• Anonym (rasism)

Hur skydda sig mot rasism?

Rasism har alltid funnits och har ökat lavinartat. Diskriminering sker konstant. Ni som är drabbade: Berätta hur ni handskas med detta? Är innerligt trött på att falla offer för människors rasisitiska hat. Att SD är näst störst säger ju en hel del.

Observera! Håll er till ämnet! Jag vill inte ha en massa annat of topic snack eller hatiska inlägg. 

Och inget snack om hurvida SD är rasistiska eller ej. 

Håll god ton, inga personangrepp.

• Svar på tråden Hur skydda sig mot rasism?
  • Anonym (,.m Ö :)

Det går inte att skydda sig. 

Det som går är att lära barnen från början att hudfärgen inte avgör en persons värde, alla är lika mycket värda som det så fint heter, men iaf jag tycker faktiskt inte det. 

Men HUDFÄRGEN avgör inte om jag tycker en person är värd mer eller mindre utan personens handlingar. 

Nåväl, jag är tämligen övertygad om att många som tänker rösta på eller har röstat på SD i grund och botten inte är rasister, de ser bara ingen annan möjlighet till att minska invandringen vilket många ser som ett stort problem idag. 

• Anonym (anni)

Jag tror man skyddar sig mot rasism genom att bosätta sig i ett område där det är runt hälften svenska, hälften invandrare.

• Arcnice

Vad har du för belägg att rasismen har "ökat lavinartat"?

Jag är själv mörkhyad (adopterad från Indien) och kan ärligt talat säga att jag aldrig stött på rasism från infödda svenskar. Är som info uppväxt i en ort med bara en handfull mörkhyade människor, och har sedan bott i några medelstora städer.
    De som varit mest fixerade vid hudfärg är invandrare och så kallade "antirasister".

I min värld är din premiss helt enkelt felaktig.

Min upplevelse är att många gärna skyller på rasism när de får kritik eller blir avvisade i olika sammanhang (t.ex. inte får jobb) när det egentligen handlar om deras beteende eller brist på kompetens. Brister i språkkunskap är många gånger väldigt avgörande när det gäller att få jobb. Själv skulle jag med ytterst få undantag välja bort den person som är sämst på svenska om det står mellan två med likvärdig kompetens ifall jag skulle anställa någon.

• Anonym (Tihi)
    Anonym (rasism) skrev 2022-09-07 20:50:37 följande:
    Detta handlar INTE om jobb ditt pucko! tror inte ett skit på att du är indier utan en SD:are
    Hur var det nu med att hålla god ton som du bad om i din egen TS?
    Gäller det inte dig?
  • Anonym (Hin håle)

Håller med,  rasism är ett ofog. Alla dessa olika grupper som hatar varandra, i vissa delar av landet kan tex inte människor med judisk påbrå visa sig ute utan risk för påhopp från bland annat folk med muslimsk bakgrund. 
    Rasismen är ett stort problem som sagt 

• Anonym (A)
    Anonym (Hin håle) skrev 2022-09-07 21:05:15 följande:
    Håller med,  rasism är ett ofog. Alla dessa olika grupper som hatar varandra, i vissa delar av landet kan tex inte människor med judisk påbrå visa sig ute utan risk för påhopp från bland annat folk med muslimsk bakgrund. 
    Rasismen är ett stort problem som sagt 
    +1
  • Citronella

Jag tycker det är tvärtom rasismen har minskat. Det är en liten högljudd grupp som är uttalade rasister och de får tyvärr mycket uppmärksamhet men den stora massan är mer medvetna idag, rasistiska uttryck är inte lika vanliga och vardagsrasismen har minskat. 

När jag var liten sa man n- bollar, vi spelade n*gg på skolgården, sjöng ramsor som pappa kines mamma Japan stackars lilla barn (så drog vi ögonen åt olika håll) Karikatyrer visades på TV mm Inget av det här är allmänt accepterat idag.

• Anonym (Q)
    Detta handlar INTE om jobb ditt pucko! tror inte ett skit på att du är indier utan en SD:are
    Båda kan vara sant. Man kan nämligen vara både indier och sd:are samtidigt vet du. Det finns även väldigt många invandrare som röstar på sd.
  • Kockobello

Ingen bryr sig, det är inte 2015 längre.

• Anonym (japp politiktroll)

Jag som är kritvit har inga problem med att se rasism överallt. Nej, inget lättkränkt utan solklar rasism. Läser inlägg efter inlägg från trovärdiga förstahandskällor, möter det själv ute IRL.

Men alla som hängt på FL mer än fem minuter vet att denna diskussion aldrig skulle klara att vara seriös här.

• Arcnice
    Senast jag tittade i spegeln var jag i högsta grad mörkhyad iallafall, och kollar du på min inläggshistorik (om det går på FL) så har jag nämnt det faktum att jag är adopterad från Indien mer än en gång.

SD skulle jag för övrigt inte rösta på om jag så fick snuskigt mycket betalt.

Jag nämnde jobb som ett exempel eftersom det är något oduglingar ofta påstår att det beror på rasism att de inte får.
  • Anonym (A)
    Arcnice skrev 2022-09-07 22:13:18 följande:
    Senast jag tittade i spegeln var jag i högsta grad mörkhyad iallafall, och kollar du på min inläggshistorik (om det går på FL) så har jag nämnt det faktum att jag är adopterad från Indien mer än en gång.

Jag nämnde jobb som ett exempel eftersom det är något oduglingar ofta påstår att det beror på rasism att de inte får.
    Samma här
  • Anonym (rasism)
    Arcnice skrev 2022-09-07 22:13:18 följande:

Även om du är adopterad så är det en skillnad jämfört med sådana som inte är det- det märks vilka som är adopterade
  • Anonym (rasism)
    Anonym (japp politiktroll) skrev 2022-09-07 22:08:51 följande:

Jag som är kritvit har inga problem med att se rasism överallt. Nej, inget lättkränkt utan solklar rasism. Läser inlägg efter inlägg från trovärdiga förstahandskällor, möter det själv ute IRL.

Men alla som hängt på FL mer än fem minuter vet att denna diskussion aldrig skulle klara att vara seriös här.

jag misstänkte att det skulle dyka upp troll
  • Citronella
    Anonym (rasism) skrev 2022-09-08 06:33:20 följande:
    Även om du är adopterad så är det en skillnad jämfört med sådana som inte är det- det märks vilka som är adopterade
    Hur kan du se att någon är adopterad? 
    Anonym (rasism) skrev 2022-09-08 06:36:31 följande:
    Du vet inte vad du skriver om
    Kan du utveckla lite mer. 
  • Anonym (Överdramatisk)
    Anonym (rasism) skrev 2022-09-08 06:36:31 följande:
    Du vet inte vad du skriver om

Givetvis kan personen veta det. Människor har helt enkelt olika upplevelser, och uppfattningar. 

Du påstår att rasismen ökat lavinartat. Vad mera specifikt menar du då? Judarna har definitivt fått det värre på senare år, och det kära TS har inget med infödda svenskar med svenskt påbrå att göra. 

Svar på tråden Hur skydda sig mot rasism?