du att pappan alltid vägrar att köra barnet under sina veckor? Han hämtar hem barnet och sen sitter de där två mil utanför stan och ugglar? I värsta fall är det så, och du har inget att säga till om, faktiskt. Fokusera din energi på dina egna veckor istället.

• Anonym (X)

Ta hjälp som någon skrev, boka samtal hos Familjerätten. Sen kan man tycka att pappan är korkad som bosätter sig så, men det är hans val och inget du kan ha åsikter om. Likaså valet med fritids, vardera föräldern bestämmer under sina veckor.

Fritidsintressen/aktiviteter bör man vara ense om då det ofta påverkar barn och ungdomar långt upp i åldern. Det finns ju sätt att lösa ert problem.

1. Kolla upp om det finns aktiviteter som rullar varannan vecka. Det finns faktiskt här.

2. Barnet bor hos dig varje dag det är aktivitet, oavsett vems vecka. Exempelvis varje onsdag.

3. Lägg bytet med ?överlapp? mitt i veckan på dagen för aktiviteten. Så att barnet bo 8/6 dagar istället för 7/7 och alltså bor tex alla onsdagar hos dig.

4. Kan barnet ta bussen?

• Anonym (Emma)
    Anonym (mamma) skrev 2022-09-01 08:38:20 följande:

Varför är det inte du som valt att bosätta dig i stan som ska stå ditt kast? Då kanske du är den som får hämta och lämna varannan vecka istället om du vill och känner att du har tid att låta barnet gå på fler aktiviteter. 

Att du kan klappa dig på axeln och låta barnet gå hem efter skolan, och att inte pappan har möjlighet till det är ju inte heller något som du ska klappa dig på axeln för. Jag hade förmodligen gjort precis som pappan om vi bott så. 

Och att barnet kommer vara hos dig efter skolan den dagen barnet inte får vara på fritids är inte heller något du ska klandra pappan för - det är du som får sätta ner foten där. Du får säga till ditt barn att det faktiskt inte är okej att gå till dig efter skolan de veckorna, det är pappas vecka. Du får förklara att den veckan handlar bara du mat för dig och inte extra mat för de som inte bor där den veckan. Är benägen att hålla med pappan att du låter egoistisk. Välkomnar du hem barnet så får du stå för maten själv. 

Jag hade glatt gjort som pappan. Flyttat ut på landet om jag hittat rätt hus och läge. Mer än gärna. 

Men för att fokusera på barnet - det räcker med aktiviteter. Våra har 2 aktiviteter var - de är rätt tacksamma för det, då de, tillskillnad från de som har 3 - 4 aktiviteter sällan har tid att leka eller umgås. Det är precis lika viktigt. 

Det låter som om du och pappan skulle behöva kontakta familjerätten eller liknande och ha ett snack med neutral partner. Det hade onekligen varit intressant att höra vad pappan säger i detta fallet för nu har vi bara hört din sida. 
  • Mrs Moneybags

Jag tänker att om barnet ska gå på en aktivitet exempelvis på en tisdag, så får väl barnet stanna på fritids den dagen tills det är dags att gå till aktiviteten och därefter får pappa hämta barnet till skogen. 

Vid 10 kan barn ofta ta sig hit och dit själva, men det är klart att ut till skogen blir det svårt att ta sig.

Ska du kräva extra pengar för att ditt barn kommer hem till dig och äter ett par smörgåsar efter skolan när det inte är "din" vecka? Det låter väldigt snålt. Det är väl jättebra att ditt barn trivs hos dig och vill vara där och känner sig hemma hos dig. 

• ElaineBenes

Tycker att det låter som att du är bitter för att pappan gått vidare och fått fler barn och låter det gå ut över ditt barn. 

Tror inte att du skulle säga samma sak om det var en aktivitet nära pappans bostad och du skulle behövt fixa med skjuts, kanske till och med vid en tidpunkt du är upptagen. 

Ibland funkar inte det praktiskt i familjen med de aktiviteter som önskas och då får barnen vänta med dem tills de kan ta sig till och från själva. 

Det här med att barnet skulle hänga hos dig, de allra flesta som inte bor med sina barn skulle väl vara glada att träffa barnen mer? Dessutom låter det helt absurt om du tror att det skulle vara en plan från pappans sida att göra så. 

Tycker du ska vara glad åt att pappan erbjuder en miljö på landet (vilken lyx) och åt att ditt barn har fått syskon med sig i sitt liv. Och fokusera på det som är positivt 

• Anonym (S-G)

Var tänker pappan att barnet ska vara efter skolan när fritids inte är ett alternativ?

• Anonym (L)

Eftersom ni har varannan vecka bestämmer båda på sin vecka.
    Om man separerar få man stå sitt kast. 

Gäller båda. 
    Självklart kan du inte kräva pengar om du väljer att mata ditt barns kompisar.

Det är ditt val . 

• Anonym (mamma)
    Anonym (Emma) skrev 2022-09-01 10:25:05 följande:
    Varför är det inte du som valt att bosätta dig i stan som ska stå ditt kast? Då kanske du är den som får hämta och lämna varannan vecka istället om du vill och känner att du har tid att låta barnet gå på fler aktiviteter. 

Att du kan klappa dig på axeln och låta barnet gå hem efter skolan, och att inte pappan har möjlighet till det är ju inte heller något som du ska klappa dig på axeln för. Jag hade förmodligen gjort precis som pappan om vi bott så. 

Och att barnet kommer vara hos dig efter skolan den dagen barnet inte får vara på fritids är inte heller något du ska klandra pappan för - det är du som får sätta ner foten där. Du får säga till ditt barn att det faktiskt inte är okej att gå till dig efter skolan de veckorna, det är pappas vecka. Du får förklara att den veckan handlar bara du mat för dig och inte extra mat för de som inte bor där den veckan. Är benägen att hålla med pappan att du låter egoistisk. Välkomnar du hem barnet så får du stå för maten själv. 

Jag hade glatt gjort som pappan. Flyttat ut på landet om jag hittat rätt hus och läge. Mer än gärna. 

Men för att fokusera på barnet - det räcker med aktiviteter. Våra har 2 aktiviteter var - de är rätt tacksamma för det, då de, tillskillnad från de som har 3 - 4 aktiviteter sällan har tid att leka eller umgås. Det är precis lika viktigt. 

Det låter som om du och pappan skulle behöva kontakta familjerätten eller liknande och ha ett snack med neutral partner. Det hade onekligen varit intressant att höra vad pappan säger i detta fallet för nu har vi bara hört din sida. 

Nu tror jag du missförstod lite. Jag menar inte att barnet inte får vara hos mig eller äta hos mig. Det får hen såklart. Jag menar mer att risken är att det blir fritidsgård varje dag då hen inte KAN ta med kompisar hem till pappan efter skolan, för att det varken finns kollektivtrafik eller andra transportmedel dit än bil.

Idag går hen på EN aktivitet. Det skulle alltså bli 2. 

Pappan menar att han tycker det blir krångligt. Han har alltså fler barn som då inte ska få göra något på fritiden för det är jobbigt för honom. Då har man enligt mig inte tänkt igenom sina val.

Svar på tråden Barns aktiviteter varannan vecka, hur resonerar ni?