• Sommarochsyrener

    Outnyttjade lektioner

    Hej!
    Jag har outnyttjade körlektioner och teorilektioner. 

    Körlektionerna köpte jag från ett så kallat 5-paket och teorilektionerna ingick i ett startpaket. 

    När jag köpte startpaketet var det pandemi och man fick inte ha lektioner. Därmed pluggade jag på egen hand och är färdig med teorin. Kan jag då få tillbaka pengarna, med möjligtvis något avdrag pga administativa kostnader? 

    Någon som varit i liknande sits? Har någon haft outnyttjade teorilektioner? 

    Står inget om det på körskolans hemsida.

  • Svar på tråden Outnyttjade lektioner
  • Anonym (...)

    Och vad sa de på just den körskolan när du ringde och frågade? 

  • Anonym (Konsument)

    Om du har klarat teoriprovet men ännu inte uppkörningen skulle du kunna föreslå att byta in dina överblivna teorilektioner mot körlektioner. (Påpeka att de faktiskt inte gav några teorilektioner pga pandemin.)

    Eller så kräver du pengarna tillbaka.

    Du kan kolla med din kommuns konsumentvägledning.

  • Anonym (Konsument)
    Sommarochsyrener skrev 2022-09-01 13:32:40 följande:

    Har inte frågat. Ville kolla här om det är ens möjligt. 


    Allt är möjlligt så länge de vill. Frågan är snarare om de måste.
  • Sommarochsyrener
    Om du har klarat teoriprovet men ännu inte uppkörningen skulle du kunna föreslå att byta in dina överblivna teorilektioner mot körlektioner. (Påpeka att de faktiskt inte gav några teorilektioner pga pandemin.)

    Eller så kräver du pengarna tillbaka.

    Du kan kolla med din kommuns konsumentvägledning
    ?-------------

    Hej!
    Har inte skrivit teoriprovet än, men känner mig så gott som säker och färdig.

    Tack för tipset! 
  • Anonym (Ghost)

    Om du inte har gjort teoriprovet än så borde du kunna utnyttja dina lektioner fortfarande. Att du inte anser dig behöva dem är en annan sak, inte deras problem. De har ingen skyldighet att byta dem mot körlektioner heller. En pandemi räknas säkert också som en force majeure, dvs att företag inte är skyldiga att leva upp till sina villkor i det läget. Men fråga kan man alltid göra.

  • Anonym (Konsument)
    Anonym (Ghost) skrev 2022-09-01 16:48:02 följande:

    En pandemi räknas säkert också som en force majeure, dvs att företag inte är skyldiga att leva upp till sina villkor i det läget.


    En massa flygbolag, kosertarrangörer etc fick lära sig att det inte räknas som force majeure.
  • Anonym (xxx)
    Sommarochsyrener skrev 2022-09-01 13:22:30 följande:
    Outnyttjade lektioner

    Hej!
    Jag har outnyttjade körlektioner och teorilektioner. 

    Körlektionerna köpte jag från ett så kallat 5-paket och teorilektionerna ingick i ett startpaket. 

    När jag köpte startpaketet var det pandemi och man fick inte ha lektioner. Därmed pluggade jag på egen hand och är färdig med teorin. Kan jag då få tillbaka pengarna, med möjligtvis något avdrag pga administativa kostnader? 

    Någon som varit i liknande sits? Har någon haft outnyttjade teorilektioner? 

    Står inget om det på körskolans hemsida.


    Du köpte paketet med lektioner under pandemin, och man fick inte ge lektioner då. Men varför frågade du inte redan då, vad som skulle hända med lektionerna, och hur länge de skulle gälla? 
  • Anonym (Ghost)
    Anonym (Konsument) skrev 2022-09-01 17:08:42 följande:
    En massa flygbolag, kosertarrangörer etc fick lära sig att det inte räknas som force majeure.
    Fast nu är ju inte det den främsta orsaken. Ts har fortfarande innestående lektioner att ta ut, om hon anser sig inte behöva dem har körskolan ingen skyldighet att byta ut dem mot körlektioner.

    - Hej, jag har teorilektioner kvar i mitt paket.
    - Visst, nu när vi inte har en pandemi längre går det bra att ta ut dem. Vi har pass dag x, y och z.
    - Aa, fast jag känner inte att jag behöver dem och vill byta dem mot körlektioner istället.
    - Tyvärr, det som ingår i paketet är x teorilektioner och y körlektioner.

    Ungefär så föreställer jag mig dialogen.
  • Anonym (Olika lektioner)

    Teorilektion och körlektion är ju så olika så jag skulle bli förvånad om det går att byta med varandra. 
    Jag skulle skämmas över att fråga nåt sånt. De lär ju inte ha samma pris heller.. 
    Vad jag förstår så har man inte teorilektion öht nu? Men det kanske finns nånstans ändå. 

Svar på tråden Outnyttjade lektioner