• FAF

    Vitamin K till mamman efter förlossningen

    Hej 

    jag fick mitt första barn nu och trot att jag läste mycket inför förlossningen det kom en hel del som jag inte hade en aning om. Vitamin K till nyfödda har jag läst om men att även mamman får det visste jag inte. När jag fick mitt barn så gav barnmorskan vitamin K spruta till bebisen men även till mig nu när jag är hemma och googlar lite om det så får jag ingen info om att mamman ska också få det. Finns någon här som har fått vitamin K  förlossningen eller får det bara jag. i övrigt så var både jag och bebis i bra  hälsotillstånd Och var normal vaginalt förlössning. Är det normalt att mamm får vitamin K eller har jag fått fel spruta hjääääp

  • Svar på tråden Vitamin K till mamman efter förlossningen
  • Anonym (Liv)

    Är du verkligen säker på att det var vitamin K? Var det precis efter förlossningen? Fick du någon mer spruta?

  • Anonym (inte)
    FAF skrev 2022-09-07 10:03:16 följande:
    Vitamin K till mamman efter förlossningen

    Hej 

    jag fick mitt första barn nu och trot att jag läste mycket inför förlossningen det kom en hel del som jag inte hade en aning om. Vitamin K till nyfödda har jag läst om men att även mamman får det visste jag inte. När jag fick mitt barn så gav barnmorskan vitamin K spruta till bebisen men även till mig nu när jag är hemma och googlar lite om det så får jag ingen info om att mamman ska också få det. Finns någon här som har fått vitamin K  förlossningen eller får det bara jag. i övrigt så var både jag och bebis i bra  hälsotillstånd Och var normal vaginalt förlössning. Är det normalt att mamm får vitamin K eller har jag fått fel spruta hjääääp


    Har aldrig hört talas om att mamman får K-vitamin, eller nån spruta alls efter förlossningen? Jag har inte fått någon spruta alls efter mina förlossningar.

    Men kanske du fick den för att stilla en blödning då K-vitamin påverkar koagulationen av blodet?
  • Anonym (Li)

    Kommer inte ihåg nåt om vitamin k, däremot fick jag en spruta som hade med RH att göra, då mitt barn hade negativt och jag positivt eller om det var tvärtom, så att min kropp inte ska "attackera" nästa eventuella foster. Tror jag. Inte så hemma på det medicinska.

  • Anonym (Rh)

    Jag fick också mot immunisering. Jag är rh- och barnet var +.
    fick oxytocin när moderkakan skulle ut också.
    fick inte mot röda hund vilket annars är vanligt. Står det i din journal att du fick k-vitamin?

Svar på tråden Vitamin K till mamman efter förlossningen