• Um Hamza

    Kan man känna på sig att man kommer föda tidigt?

    Jag känner mig så fruktansvärt gravid fast jag har tre(!) månader kvar. Ont i magen ofta, förvärkar molvärk, ont i musklerna runt livmodern, och ryggen. Magen är enorm också. Detta blir barn nummer 4, känner inte riktigt igen mig. Jag jobbar med småbarn som jag är tvungen att bära och lyfta fast jag inte borde pga lågt liggande moderkaka. Och visst det är jobbigt, men det jobbet hade jag även när jag var gravid för 2 år sedan. Har sökt grav penning när det är 1,5 månad kvar, men jag vet inte hur jag ska orka dit. Min rygg är utmattad. Jag är något mer överviktig den här gången, kan det vara så avgörande?
    Vad har ni för erfarenheter av detta, hsr ni fött tidigt och då känt det på er? 

  • Svar på tråden Kan man känna på sig att man kommer föda tidigt?
  • Anonym4848

    Jag födde i v. 38+5, så lite tidigt. Kände dock ingenting alls. Mådde som vanligt tills värkarna började 5 timmar innan hon föddes.

    Hoppas det lättar för dig!

  • fjanten

    Jag har fött två barn prematurt - fjärde barnet i vecka 33+2 och femte barnet i vecka 32+2. Tvärtom mot de tre tidigare graviditeterna så var min mage minimal med fyran och femman - jag såg inte alls gravid ut ens när jag kom till förlossningen, gick inte upp mer än ca 3-4 kg med fyran och femman heller. Hade noll och inga känningar på att de skulle komma prematurt, förrän jag plötsligt stod där med värkar...

    Med tredje barnet var jag däremot "övertygad" om att föda tidigt p.g.a. massa jobbiga sammandragningar, enorm mage, slempropp som släppte tidigt och allt vad det var. ...han kom ut efter igångsättning i vecka 37+6. Första barnet trodde jag också skulle komma lite innan BF - men han föddes på BF+6.

    Tror inte alls att man kan känna sånt där...

  • Um Hamza

    Nej du har nog rätt, alla graviditeter är ju olika. Var på ett extra ultraljud i fredags och hon tyckte jag hade mycket fostervatten så säkert därför kag känner mig otymplig. Sen närmar jag mig ju 40 och var gravid för bara två år sen, antar att kroppen tar stryk. Detta blir definitivt sista gången i alla fall, haha! 

  • Um Hamza
    Anonym4848 skrev 2022-09-13 20:20:40 följande:

    Jag födde i v. 38+5, så lite tidigt. Kände dock ingenting alls. Mådde som vanligt tills värkarna började 5 timmar innan hon föddes.

    Hoppas det lättar för dig!


    Tack :)
Svar på tråden Kan man känna på sig att man kommer föda tidigt?