• Qwalite

    Veterinär vill dubbelvaccinera min katt

    Har en katt som har fyllt 1 år. Den blev vaccinerad två gånger som kattunge Och skulle få vaccin igen vid 1 års ålder. jag missade den tiden med fem månader, innebär det då att katten måste dubbelvaccineras igen? Eller räcker en spruta? hur lång tid kan det få gå mellan grundvaccineringen? Upp till två år har jag hört, men det kanske inte stämmer ?

  • Svar på tråden Veterinär vill dubbelvaccinera min katt
  • Anonym (Vetefan)

    Så du litar mer på en okänd människa på internet än veterinären med fem och ett halvt års utbildning?

  • Anonym (Wtf)
    Anonym (Vetefan) skrev 2022-09-01 20:03:25 följande:

    Så du litar mer på en okänd människa på internet än veterinären med fem och ett halvt års utbildning?


    Skulle precis svara samma sak men du han före. 
  • Citronella

    Min veterinär rekommenderar vaccinering varje år om katten är utekatt och var tredje år om det är en innekatt. Jag tycker du ska lyssna på din veterinär de lär veta bättre än okända personer på FL. 

  • Inteutanproblem

    Effekterna av flertalet vacciner sitter i långt mer än 1 år, hos samtliga djur. Vi kan prata många många år. I utlandet är det vanligt att man gör titer testing, för att kolla hur antikropparna ligger till. Man vill undvika över vaccinering i onödan. Jag skulle spontant säga, nej katten behöver med största sannolikhet inte göra om grund vaccineringen. 

  • Dexter dot com

    Eftersom du missat vaccineringen med 5 månader låter det ju rimligt att du behöver göra om grundvaccineringen med dubbla vaccinationer nu men tror du veterinären har fel så ring en annan klinik och hör vad dom säger.

  • Qwalite

    Veterinären i fråga gav inget bra intryck därav mina fundering. katten är innekatt och är aldrig ute, bor tillsammans med två andra vaccinerade katter.

    rådfrågar andra veterinärer också.

Svar på tråden Veterinär vill dubbelvaccinera min katt