• Anonym (Ny chans)

Hur var det att plugga på folkhögskola?

Jag har antagits till folkhögskola allmän kurs för att läsa in gymnasiet. Jag hoppade av gymnasiet efter att bara ha gått några månader i ettan pga dåligt mående. Fick medicin mot depression och mår mycket bättre idag men kom aldrig tillbaka till skolan så jag har jobbat istället. Nu är jag 20 och har fått chansen att plugga in gymnasiet. Men undrar så hur det är?

Finns det andra här som läst på folkhögskola? Vad tyckte ni om det? Var det väldigt annorlunda mot gymnasiet? Tacksam för svar!

• Svar på tråden Hur var det att plugga på folkhögskola?
  • Anonym (Ny chans)

En till fråga, hur gick det sedan För er som läst in gymnasiet på folkhögskola? Fick ni jobb? Läste ni vidare? 

• Anonym (alo99)

Hur det är att studera på fhs varierar nog väldig beroende på
    1 skola
    2 vad du läser 
    3 klassen
    4 om du bor på internat eller. 
    5 vilka andra utb skolan har. 

jag har inte läst almen/bas linje. Utan olika pedagogiska utbildningar, totalt 3,5 år. 

jämföra dom utbildningarna med gymnasiet är som att jämföra natt och dag. 

mycket eget ansvar men ändå det roligaste jag gjort. 

• Anonym (Ny chans)
    Anonym (alo99) skrev 2022-09-06 21:00:40 följande:

Hur det är att studera på fhs varierar nog väldig beroende på
    1 skola
    2 vad du läser 
    3 klassen
    4 om du bor på internat eller. 
    5 vilka andra utb skolan har. 

jag har inte läst almen/bas linje. Utan olika pedagogiska utbildningar, totalt 3,5 år. 

jämföra dom utbildningarna med gymnasiet är som att jämföra natt och dag. 

mycket eget ansvar men ändå det roligaste jag gjort. 

Tack för ditt svar! Detta är alltså allmän linje jag ska läsa. Och jag ska inte bo på internat. 
  • Anonym (Ny chans)
    Drottningen1970 skrev 2022-09-06 21:43:53 följande:

Läste gymnasiet på komvux. Det var stenhårt tempo. Får för mig att folkhögskola är mer chill.

Ja det tror jag med. Känns som mer självständigt arbete där man lägger upp allt själv osv. 
  • Maximen

Jag läste in delar av gymnasiet på folkhögskola. För mig passade folkhögskola mycket bättre än "vanlig" skola. Dels var jag mer motiverad, men jag kände också att jag hade större möjlighet att påverka och vara delaktig i min utbildning. 
    Jag tycker också om folkhögskolans pedagogik. Det var stimulerande att plugga tillsammans med människor i olika åldrar och med olika erfarenheter. Jag kände också att kontakten med lärarna var bra, det var mer vuxen relation än barn/lärare som det blir i grundskola och gymnasium.

Efter att jag läst in gymnasiebetygen läste jag ytterligare en folkhögskolekurs, och har efter det läst både på universitetet och en yrkesutbildning.
    Idag har jag fast jobb och hyfsad inkomst. 

Kort sagt, tycker folkhögskola är toppen!

• Anonym (Ny chans)
    Maximen skrev 2022-09-07 10:05:17 följande:

Jag läste in delar av gymnasiet på folkhögskola. För mig passade folkhögskola mycket bättre än "vanlig" skola. Dels var jag mer motiverad, men jag kände också att jag hade större möjlighet att påverka och vara delaktig i min utbildning. 
    Jag tycker också om folkhögskolans pedagogik. Det var stimulerande att plugga tillsammans med människor i olika åldrar och med olika erfarenheter. Jag kände också att kontakten med lärarna var bra, det var mer vuxen relation än barn/lärare som det blir i grundskola och gymnasium.

Efter att jag läst in gymnasiebetygen läste jag ytterligare en folkhögskolekurs, och har efter det läst både på universitetet och en yrkesutbildning.
    Idag har jag fast jobb och hyfsad inkomst. 

Kort sagt, tycker folkhögskola är toppen!

Tack för ditt svar! det låter väldigt bra!
Svar på tråden Hur var det att plugga på folkhögskola?