• Mortiscia80

    Vilka alternativ för internet när det bara finns en leverantör till huset?

    Där jag bor finns bara en enda internetleverantör att välja; Telenor via fiber. Jag vill inte vara hänvisad till deras goda vilja gällande prisnivåer, redan om ett år kommer jag att behöva betala nästan det dubbla för mitt internet när nuvarande erbjudande gått ut, och då med en fjärdedels så snabb uppkoppling mot för idag.

    Jag har inte ens ett vanligt telefonjack i lägenheten. Bara fiberingången och en dosa för tv-antenn. Vilka alternativ finns det för mig i framtiden? Mobilt bredband? Något annat?

  • Svar på tråden Vilka alternativ för internet när det bara finns en leverantör till huset?
  • Anonym (T)

    Mobilt bredband räcker rätt långt. Vi kör det i stugan. Netflix samtidigt som videokonferens går utmärkt.

    Vilken hastighet har du nu, och vad får du sedan?

    För de allra flesta räcker långsammaste brebandet gott och väl.

  • Mortiscia80
    Anonym (T) skrev 2022-09-05 13:27:45 följande:

    Mobilt bredband räcker rätt långt. Vi kör det i stugan. Netflix samtidigt som videokonferens går utmärkt.

    Vilken hastighet har du nu, och vad får du sedan?

    För de allra flesta räcker långsammaste brebandet gott och väl.


    Det låter ju positivt iaf :) Vilken hastighet har ni då?

    Idag har jag 1000 mbit (de hade samma pris för alla hastigheter) och om ett år kommer det antagligen att landa på 200 mbit.
  • Anonym (Telia)

    Sitter fast i samma träsk fast med Telia. Jag utnyttjar de erbjudanden som finns, brukar vara 12 månader, sen ringer jag upp en gång om året och kräver 12 nya månader, annars säger jag upp det. Fungerar utan problem alla gånger. Så har efter 5 år fortfarande erbjudandepriset. 

  • Mortiscia80

    Mina alternativ om ett år är alltså att antingen betala dubbelt så mycket som jag gör nu för samma hastighet eller gå ner till 200 mbit och ändå betala lite mer.

  • Mortiscia80
    Anonym (Telia) skrev 2022-09-05 13:37:09 följande:

    Sitter fast i samma träsk fast med Telia. Jag utnyttjar de erbjudanden som finns, brukar vara 12 månader, sen ringer jag upp en gång om året och kräver 12 nya månader, annars säger jag upp det. Fungerar utan problem alla gånger. Så har efter 5 år fortfarande erbjudandepriset. 


    Wow, det var en bra taktik! :) Man kan alltid försöka åtminstone.
  • Anonym (T)
    Mortiscia80 skrev 2022-09-05 13:36:31 följande:
    Det låter ju positivt iaf :) Vilken hastighet har ni då?

    Idag har jag 1000 mbit (de hade samma pris för alla hastigheter) och om ett år kommer det antagligen att landa på 200 mbit.
    200 räcker väldigt, väldigt långt. Vi har 150 hemma utan att känna oss det minsta begränsade.

    Det mobila vet jag inte vad det kommer upp i. Några tio-tal mbit kanske? Det beror även lite på väder och andra omständigheter.


  • Mortiscia80
    Anonym (T) skrev 2022-09-05 13:43:21 följande:
    200 räcker väldigt, väldigt långt. Vi har 150 hemma utan att känna oss det minsta begränsade.

    Det mobila vet jag inte vad det kommer upp i. Några tio-tal mbit kanske? Det beror även lite på väder och andra omständigheter.
    Ja men då borde det räcka åt mig med! :) Synd bara att det inte finns någon konkurrens så man har möjlighet att få bättre priser.
  • Anonym (Marita)
    Mortiscia80 skrev 2022-09-05 13:17:59 följande:
    Vilka alternativ för internet när det bara finns en leverantör till huset?

    Jag har inte ens ett vanligt telefonjack i lägenheten. Bara fiberingången och en dosa för tv-antenn. Vilka alternativ finns det för mig i framtiden? Mobilt bredband? Något annat?


    Vad skulle du använda ett telefonjack till? 
  • Mortiscia80
    Anonym (Marita) skrev 2022-09-05 17:18:18 följande:
    Vad skulle du använda ett telefonjack till? 
    Det är ju så man får ADSL? Dessutom finns det fortfarande människor som vill ha en hemtelefon, men här finns det inte ens som alternativ konstigt nog.
  • Anonym (Marita)
    Mortiscia80 skrev 2022-09-05 17:21:48 följande:
    Det är ju så man får ADSL? Dessutom finns det fortfarande människor som vill ha en hemtelefon, men här finns det inte ens som alternativ konstigt nog.
    Det är inget konstigt med det. Här finns jack med de är döda. 
  • Mortiscia80
    Anonym (Marita) skrev 2022-09-05 17:26:02 följande:
    Det är inget konstigt med det. Här finns jack med de är döda. 
    Jo jag tycker det är konstigt eftersom väldigt många fortfarande har vanlig hemtelefon. Dessutom är det här ett "äldre" hus, alltså från sent 1900-tal så det borde finnas enligt min logik. Själv har jag bara mobil men det tar ju bort en av möjligheterna att få internet på alternativ väg om inte annat.
Svar på tråden Vilka alternativ för internet när det bara finns en leverantör till huset?