• Anonym (Funderar)

Har ni ändrat era matvanor efter de dyrare priserna?

Jag har väl haft relativt höga matkostnader överlag, handlat ganska mycket i närbutiker och även en del utemat och snabbmat. Jag är ensamstående med tre barn som bor hos mig varannan vecka och i genomsnitt har vi lagt 5650/ månad på just mat. Den senaste tidens utveckling av matpriserna har fått mig att tänka till lite; handlat lite mindre ute och mer extrapriser, och nu såg jag att i augusti la jag bara 3900 kr på matCool enligt utgiftskollen på Internetbanken. 

Hur ser era matkostnader ut för en månad? Har ni ändrat något på era matvanor när priserna höjts? Tror ni det kommer höjas ännu mer? Än så länge känner jag inget behov av att leva jättesnålt, men det hade varit intressant att få lite perspektiv på hur andra har det.

• Svar på tråden Har ni ändrat era matvanor efter de dyrare priserna?
  • Anonym (ööö)

Jag har inte räknat efter, men vi har alltid varit ekonomiskt lagda. Handlar storpack, utnyttjar rabatter osv. 
    Vi har tänkt till lite sista tiden. Har inte köpt chips/ostbågar på ett par månader (förut köpte vi varje fredag i princip). Vi köper inte hallonsylt eftersom priset på just den sylten drog iväg som bara den innan sommaren. Köper alltid billigaste osten etc. Kött granskar vi noga priserna och kanske väljer att köpa en annan sort än vi hade tänkt, för att vi tycker det var för dyrt. 

I juli planterade vi sallad och morötter, vilket vi aldrig gjort förr och nu har vi massor av det i en pallkrage ute. Känns väldigt bra och vi kommer nog sätta ännu mer nästa år (och tidigare på säsongen, vi planterade i senaste laget). 

Vi har råd att lägga mer pengar på mat, det är inte det, men vi tycker inte att vi vill det. 

• Anonym (Elin79)

Egentligen inte, men jag säger som ovan, vi har alltid tänkt till och planerat.
    Enda skillnaden nu är att vi planerar ÄNNU MER. Kollar veckoblad, köper sånt som vi har som basvaror när det är kampanj och lägger i skafferi eller fryser in.
    Bara en sån enkel sak som bröd, jag har inte ork att baka så vi köper alltid något slags limpa eller mjukt bröd att ha hemma. Men vi är inte statiska i vad exakt för bröd det måste vara!
    Om en Skogaholmslimpa kostar 36,90 så köper vi förstås inte den utan då tar vi något annat eller så är vi utan några dagar. För redan nu kan jag se att den kommer finnas hos Willys from måndag för 21,90....
    Så man får ju ha lite koll. 

• Drottningen1970

Har inte ändrat särskilt mycket men jagar mer extrapriser på sånt jag använder mycket. 

Är också medveten om att jag har mycket matsvinn. Främst bröd och grönsaker. Där fötsöker jag bättra mig.

• Anonym (Ekonomisk)

Jag lever ensam, lägger max 1500 i månaden på mat.

Köper ofta svinnkassar med frukt och grönt, en stor papperskasse för 35 spänn varav 90% är hur fint som helst.

Köper skivat bröd och tar bara fram så mycket jag ska ha, så inget blir slängt.

Så har jag iofs gjort länge, men sparar ännu mer effektivt efter korta datum med nedsatt pris än tidigare.

• Anonym (Dr)

Dragit ner på mejeriprodukter. De jag har i kylen är Gårdsgoda, ägg, keso el kvarg, ost. Mjölk och grädde är något man klarar sig utan. Skulle man av någon anledning behöva det så köper man de då. 

Köper väldigt sällan eller aldrig sylt, juice, saft. 

Äter inte så mycket bröd här hemma. Händer någon gång ibland att det blir rostat bröd eller varma mackor. 

Finns massor av produkter som man antingen kan minska på eller skippa helt. 

• Anonym (Ja en del)

Jag som konsumerar mycket kött har gjort en omläggning att jag har slutat med nöt och äter fläsk istället. Har dels vart bra för plånboken, men även för magen. Är mycket bättre i magen numera. Kanske inte tålde nötkött helt eller nåt?

• Anonym (Ekonomisk)
    Anonym (Dr) skrev 2022-09-03 11:02:07 följande:

Dragit ner på mejeriprodukter. De jag har i kylen är Gårdsgoda, ägg, keso el kvarg, ost. Mjölk och grädde är något man klarar sig utan. Skulle man av någon anledning behöva det så köper man de då. 

Köper väldigt sällan eller aldrig sylt, juice, saft. 

Äter inte så mycket bröd här hemma. Händer någon gång ibland att det blir rostat bröd eller varma mackor. 

Finns massor av produkter som man antingen kan minska på eller skippa helt. 

Jag skulle inte dö utan mjölk, men fasen så grått livet blivit.
    Då skippar jag hellre bröd eller ost, mjölken blir kvar längst av allt hos mig.
  • Anonym (Dr)
    Anonym (Ekonomisk) skrev 2022-09-03 11:06:54 följande:
    Jag skulle inte dö utan mjölk, men fasen så grått livet blivit.
    Då skippar jag hellre bröd eller ost, mjölken blir kvar längst av allt hos mig.
    Dricker du mjölken som de är så kan jag förstå men om du enbart använder det i maträtter så blir det inte så stor skillnad. 
  • Anonym (Ekonomisk)
    Anonym (Dr) skrev 2022-09-03 11:56:20 följande:
    Dricker du mjölken som de är så kan jag förstå men om du enbart använder det i maträtter så blir det inte så stor skillnad. 
    Jo, jag dricker mjölk. En liter om dagen säkert. Jag älskar mjölk!
    Har testat havremjölk, funkar också men kan inte ersätta den riktiga.
  • Anonym (Sjukpensionär)

Nja, matvanorna är än så länge ungefär desamma men inköpsvanorna har ändrats en del. Jag har ett gäng allergier som gör det lite svårare att sänka matkostnaderna. Men här är några ändringar jag gjort i alla fall:

Jag har nästan helt slutat köpa rent kött. Bara om jag hittar något på kort datum med 50%rabatt av vissa köttslag köper jag det. Eller så klart bara bra extrapris över lag. 
    Undantaget från ovan är nötfärs, där har jag bytt från svensk till holländsk, men även där börjar det bli för dyrt.
    På korv- och charksidan handlar mycket om märkesbyte hittills. Från ex scans kassler till Coop x-tra, osv.

Många saker är märkesbyte om jag tänker efter. Eller typbyte av liknande varor. Jag har till exempel börjat köpa juicekoncentrat igen efter att ha köpt tropicana och innocent sen de började sälja det i princip. Arlas mejerier är utbytta mot valios, coops och garants. De "roliga" bröden är utbytta mot rostbröd.

Jag ser framför mig hur elpriserna kommer göra att jag får avstå måltider. Vi får väl se hur det blir. 

Svar på tråden Har ni ändrat era matvanor efter de dyrare priserna?