• Anonym (Undrar)

Om Sverige var ett elområde

Vad skulle hända då med elpriset? Skulle det jämna ut sig till ett snittpris från våra 4 elområden?

Jag undrar då någon uttalat sig i någon tidning att "det går att göra på 14 dagar,. Vill EU gnälla, låt dem gnälla." 

• Svar på tråden Om Sverige var ett elområde
  • Anonym (Besserwisser)
    Anonym (Undrar) skrev 2022-09-03 13:41:53 följande:
    Om Sverige var ett elområde

Vad skulle hända då med elpriset? Skulle det jämna ut sig till ett snittpris från våra 4 elområden?

Jag undrar då någon uttalat sig i någon tidning att "det går att göra på 14 dagar,. Vill EU gnälla, låt dem gnälla." 

Att införa ett enda elområde och samtidigt behålla modellen för prissättning skulle bli en katastrof. Priset skulle bli högt i hela Sverige.

Det som bland annars framförs av V och en artikel i gårdagens Aftonbladet är att modellen för prissättning skulle förändras, man skulle skilja på "Sverige-el" och "Export-el". Troligen är det smartast att ändå behålla nuvarande elprisområden, åtminstone tills flaskhalsar har byggts bort. Det skulle fortfarande finnas "rimliga" prisskillnader mellan områdena.

Med de flaskhalsar som finns ser jag ingen fördel med att ha samma elpris i hela Sverige. Det skulle endast leda till högre elpriser totalt sett.
Svar på tråden Om Sverige var ett elområde