• Anonym (Nyfiken)

Du som vill berätta - varför röstar du som du gör?

Om ni vill berätta - varför röstar ni som ni gör? Håller ni partilinjen i alla tre val eller sprider? Håller ni blocklinjen? Har ni alltid röstat samma?

Skulle tycka det vore intressant med en tråd där man kunde motivera och beskriva vad man ser som BRA med det val man själv gör och inte bara spy galla över motståndarna (så hoppas den här tråden kan bli lite mer fri från negativt prat om det man själv inte väljer...). 

• Svar på tråden Du som vill berätta - varför röstar du som du gör?
  • Anonym (Sosse)

Jag röstar på sossarna i kommunalvalet då jag är medlem och aktiv. Dock är jag nog i själ och hjärta vänsterpartist vilket jag röstar på till riksdage, men i min kommun är de så pyttesmå att de har noll inflytande. Jag kan påverka mer som sosse i kommunen än vänsterpartist. Om sossarna dock fortsätter att på diverse osmakliga sätt försöka vinna SD röster kommer jag att hoppa av och bli politisk vilde. Man kan inte gilla allt i ett parti, men det finns röda linjer.

• Anonym (Vvvvväääänster)

I år röstar jag vänsterpartiet i alla tre val, om inte prognosen ser superrolig ut för MP, då kommer jag rösta på dem för att rädda dem över 4%-gränsen. Jag har bara röstat en gång innan (pga min ålder) och då röstade jag vänster i riksdag och region, och F! i kommunen då de var relativt stora i Malmö där jag bodde då. 
    Jag röstar vänster då de har i princip likvärdig miljöpolitik som MP, men bättre politik i övrigt. Jag röstar för de svaga i samhället, och för miljön.

• Anonym (Vvvvväääänster)
    Anonym (Vvvvväääänster) skrev 2022-09-05 06:35:26 följande:

I år röstar jag vänsterpartiet i alla tre val, om inte prognosen ser superrolig ut för MP, då kommer jag rösta på dem för att rädda dem över 4%-gränsen. Jag har bara röstat en gång innan (pga min ålder) och då röstade jag vänster i riksdag och region, och F! i kommunen då de var relativt stora i Malmö där jag bodde då. 
    Jag röstar vänster då de har i princip likvärdig miljöpolitik som MP, men bättre politik i övrigt. Jag röstar för de svaga i samhället, och för miljön.

SuperDÅLIG* ska det såklart stå. Inte superrolig. :P 
  • EnAnonumius

Gillar ditt initiativ, med att försöka ha en tråd som är fri från pajkastning, "ösa galla" och annat negativt.

Jag skall säga att jag är en Liberal i grunden. Dck så har jag inte röstat på L då de är mer socialliberala. Med det sagt..

Jag skall Rösta på DirektDemokraterna i riksdagen.
    Det är för att jag vill ha Flytande demokrati.Flytande demokrati är ett mellanting mellan representativ demokrati och direkt demokrati.

I kommunalt och region så skall jag rösta på något av partierna i de blå blocken.

Det var många partier som knackade dörr inför valet 2018, men det var  bara socialdemokraterna som knackade dörr på självaste valdagen.
    Inget ont om Socialdemokraterna.
    Men jag hoppas att de inte knackar dörr på självaste valdagen detta året som de gjorde 2018.
    Dörrknackning i all ära, men jag tyckte det var direkt smaklöst och respektlöst att springa på självaste Valdagen och knacka dörr.

Så som man känner sig själv, så känner man ALDRIG andra.
  • Anonym (Lia)

Det lutar åt V. Får V i valkompasserna med vilket jag inte fått tidigare, trodde jag stod mer i mitten och gjort det förr. Känslan är att det är partierna som dragit åt höger men jag stått kvar. Mest röstat S tidigare.

Jag vill ha en  jämlik skola med tillräckliga resurser där alla barn får växa och utvecklas. Inget fritt skolval (det bygger på att det finns "dåliga" skolor och vem ska gå i dessa?) eller friskolor som pumpar ut skattepengar ur systemet. Det är min viktigaste valfråga i år.

• Anonym (Nyfiken)
    EnAnonumius skrev 2022-09-05 06:44:48 följande:

Gillar ditt initiativ, med att försöka ha en tråd som är fri från pajkastning, "ösa galla" och annat negativt.

Tack. Jag tycker det är intressant att få höra just varför folk valt det de valt, vad gillar man liksom? Vad ser man som det bra med sitt val? Varför tror man just det kommer ge nåt bra?

Tycker det ofta numer bara är att man vill prata illa om sina politiska motståndare och säga hur dåliga alla andra är och hur de förstör och kommer skada. Så jag tycker det är intressant att höra mer vad man ser som bra med de man röstar på och deras vision om samhället.

Jag är själv typ mittenliberal tror jag man kan kalla det, i grunden. Jag tror på att individer är individer och mår bra av att kunna få göra en hel del egna val om sitt liv. Däremot vill jag ha ett skyddsnät så man inte kan ramla ned på botten om saker i livet går väldigt dåligt. Vill ha bra möjligheter att starta företag för att fånga drivkrafter och drömmar hos människor. Vill också gärna att man ska kunna bo både på landet och i stan utan att helt hamna utanför. Har oftast medfört att jag röstat C och/eller L i olika konstellationer. 
  • Anonym (solna-bo)

Jag bor i Solna och här har högerpartierna + miljöpartiet härjat de senaste fyra åren. Högerpartierna har härjat i över 20 år. Det är med andra ord dags för vissa att sitta på avbytarbänken ett tag och nya krafter och energi bör ta tag i våra problem. Det främsta problemet i Solna är att vi har så ultralåg skatt att vi inte har råd med någonting. Skolorna rustas ner och stängs, äldrevården är undermålig osv. 

Samma sak med region Stockholm. Vården måste hamna i andra händer nu och därmed kan man inte rösta på varken högerpartierna eller miljöpartiet. 

Så i kommun och region röstade jag på socialdemokraterna.

Miljön är annars den viktigaste frågan för mig så det blev MP i riksdagen. 

• Anonym (I)

Vi MÅSTE få bort svenonius! Så kommer rösta S i region. 

• Anonym (Jag)

Jag röstar på det parti som för tillfället för den retorik som jag tror bäst kommer att gagna samhället i stort, så det kan bli lite vad som helst faktiskt.

Naturligtvis måste man titta individuellt på de tre valen, kommunpolitiker har en helt annan arbetsuppgift än de på nationell nivå. Oftast röstar jag helt olika på alla tre.

Jag röstar också väldigt sällan på samma parti två gånger i riksdagsvalet, tror det är ett parti som fått min röst fler än en gång, minns inte men tror det är samma som jag tänkt rösta på i år.

I år kommer jag främst rösta till riksdagen, om jag får bättre koll på hur de lokala partierna resonerar så kommer jag att rösta där också. Det sista blir blankt, jag är inte tillräckligt insatt i regionsstyret men det är ändå viktigt att lämna en röst.

• Postman

I grunden är jag nog gråsosse men så längre S samarbetar med v och mp så vill jag inte rösta på dem i riksdagsvalet. Till landstinget och kommunen har jag helt klart för mig. Röstar helt olika där. Kan jag inte komma på vad jag ska rösta på till riksdagen så överväger jag att avstå från att rösta helt. Har gjort valkompassen massor med gånger men tycker det blir märkliga matchningar.

Svar på tråden Du som vill berätta - varför röstar du som du gör?