Anonym (Mormor) skrev 2022-09-08 11:37:17 följande:
Jag har ett barnbarn på 3 år som i princip jämt är snorig. Hen är pigg i övrigt och får givetvis vara hemma vid feber eller slöhet. Förskolan vill dock att hen är hemma tills snuvan är helt borta vilket skulle betyda i princip jämt. Vad gäller? När tycker du att ett barn ska vara hemma och när är det okej med lite snuva?
Här är jag nog mycket mer kompetent att svara än vad en läkare ä…som även om hen är kompetent vad det gäller själva
sjukdomen sällan har den
blekaste aning om vad en dag på en förskola innebär…
Det ideala vore att alla barn är hemma tills snuvan är helt borta.. och det går..det såg vi nu när barnen under corona skulle vara hemma tills de var helt friska..i genomsnitt tog det en vecka..vi har aldrig haft så friska pigga barn hos oss, i början var många hemma sjuka men allteftersom vi bara hade helt friska barn hos oss så minskade det o i slutet hade vi i princip fulla barngrupper hela tiden..men fulla barngrupper
utan snoriga barn…men eftersom 99% av alla föräldrar inte gör så om det inte är krav på det så funkar det inte…
Så hur länge är
rimligt?..
Ja självklart ska barnet vara feberfritt och haft
minst en feberfri dag.. lite kvarvarande symptom är ok..men sedan är det mycket allmäntillståndet som gäller….
barnet ska
sova bra på natten - dvs ett genom snuvigt barn som inte sover bra pga snuva och eller hosta orkar inte med en dag på förskolan
Barnet ska kunna vara med på alla aktiviteter under en dag ,inkl 1-2 h ute vistelse 2 ggr om dagen
En näsa som rinner efter utevistelse är helt ok..däremot en näsa som rinner konstant även inne o måste torkas varannan minut..ja det är för mycket snuva
Som förälder så får man se på sitt barn och tänka..skulle
jag orka gå en heldag i ett köpcentrum / annan allternativ plats där man är omgiven av en större grupp människor
hela dagen utan möjlighet att dra sig undan och vila ..och vara trevlig mot alla jag möter när jag är så hör förkyld? Är svaret
ja så skicka ditt barn till förskolan..om man däremot känner att
jag skulle inte orka ..så
håll ditt barn hemma .. Barn blir
lika påverkade av en förkylning som vi vuxna blir…en täppt näsa/ rinnande näsa är
lika jobbig för dem som det är för oss.. och påverkar deras ork och humör på samma sätt som det gör för oss..skillnaden är att
vi ofta har ett jobb där vi kan gå undan i lugn o ro..
vi har raster där vi kan få sitta i tystnad en stund, vi kanske har en kontorsdörr att stänga om oss,vi kan anpassa vad vi gör o klarar av att inse att vi behöver ta det lite lugnare för att orka hela dagen, vi kan fylla på med både Alvedon o om det är riktigt jobbigt ta en extra dos nässpray under dagen…
Barnen ska vara i stor grupp i högt tempo hela dagen, de är inte mogna nog att förstå att välja lugnare aktiviteter , de har inget lunchrum/ vilorum att gå undan till.. vila på dagen är bara de yngsta som har möjlighet till är barnet över 3 så finns sällan den möjligheten ..det finns inget lugnt utrymme att sova en stund på,,,