• Fri 2 Sep 2022 12:11
    2005 visningar
    6 svar
    6
    2005

    Testa innan bim, falsk marknadsföring?

    Funderar lite kring diverse gravtest.

    Ex clearblue som skriver resultat 6 dagar tidigare. Å menar på att 75% får rätt svar 5 dagar innan beräknad mens..

    En normal lutealfas ca 14 dagar, el de e väl vanligast. 

    Isf skulle 75% testa positivt på ägglossning +9, å sen nästan 100% på ägglossning på 10 /11.

    Hur vanligt är de egentligen? 

    Undra hur många dagars lutealfas de utgår ifrån? 

    Jag har en lutealfas på 12/13 dagar, att få positivt 5 dagar innan bim känns då osannolikt.. 

    Går så klart på de, å köper massa test.. Men hur stor e chansen egentligen att få resultat så tidigt.. 

  • Svar på tråden Testa innan bim, falsk marknadsföring?
  • Fri 2 Sep 2022 14:19
    #1

    De vill sälja och drar till med såna siffror. Därav det hysteriska testandet med ibland bara 4 dagar som gått sen äl och kvinnor som därmed tror att de inte är gravida!

  • Fri 2 Sep 2022 15:20
    #2
    Jag är bara jag skrev 2022-09-02 14:19:11 följande:

    De vill sälja och drar till med såna siffror. Därav det hysteriska testandet med ibland bara 4 dagar som gått sen äl och kvinnor som därmed tror att de inte är gravida!


    Undra hur många dagar efter ägglossning som är vanligast att plussa på..

    Känns som de borde vara där fokus ligger, då alla har olika faser.. 

    Man blir ju lätt desperat och slösar massa pengar då en så gärna vill veta..
  • Fri 2 Sep 2022 15:34
    #3

    10-16 dagars lutealfas är normalt. Har själv slutat störa mig på det. Brist på kunskap hos både företagen och många av mottagarna. Upplever generellt fertilitetsförståelsen låg hos befolkningen i stort.

    Själv har jag exvis en lutealfas på 10-11 dagar oftast. Dvs mensen kommer på äl+11 till äl+12. Är nu gravid med 4e barnet och sålänge jag inte ammat har alla tagit sig relativt fort om än inte på första försöket.

    Jag har alltid fått ett tydligt sträck med tidig-testerna på äl+10. Inte testat tidigare men hade säkert kunnat ana på äl+9 också. Men det där är individuellt. Men som jag sett i grupperna är det många som plussar på äl+10. Plus/minus någon dag. Så det du skriver med äl+9 är nog inte långt ifrån sanningen.

    Visst hade det varit bättre om det stått att det gick att plussa från äl+dag. Men då hade istället stor del av befolkningen sett ut som frågetecken och det hade knappast vart bättre för försäljningen...

  • Fri 2 Sep 2022 17:43
    #4
    H0nd3ndär skrev 2022-09-02 15:34:51 följande:

    10-16 dagars lutealfas är normalt. Har själv slutat störa mig på det. Brist på kunskap hos både företagen och många av mottagarna. Upplever generellt fertilitetsförståelsen låg hos befolkningen i stort.

    Själv har jag exvis en lutealfas på 10-11 dagar oftast. Dvs mensen kommer på äl+11 till äl+12. Är nu gravid med 4e barnet och sålänge jag inte ammat har alla tagit sig relativt fort om än inte på första försöket.

    Jag har alltid fått ett tydligt sträck med tidig-testerna på äl+10. Inte testat tidigare men hade säkert kunnat ana på äl+9 också. Men det där är individuellt. Men som jag sett i grupperna är det många som plussar på äl+10. Plus/minus någon dag. Så det du skriver med äl+9 är nog inte långt ifrån sanningen.

    Visst hade det varit bättre om det stått att det gick att plussa från äl+dag. Men då hade istället stor del av befolkningen sett ut som frågetecken och det hade knappast vart bättre för försäljningen...


    Jaa, de stämmer nog. Många har kanske int koll på ägglossningen el så.

    Får erkänna att jag fram till nyligen hade dålig koll på fertilt sekret å så. 

    Hur räknar du ägglossning, 
    Ex jag hade positivt ägglossningstest den 25e augusti, så ägglossning borde va dag 0 den 26e. Så äl +1 blir den 27e?

    Skönt att de gått så smidigt. 

    Varit gravid 4 ggr, har 3 barn. Fick MA i april. 
    2 av gångerna tog de sig på första försöket, 1 gång på andra å en tog sig trots minipiller... 

    Men denna gången verkar de ta längre tid.. . 
  • Anonym (damen­)
    Mon 5 Sep 2022 09:41
    #5

    Testade just plus, fem dagar innan BIM

  • Anonym (Sanna­)
    Mon 5 Sep 2022 10:37
    #6

    Ju tidigare folk börjar testa, desto fler test säljer företagen. Oddsen är ju att kvinnor börjar testa 6 dagar innan beräknad mens, och håller sedan på och testar och testar tills mensen kommer (eller tills det visar sig att hon faktiskt är gravid). Och skulle företagen skriva att som tidigast kan du få ett positivt resultat 8-9 dagar efter ägglossningen - så skulle många välja andra märken som känns mindre komplicerade (många kvinnor har ju ett hum om när mensen ska komma, men vet inte när de har ägglossning och många har inte ens hört ordet lutealfas). Så: Därför skriver de att man som tidigast får positivt resultat 6 dagar innan väntad mens, och utgår då ifrån en lutealfas på 14 dagar. 

    Själv har jag testat positivt som tidigast 8 dagar efter ägglossning (9 dagar efter positivt ägglossningstest - ägget släpper ju 12-36 timmar efter positivt test), så för mig har det stämt. 

Svar på tråden Testa innan bim, falsk marknadsföring?