• Tue 6 Sep 2022 20:44
    1149 visningar
    7 svar
    7
    1149

    Fjärde försöket

    Hej,

    Jag är 34 år och min man 39. Vi har två barn sen innan och båda blev till enkelt. Första barnet tog ett par/tre försök, andra var en överraskning. Nu är vi på vårt fjärde försök strax för en tredje unge.

    Jag är så orolig för att det inte kommer funka. Tog ut spiralen för typ 5 månader sen och min kropp har betett sig annorlunda efter det tycker jag. Men det kanske inte är så konstigt egentligen..

    När jag blev gravid de andra två gångerna så snusade jag (inte under graviditeterna) men det har jag slutat med, dock händer det att jag tar en cigg någon gång, inte varje dag och oftast bara en om dagen när jag väl röker. 
    Jag är typ 166,5 cm lång och väger ca 77 kg.. 

    Min fråga nu (eller, jag vill nog bara höra någon säga att det inte är någon fara).. förstör jag mina chanser att bli gravid igen? 


    Borde jag gå ner i vikt? Sluta röka helt? Är jag för gammal? 


    Det kommer inte vara något problem alls att inte röka något om jag väl blir gravid för jag brukar må så himla illa, plus att det gick att sluta snusa direkt vid plusset de andra gångerna. Det är jag inte orolig för! 


    Någon som blev gravid i min situation? eller liknande? :)

  • Svar på tråden Fjärde försöket
  • Tue 6 Sep 2022 20:45
    #1

    *kopparspiral ska tilläggas :)

  • Tue 6 Sep 2022 21:15
    #2

    är själv på 11:e försöker nu, Bim om 2 dagar. Andra barnet. 


    första gick på ett försök, så är så otroligt jobbigt men man läser om flera tycker jag då det ibland tar tid.

    Svårt veta om du ska sluta röka, du kanske kan dra ner på det lite? 

    hoppas ni får ett plus snart, vet exakt hur det känns och är i samma sits!

  • Tue 6 Sep 2022 21:16
    #3
    +1

    ps. Du är absolut inte för gammal.

  • Anonym (S)
    Wed 7 Sep 2022 15:19
    #4

    Eftersom du snusade sist så borde du börja med det nu. Skämt åsido ;)

    Du är äldre, klart det kan ta längre tid. Än så länge är ni "bara" på fjärde försöket vilket inte är så stor skillnad på hur lång tid det tog med er första. Den andra vet du ju inte hur lång tid det tog. 

    Men ja du borde åtminstone sluta röka, det mår ingen bra av. Inte dina barn du redan har heller. Felet ligger i att du tänker sluta när du väl blir gravid och inte innan. Nikotin är ett gift och det ligger kvar i din kropp. Många äter tex folsyra 3 månader innan man försöker, slutar med teflon, slutar dricka alkohol för att optimera sin fertilitet redan innan man planerar att bli gravid. Värt att tänka på :)

  • Anonym (eh)
    Wed 7 Sep 2022 16:35
    #5

    Om du på riktigt är allvarlig med att 34 är för gammal...

  • Wed 7 Sep 2022 19:45
    #6

    Det är typ omöjligt att citera någon när man är på den här sidan på telefonen verkar det som..

    Jag dricker aldrig alkohol och ha inte gjort på länge, har tagit folsyra sen jag tog ut spiralen och röker kanske ett par dagar i veckan, en cigg om dagen. Kan det verkligen vara så farligt? Jag ska försöka sluta helt, får bara så ont i huvudet när jag får snus-abstinens. Jag röker inget alls under min fertila vecka men när mensen kommer blir jag frustrerad och tar en cigg. Typ så. 


    Jag menade inte att jag är FÖR gammal för att bli gravid, vet många som skaffar barn i min ålder och äldre. Det jag menar är, KAN min ålder vara ett hinder liksom? 

  • Anonym (eh)
    Wed 7 Sep 2022 20:47
    #7
    +1

    Du tog ut spiralen och började försöka direkt utan att din kropp fått möjlighet att ställa om sig :) Alldeles för tidigt för att vara ens nojig om att det inte lyckats, du har inga uppenbara hinder.

    Nej, en helt vanlig ålder för barnskaffande ska inte vara problemet. Det är alltid en risk för tidigt klimakterium men väldigt låg.

Svar på tråden Fjärde försöket